Rik67
Newbie
Newbie

Giulia 1600 Super 1972

za sep 05, 2026 22:48

Hallo, ik zie bij de projecten dat wij niet de enige zijn die een 1600 Super onderhanden hebben.
De een heeft een restauratieproject waarbij gefaseerd alles wordt aangepakt. De ander heeft één groot bouwpakket d.w.z. een rollende carrosserie met daarbij een stuk of dertig dozen. Tot die laatste categorie horen wij. Wij is Jasper m’n zoon en (R)ik, z’n vader.
Begin dit jaar zijn we in het bezit gekomen van een gestrand restauratie project. De carrosserie is volledig gedaan, strak en gespoten. Het onderstel is goeddeels gemonteerd met allemaal nieuwe, originele Nos onderdelen. En in de dozen zitten dus erg veel overige onderdelen waarvan het merendeel Nos. Aan ons de schone taak om daar weer een rijdende Super van te maken. Het gestrande project heeft +/- 22 jaar afgeschermd onder een hoes staan wachten op uiteindelijk ons.
Waar zijn we mee begonnen: Eind januari alles opgehaald met oplegger en Fiat bus, welke vervolgens afgestreken vol zat. Alles richting een tijdelijke stalling. De 30 dozen stuk voor stuk uitgepakt en qua Alfa onderdelen alles gefotografeerd. Nu zagen we voor het eerst wat we gekocht hadden, daarvoor hadden we alleen een blik kunnen werpen op de carrosserie met losse deuren, motorkap en achterklep. De dozen hebben we kunnen terugbrengen tot 15 dozen Alfa met behoorlijk wat dubbele onderdelen, denk alleen al aan 22 koplampen, en 15 dozen ander merk. In de periode van het uitzoeken en documenteren van de inhoud van deze dozen zijn we naarstig op zoek geweest naar sleutelruimte, wat we echter aardig onderschat hadden. Ja, aan huis hebben we een garage, alleen niet toereikend voor dit soort projecten. Half april is de auto uiteindelijk op z’n definitieve plek terechtgekomen. Daar zijn we nu begonnen met langzaam aan puzzelen en monteren. Alles aan de hand van de partscatalogus van ‘72. Daarbij komt dat bij mij goed nooit goed genoeg is en Jasper niet behept is met dat probleem. Maar uiteindelijk vinden we elkaar meestal in het midden.

Wat willen we gaan doen met de auto : De auto is orgineel nederlands geleverd en wij hebben hem overgenomen van de 2e eigenaar sinds ‘74. De orginele motor is verloren gegaan in de loop der tijd. Wat er wel bijzit is een 1750 2e serie. Over het monteren hiervan hebben we lang getwijfeld maar uiteindelijk besloten om een 2 liter te laten opbouwen. Ja opbouwen, daar ligt vooralsnog onze vaardigheid namelijk niet. Daarnaast willen we hem iets verlagen en het onderstel van wat goodies voorzien. Het uiterlijk willen we zo dicht als mogelijk bij het orgineel houden. Via deze weg zullen we jullie op de hoogte houden en als nodig, ik denk van de week al :lol: , een beroep doen op jullie kennis en ervaring.
Gr. Jasper en Rik
Voor als nog een rijdende Giula 2.0T en een rollende Giulia 105
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Projecten”