Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 21:56

Misschien een beetje laat.....
Ik rijd oldtimer in weer en wind, pekel en zonneschijn, 365 dagen per jaar.
Ik heb ook rx producten geprobeerd en was er totaaaal niet over te spreken, het leek alleen harder te gaan roesten.
Ik ben nu overgestapt (na ongeveer een jaar uitzoekwerk) op producten van Teroson. Dit wordt door elk serieus schadeherstelbedrijf gebruikt, en wordt door 80% van de fabrikanten als eerste montage gebruikt. De steenslagcoatings zijn op PVC basis ipv op oliebasis..... dat is stukken beter!
Ik heb alles wederom kaal gemaakt, 2 lagen epoxiprimer gespoten, 2 lagen 2-componenten aflak en daarna teroson/terotex record 2000HS.... misschien kan je er nog wat mee.
Wel goed bezig trouwens! Alles kaal maken en behandelen is de enige manier!
De bodem had alleen maar oppervlakkige roest, en heb dat tot blank staalweggeschuurd, vervolgens goed ontvet, en een dag later pas RX5 er op gesmeerd.
Ik hoop dus dat de RX wel blijft zitten, ben anders goed zuur, heb geen zin om over een jaar weer opnieuw aan de slag te moeten [-(
Wees niet bang, mijn Sud is ook compleet behandelt met RX producten en rijdt nog steeds! Denk dat men altijd meningsverschillen zal houden over een bepaald product!

Ik ben er super tevreden over!

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 22:17

Ik geloof ook zeker dat er goed aan gedaan is om de bodem op tijd te behandelen, en dat het stukken beter is en zal blijven als dat er niks aan gedaan was.
Enkel als je 365 dagen per jaar met een oldtimer door regen, pekel en narigheid rijd kom je er snel achter wat goed spul is en wat niet, als je er met mooi weer in rijd en soms tijdens een buitje voldoet bijna elk spul.... daar zijn naar mijn bescheiden mening ook veel rx en aanverwante product verhalen op gebaseerd.
Maar zoals je zegt, het is voor een deel een mening.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 22:20

Misschien een beetje laat.....
Ik rijd oldtimer in weer en wind, pekel en zonneschijn, 365 dagen per jaar.
Ik heb ook rx producten geprobeerd en was er totaaaal niet over te spreken, het leek alleen harder te gaan roesten.
Ik ben nu overgestapt (na ongeveer een jaar uitzoekwerk) op producten van Teroson. Dit wordt door elk serieus schadeherstelbedrijf gebruikt, en wordt door 80% van de fabrikanten als eerste montage gebruikt. De steenslagcoatings zijn op PVC basis ipv op oliebasis..... dat is stukken beter!
Ik heb alles wederom kaal gemaakt, 2 lagen epoxiprimer gespoten, 2 lagen 2-componenten aflak en daarna teroson/terotex record 2000HS.... misschien kan je er nog wat mee.
Wel goed bezig trouwens! Alles kaal maken en behandelen is de enige manier!
De bodem had alleen maar oppervlakkige roest, en heb dat tot blank staalweggeschuurd, vervolgens goed ontvet, en een dag later pas RX5 er op gesmeerd.
Ik hoop dus dat de RX wel blijft zitten, ben anders goed zuur, heb geen zin om over een jaar weer opnieuw aan de slag te moeten [-(
Wees niet bang, mijn Sud is ook compleet behandelt met RX producten en rijdt nog steeds! Denk dat men altijd meningsverschillen zal houden over een bepaald product!

Ik ben er super tevreden over!

Martijn
Gelukkig ook positieve berichten, tijd zal het leren, de 156 hoeft ook geen 10 jaar meer mee te gaan.
Maar heb je over de RX10 nog een andere laag aangebracht, of is RX10 voldoende?
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 22:39

We hebben 5 jaar terug een 75 de bodem in de RX5 en 10 en dit is nog steeds goed. Maar bij mijn GTV6 doe ik dit niet.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 22:52

We hebben 5 jaar terug een 75 de bodem in de RX5 en 10 en dit is nog steeds goed. Maar bij mijn GTV6 doe ik dit niet.
Ja als je een auto zo lang mogelijk goed wilt houden zou ik er ook meer moeite in steken.

Zo met de auto op een paar bokjes vindt ik rx spul kwasten het smakelijkste, met een spuit aan de gang was niet echt een optie.
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 23:09

Ik doe eerst een paar lagen washpraimer dan een paar lagen innotec en dan de bodyschutz en daar over heen RX10 in de kleur van de auto.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: De 156 is een echte Alfa

do nov 25, 2010 08:05

Ik heb 3 lagen RX5 gebruikt en daarna 2 lagen RX10. Uiteindelijk nog een laag tectyl erover heen ivm de kleur. (RX10 was grijs)

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Carbo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 17:35
Locatie: Barendrecht

RE: De 156 is een echte Alfa

vr nov 26, 2010 19:54

Als al die fabrikanten het allemaal zo goed weten zou een auto uit 2001 van negen jaar oud niet zo roesten als ik de auto in dit topic zie! moet ik gewoon huilen. Alfa heeft niet veel geleerd! Veel fabrikanten gaan er gewoon vanuit dat een auto van 9 jaar op is versleten en tijd voor een nieuwe!

Bij schadebedrijven draait het met name om meters te maken. Dus zoveel mogelijk in een zo kort mogelijke tijd! Droogtijd verkorten enz. Tijd is geld :wink: Er zijn maar weinig bedrijven waar het gaat om kwaliteit over 10 of 20 jaar!

Ik ben dus helemaal niet onder de indruk van wat "professionals" roepen over middelen zoals RX! :moon:
Mijn eigen ervaringen zijn prima met RX mits je de aanwijzingen goed volgt. Ik gebruik gewoon met gezond verstand en ervaring een mix van verschillende middelen waaronder Caprotech RX producten maar ook Epoxy primers.
Let op dat met Epoxy primers het metaal kaal en brand en brandschoon moet zijn!

Gr,

Carbo
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: De 156 is een echte Alfa

vr nov 26, 2010 20:48

tja waarom luisteren naar de dokter als er ook een Jomanda bestaat :lol:

Gebruikersavatar
Carbo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 17:35
Locatie: Barendrecht

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

za nov 27, 2010 13:08

tja waarom luisteren naar de dokter als er ook een Jomanda bestaat :lol:
Rob, no hard feelings! maar dit is onzin! :cry:

Professionals hebben heel vaak te maken met een tunnelvisie!

Bij schadebedrijven worden veel mddelen gepushed door de grote verf leveranciers. Ik ben misschien wel geen auto spuiter maar weet wle hoe deze business in elkaar steekt!

Volgens mij geef ik aan "best of both worlds" en zo zou het denk ik moeten zijn. Voor de rest ieder lekker zijn eigen mening!

:whistle:

Gr,
Carl
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: De 156 is een echte Alfa

za nov 27, 2010 15:21

Carl,gewoon je eigen pad blijven belopen...dan blijf ik nog ff bij mijn tunnelvisie :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1008
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: De 156 is een echte Alfa

za nov 27, 2010 17:04

Goed bezig hoor!

Maar ik zie dit op de zaak heel vaak helaas. Vooral bij de eerste serie 156's, tot begin 2010 ong. Er is heel in het begin ook een modificatie geweest op de afwatering van de airco. (Alles liep naar binnen) en die matten die dan tijden doorweekt geweest zijn, is natuurlijk ook niet al te best voor de auto .

Maar bij de auto's uit 1998/1999/2000/2001 is ook ''slechter'' plaatwerk gebruikt. Want ook sommige Brava/o's, 145/6's en Marea's kunnen dr behoorlijk wat van. Maar vergeet bij de 156 ook niet dat ze toen niet aan te slepen waren zoveel als dr verkocht waren/zijn, dat zal in die drukke tijden ook wel wat ''kwaliteit'' gekost hebben...

Moet zeggen dat ik het bij de147/GT en nieuwe type 156 nog niet tegen ben gekomen. Soms alleen een klein beetje vluchtroest.

Wel roesten de subframe's van de 159/Brera/Spider behoorlijk, die tijd komt vanzelf, kweslie van wachten.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: De 156 is een echte Alfa

za nov 27, 2010 19:15

Ik krijg een hoog dejavu gevoel met "slechter plaatwerk in de eerste jaren". Van de 155 werd ook lange tijd door "deskundigen" geroepen dat alleen de eerste reeks (foutief SB genoemd) roestten. Nee, de WB zou niet roesten. Nu worden er bepaalde jaren van de WB genoemd als "erg roestgevoelig". Uiteindelijk roesten alle auto's vanaf een bepaalde leeftijd als er niet tussentijds wordt gecontroleerd en ingegrepen.

Mensen zijn nog steeds verbaast al er "opeens" gaten in een auto vallen. Dat gebeurt echt niet van vandaag op morgen.

Gebruikersavatar
Carbo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 17:35
Locatie: Barendrecht

RE: De 156 is een echte Alfa

za nov 27, 2010 19:31

Ik blijf het ongelofelijk vinden dat Alfa dit niet onder controle heeft. Het gaat gewoon om reputatie cq marketing schade.
Een gemiddelde auto hoeft niet langer mee te gaan dan tien jaar maar als je geen rekening mee houdt dat er liefhebbers langer met deze auto's rijden zegt iets over mentaliteit (of FIAT strategie).

Wellicht off topic maar gewoon bizar hoe deze 156 roesten. Inderdaad een dejavu gevoel; prachtig ontwerp en rij dynamiek maar een draak qua bouwkwaliteit! (In mijn gedachte mijn zeer geliefde Guilietta 1,8). De geschiedenis herhaald zich!

Gr,
Carl
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8024
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

za nov 27, 2010 20:04

Ik blijf het ongelofelijk vinden dat Alfa dit niet onder controle heeft. Het gaat gewoon om reputatie cq marketing schade.
Een gemiddelde auto hoeft niet langer mee te gaan dan tien jaar maar als je geen rekening mee houdt dat er liefhebbers langer met deze auto's rijden zegt iets over mentaliteit (of FIAT strategie).

Wellicht off topic maar gewoon bizar hoe deze 156 roesten. Inderdaad een dejavu gevoel; prachtig ontwerp en rij dynamiek maar een draak qua bouwkwaliteit! (In mijn gedachte mijn zeer geliefde Guilietta 1,8). De geschiedenis herhaald zich!

Gr,
Carl
Is bij heel veel merken Carl, een jaar of 3 a 4 daarna is een auto niet meer echt interessant voor de officiele dealer (dus ook importeur en indirect fabriek). Hooguit nog wat garantiegeneuzel over roest, nah spuiten we wel een deel over als u veel zeurt... :(
Nieuwe auto's moeten er gekocht worden, dat 2ehandse spul moet maar zo snel mogelijk van de straat zal zo'n fabrikant denken.Van 3ehandsen kan de fabrieksschoorsteen niet roken tenslotte...

Reputatie schade: Mercedessen vanaf pakweg 1995 rotten waar je bij staat, denk je dat daar al 1 auto minder om verkocht is? Nee hoor, Das Haus maakt de beste auto's ever volgens de algemene opinie en dat blijft zo (alle las -en spuitwerk ten spijt... )
Dat vastgeroeste :lol: vooroordeel krijg je er niet uit, net zoals dat 'Alfa's al roesten op de folder...' :roll:

Mijn 2004 156sw is trouwens nog aardig onbesmet qua roest, één bumpersteun is aangetast en een plekje steenslag op t dak.Valt mee toch op 215K km?


Grtz,fRank

Terug naar “Projecten”