Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1305
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

do feb 07, 2013 09:24

Misschien kan je er wat mee, de alfa 155 1.7 ts had een net kleinere diameter zuigers, lees 83.4 [mm] ipv 84 [mm] geeft weer wat meer ruimte voor een alu liner.
Laatst gewijzigd door Maurizio op do feb 07, 2013 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

do feb 07, 2013 10:04

Ik vind het bijna magisch.. Theoretisch weet ik hoe een "normale" verbrandingsmotor werkt, snap best veel van wat ik lees en zie. Een motorblok krijg ik zeker uit elkaar, waarschijnlijk ook wel weer in elkaar, en misschien dat 'ie daarna ook wel weer loopt... (nokkenastiming & ontsteking) Ben nog steeds van plan/geinteresseerd me dat alles eigen te maken, maar ja, tijd...

Wat ik me afvraag is hoeveel druk je bij een 2 liter vierpitter, of eigenlijk een willekeurige andere in serie gebouwde motor met een turbo op kunt bouwen. Ik heb ooit eens een TD'tje gehad (die deed geloof ik 0,7 bar of zo) en wat mijn 75 TB projectje/for sale kar doet met z'n snelle chip: geen idee. Krijg je geen mega turbo gat als je 2 bar wilt halen ? Hiervoor zul je toch een soort van watermolen-grote diameter schoepenrad voor nodig hebben ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

do feb 07, 2013 13:31

Misschien kan je er wat mee, de alfa 155 1.7 ts had een net kleinere diameter zuigers, lees 83.4 [mm] ipv 84 [mm] geeft week wat meer ruimte voor een alu liner.
Daar heb ik nog wel een setje van liggen.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

do feb 07, 2013 13:52

Misschien kan je er wat mee, de alfa 155 1.7 ts had een net kleinere diameter zuigers, lees 83.4 [mm] ipv 84 [mm] geeft week wat meer ruimte voor een alu liner.
Daar heb ik nog wel een setje van liggen.
Dank voor het meedenken, maar wil de standaard bussen gebruiken in de monoliner.
Ik zit dus aan die 84mm vast. Maar komt goed!
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

do feb 07, 2013 18:00

Zuigers kan je beter maken van andere Alu. 7075 zet nogal veel uit.. Ben even de exacte legering kwijt .Maar kan t voor je navragen. Ook zitten ze hier in de tracktor pulling en zij zijn Juist over gestapt. De nieuwe zuigers houden t ook goed.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

do feb 07, 2013 18:09

Zuigers kan je beter maken van andere Alu. 7075 zet nogal veel uit.. Ben even de exacte legering kwijt .Maar kan t voor je navragen. Ook zitten ze hier in de tracktor pulling en zij zijn Juist over gestapt. De nieuwe zuigers houden t ook goed.
Oke, dat wist ik niet, wil het graag weten!
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6919
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

do feb 07, 2013 23:08

Wat ik me afvraag is hoeveel druk je bij een 2 liter vierpitter, of eigenlijk een willekeurige andere in serie gebouwde motor met een turbo op kunt bouwen. Ik heb ooit eens een TD'tje gehad (die deed geloof ik 0,7 bar of zo) en wat mijn 75 TB projectje/for sale kar doet met z'n snelle chip: geen idee. Krijg je geen mega turbo gat als je 2 bar wilt halen ? Hiervoor zul je toch een soort van watermolen-grote diameter schoepenrad voor nodig hebben ?
Beetje modernere diesel drukt origineel al meer als 1-1,5 bar laaddruk. Gechipte 1.8 tb komt meestal ook wel bij de 1,1-1,2 bar laaddruk in de buurt.

Maar laaddruk zegt niet zo veel. de efficiency van de turbo is ook belangrijk. Met een grote turbo zul je veel minder hoge inlaattemperaturen halen waardoor je meer vermogen haalt als dat je met een kleine turbo haalt die ver buiten zijn efficiency bereik aan het werk is. Een vriend van mij haalde bv met de originele kleine turbo net 300 pk op zijn 2.0 Subaru, met 1,4-1,5 bar. Met de grotere turbo die hij nu heeft ( en nog wat andere aanpassingen) draait hij met 1.5 bar op 380 pk. Als de turbo te klein is zal hij de motor bij hogere toerentallen verstikken, hij zal wel lekker snel opspoelen. Dit is bij de meeste moderne auto's het geval, goed te zien aan de vermogensgrafieken die op die van diesels lijken, erg veel koppel onderin maar bovenin gebeurt er niet veel meer. De turbo spoelt vaak zo snel op dat het net lijkt alsof er gewoon een grotere motor in de auto zit. Een grotere turbo zal pas later opspoelen maar kan het vermogen veel beter vasthouden in de hogere toerentallen. Dit zijn ook de auto's waar het echt om het vermogen gaat en niet om milieulabels. :wink: De goede maat turbo is dus erg belangrijk... Die moet je kiezen met het uiteindelijk gewenste vermogen en het gebruik van de auto in het achterhoofd. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

vr feb 08, 2013 22:09

net ff blok uit elkaar gehaald, had er 135k op zitten, ziet er allemaal nog als nieuw uit.
Alleen de bussen zaten erg vast...

Afbeelding
Afbeelding
Iemand een tip om de draadeinden er uit te krijgen??
Afbeelding
De monoliner wordt ongeveer 96mm hoog, als ik de wanddikte van de bussen 3,5mm maak dan blijft er 2mm ruimte tussen de bussen over.
Dat is niet veel voor de monoliner, misschien toch de bussen maar naar 3mm afdraaien en dan blijft er 3 mm staan.
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
Angus Young
Member
Member
Berichten: 154
Lid geworden op: di mar 18, 2008 19:22
Locatie: Zandeweer (Noord-Groningen)

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

za feb 09, 2013 13:00

2 moeren erop draaien. De 2 moeren vastdraaien tegen elkaar in zeg maar, en dan de onderste los proberen te draaien van het draadeind. Dan moet de draadeind meekomen.

Snap je wat ik bedoel? Contramoerprincipe? :wink:
SCARB-LIDNR:5860
'94 Alfa Romeo 33 1.7IE

Peugeot 406 Coupé Daily driver
Citroen BX 16 RE Pekelracer

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

za feb 09, 2013 13:05

2 moeren erop draaien. De 2 moeren vastdraaien tegen elkaar in zeg maar, en dan de onderste los proberen te draaien van het draadeind. Dan moet de draadeind meekomen.

Snap je wat ik bedoel? Contramoerprincipe? :wink:
Dat wilde ik ook gaan doen, maar het is M12 x 1,5 geloof ik. Dus moet ff een moer maken.
Zonde om de orginele dopmoer af te draaien.

Maandag gelijk ff doen.
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4411
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

zo feb 10, 2013 00:37

Geef je weinig kans dat je die cil kop tapeinden er met twee moeren uitkrijgt. Zitten nogal vast.
Gedore heeft een leuk tooltje tbv draadienden uitdraaien daarmee kan je kracht onderop draadeind zetten, ipv bovenop. Dat scheelt al stuk. (gedore nr 1.28/2)
En zonder warm maken lukt het ook niet denk ik.
Blijven de baksteunen en cardanasrubbers van de turbo tegenwoordig heel? Tijdje terug toch probleem mee gehad?

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

zo feb 10, 2013 09:48

Geef je weinig kans dat je die cil kop tapeinden er met twee moeren uitkrijgt. Zitten nogal vast.
Gedore heeft een leuk tooltje tbv draadienden uitdraaien daarmee kan je kracht onderop draadeind zetten, ipv bovenop. Dat scheelt al stuk. (gedore nr 1.28/2)
En zonder warm maken lukt het ook niet denk ik.
Blijven de baksteunen en cardanasrubbers van de turbo tegenwoordig heel? Tijdje terug toch probleem mee gehad?

Gr
DJ
Oke! Ga die maar eens bestellen dan.
Ja, de baksteunen en cardanasrubbers zijn nog steeds heel.
:lol:
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4411
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

zo feb 10, 2013 16:17

Het is wel een duur kreng, voor wat het is. Maar ach, gereedschap doe je hele leven mee als je er zuinig op bent.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

ma feb 11, 2013 22:46

lukt het dan ook niet met een moordenaar? (of worden de draadeinden hergebruikt?)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

di feb 12, 2013 20:32

Zijn de draadeinden van de cil.kop en hoofdlagerkappen niet dezelfde. M.a.w. is dat niet één en de zelfde draadeind?

Terug naar “Projecten”