@Jos:
Het belangrijkste is om een GOEDE kruiskoppeling te nemen.
Zeer goed( veel beter dan origineel) zijn die van GMD Betreft een kruiskop met naaldlagers in een hele mooi afgedichte lagerkooi. (Type GU- 410 voor 105)
Belangrijk is dat een een bankschroef hebt om de kruiskoppen erin te kunnen persen en dat je de aandrijfasdelen voordat je ze loshaalt even merkt opdat ze weer in dezelfde monage-positie komen.
De montage gaat het gemakkelijkst als je twee tegenoverelkaar gelegen lagerbusjes er eerst even een ca 5mm inperst en daarna het kruisstukje er tussen draait. Hierna kun je rustig de busjes verder inpersen waarbij er er ZEER GOED op moet letten dat het kruisstuk precies voor het lagerbusje blijft. Anders loop je kans dat er 1 of meer naaldjes uitvallen en dan kun je weer opnieuw beginnen.
Als de kruisstukken er eenmaal inzitten sla dan met een rubberhamer een aantal keren fors op de aandrijfas om de lagerbusjes( die inmiddels geborgd zijn!) iets naar buiten de drijven.
Hierna moet een kruisstuk "als boter"draaien. Is ie hakering, of loopt ie te zwaar, haal de zaak dan weer los, want dan is er toch een naaldje uitgevallen. (Met vet verpakken zodat ze vast blijven plakken)
(Vandaar de tip van de GMB- kruiskoppen dan heb je die ellende (losse naaldjes) dus niet.)
