Daan 33

stationair probleem

wo feb 08, 2006 17:11

mijn 33 1.7 16v heeft een stationair probleem, als de motor warmer wordt begint deze stationair steeds hoger te lopen wel 1500/1600 toeren dus iets te veel van het goede. heb al de test uitgehaald met de stationair pomp op het inlaatspruitstuk om te kijken of deze niet goed werkt en als ik de stekker eruit trek valt de motor nagenoeg meteen stil. dus hij wordt wslk verkeerd aangestuurd of er is iets anders. heb ook gecontroleerd op valse lucht . heeft er iemand hier een oplossing voor of ideeen om de oorzaak te vinden???

groeten Daan

Knopjes

RE: stationair probleem

wo feb 08, 2006 17:18

Verbruikt hij ook meer benzine? Gaat de choke er dan wel af als de motor warmer wordt? Misschien is het je koelvloeistoftemperatuursensor?

Co-Jack

RE: stationair probleem

wo feb 08, 2006 19:14

Heb ik ook eens last van gehad..

Check es of je gaskabel niet té strak staat..
Was bij mij wel het geval...

EN anders.. sja, LMM, Luchtomloopklep.

Suc6

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: stationair probleem

wo feb 08, 2006 20:38

is het gehele vacuum gedeeltje dicht? ook de slangetjes die naar de gaskleppen lopen en het plastic gedeelte waar alle slangetje samenkomen.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: stationair probleem

wo feb 08, 2006 20:44

check eens met je motor uit of je gasklepregelaar wel schakeld als je gas geeft

dus met je kop onder de motorkap gaan hangen, vlakbij de stuurpomp zit op je inlaat een zwart kastje, daarin zit een relais, deze moet je horen klikken als je gas geeft
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Daan 33

RE: stationair probleem

vr feb 10, 2006 13:50

bedankt voor jullie tips

de kabel staat goed , alles is goed gangbaar en komt helemaal terug ( gasmechanisme)
welk kastje is het precies voor het relais??

klopt het dat als je relais stuk is dat ie het de ene keer wel heeft en de andere keer niet??
er is niet echt een peil op te trekken want heb gister even een rondje gereden om het op te sporen
en toen deed ie het niet en vanmorgen was het weer feest

alvast bedankt

Daan

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: stationair probleem

vr feb 10, 2006 16:50

Het is geen relais, maar een schakelaar. Deze kent 3 standen: stationair, deellast en vollast. Bij een heel klein beetje gas schakelt hij naar deellast, dit is wat Alfaqv33 bedoelt.

Je kunt deze schakelaar het beste testen met een multimeter. Hij heeft 3 pootjes; bij stationair (dus gas dicht) verbindt hij pootje 2 (de middelste) met pootje 1, bij vollast verbindt hij pootje 2 met pootje 3.

De gasklepschakelaar is een mogelijkheid, maar ik zou eerder gokken op een vacuumlek (zoals Remco aangeeft) of een vervuilde stationair regelklep (dat ding wat jij pomp noemt voorop het inlaatspruitstuk).
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Co-Jack

RE: stationair probleem

vr feb 10, 2006 18:26

Dit zou em moeten zijn..

Ik had altijd gedacht dat ie maar 2 standen had... aan/uit...???

Afbeelding

Daan 33

RE: stationair probleem

ma feb 13, 2006 07:57

bij welke stand moet je hem horen klikken??

ik heb het idee dat ie meteen bij de aanslag van het pedaaal klikt, klopt dat??

groet Daan

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: stationair probleem

ma feb 13, 2006 08:42

Dit zou em moeten zijn..

Ik had altijd gedacht dat ie maar 2 standen had... aan/uit...???
Niet dus.
bij welke stand moet je hem horen klikken??

ik heb het idee dat ie meteen bij de aanslag van het pedaaal klikt, klopt dat??

groet Daan
Dat klopt, zodra je gas geeft schakelt hij van de stationair stand naar de deellast stand. Zoniet dan staat hij verkeerd afgesteld, je kunt hem verdraaien om dit te corrigeren.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Daan 33

RE: stationair probleem

di feb 14, 2006 08:11

Hai bedankt voor jullie reacties

ik hoor de schakelaar gelijk klikken op het moment dat ikhet gas opentrek. dus de schakelaar zit goed . ik heb gister niet veel tijd gehad om de slangetjes nogmaals te controleren ik ga zo snel mogelijk als ik tijd heb de luchtinlaat eraf halen en dan an ik beter bij de slangen om deze te contraloeren. en het schijnt toch ook zo dat je de randen van de gaskleppen helemaal schoon moet maken ( tenminste dat heb ik gelezen in een ander onderwerp op het forum) dus neeem ik dat ook gelijk even mee.

groet Daan

Terug naar “Algemene Technische vragen”