Wat ik me afvraag is hoeveel druk je bij een 2 liter vierpitter, of eigenlijk een willekeurige andere in serie gebouwde motor met een turbo op kunt bouwen. Ik heb ooit eens een TD'tje gehad (die deed geloof ik 0,7 bar of zo) en wat mijn 75 TB projectje/for sale kar doet met z'n snelle chip: geen idee. Krijg je geen mega turbo gat als je 2 bar wilt halen ? Hiervoor zul je toch een soort van watermolen-grote diameter schoepenrad voor nodig hebben ?
Beetje modernere diesel drukt origineel al meer als 1-1,5 bar laaddruk. Gechipte 1.8 tb komt meestal ook wel bij de 1,1-1,2 bar laaddruk in de buurt.
Maar laaddruk zegt niet zo veel. de efficiency van de turbo is ook belangrijk. Met een grote turbo zul je veel minder hoge inlaattemperaturen halen waardoor je meer vermogen haalt als dat je met een kleine turbo haalt die ver buiten zijn efficiency bereik aan het werk is. Een vriend van mij haalde bv met de originele kleine turbo net 300 pk op zijn 2.0 Subaru, met 1,4-1,5 bar. Met de grotere turbo die hij nu heeft ( en nog wat andere aanpassingen) draait hij met 1.5 bar op 380 pk. Als de turbo te klein is zal hij de motor bij hogere toerentallen verstikken, hij zal wel lekker snel opspoelen. Dit is bij de meeste moderne auto's het geval, goed te zien aan de vermogensgrafieken die op die van diesels lijken, erg veel koppel onderin maar bovenin gebeurt er niet veel meer. De turbo spoelt vaak zo snel op dat het net lijkt alsof er gewoon een grotere motor in de auto zit. Een grotere turbo zal pas later opspoelen maar kan het vermogen veel beter vasthouden in de hogere toerentallen. Dit zijn ook de auto's waar het echt om het vermogen gaat en niet om milieulabels.
De goede maat turbo is dus erg belangrijk... Die moet je kiezen met het uiteindelijk gewenste vermogen en het gebruik van de auto in het achterhoofd.
"kan niet" ligt op het kerkhof....
Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.