Pagina 1 van 2
33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: di jan 31, 2006 01:43
door twan
nadat ik vanavond ergens een half uurtje stil heb ik gestaan, begon ik weer te rijden.
nog geen minuut later zag ik dat het rode lampje boven de koelvloeistof temperatuurmeter begon te branden.
hierop ben ik onmiddelijk gestopt en gecontroleerd of mijn koelvloeistof + olie op peil was, en of ik het nergens zag lekken. alles leek in orde te zijn.
toch maar de anwb gebeld, aangezien ik toch lid ben.
hij vond een vacuum luchtslang die los zat. hierna liep ie stationair een stuk beter, dus dat was ook weer verholpen. mijn motor liep namelijk sinds vorige week erg slecht stationair (laag in toeren + stoten), voornamelijk met koude motor.
maar het lampje blijft branden, ondanks dat mijn temperatuur gewoon rond de 90 graden blijft tijdens het rijden. en stationair maximaal 105, waarop de ventilator aanslaat.
iemand enig idee wat hier speelt?
zal ik morgen mijn accupolen even losmaken en kijken of het lampje vervolgens nog steeds blijft branden? voordat ik het na laat kijken.
RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: di jan 31, 2006 01:55
door Dinky Boy
Lijkt me goed idee, accupolen losmaken ( tip: de klemmen losmaken is makkelijker) en verder rijden, nooit meer last van brandende lampjes

Re: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: di jan 31, 2006 02:20
door Carabinieri
zal ik morgen mijn accupolen even losmaken en kijken of het lampje vervolgens nog steeds blijft branden? voordat ik het na laat kijken.

RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: di jan 31, 2006 08:58
door Michel
Bedoel je met een half uurtje stilstaan, met draaiende motor ?
Welke vacuumslang was er precies los ? Door valse lucht te trekken, kan je motor wel te warm worden (hij loopt te arm dan)
Anderzijds, de waarden van je meter waren wel ok, begrijp ik (alhoewel ik 105 toch ook beetje warm vind), dus zou ik toch de sensor gaan verdenken. Een 33 heeft een aparte sensor voor meter en lampje. Te warm worden kan oorzaken hebben die je soms niet verwacht, zoals daar zijn:
- te laag OLIEpeil
- te laag vloeistofpeil (uiteraard)
- foute timing ontsteking
- te arm lopen (valse lucht dus)
- verstopte slangen / koelkanalen
- te weinig opbrengst waterpomp (alhoewel dat zeer zelden voorkomt)
- slippende v-snaar
- fan werkt slecht of helemaal niet (maar doet doet het wel, schreef je)
- vervuilde radiator
noem maar op, dus ! eerst contactje nakijken (doormeten), anders alle bovenstaande punten overlopen.
ps: kleeft er een dood konijn tegen je radiator ?

RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: di jan 31, 2006 12:56
door twan
ik bedoel de accuklemmen inderdaad, om de computer te laten resetten. het was laat gisteren.
ik stond een half uur stil met motor uit.
welke slang weet ik niet. hij bevond zich in ieder geval onder mijn luchtmassa meter, vlak onder de verdeler.
105 graden is ie altijd geworden wanneer ie stationair draait, dus daar kijk ik niet meer van op. in de zomer komt dat zelfs nog een paar graden hoger maar ik heb nooit met kokende motor gestaan. (nu nog steeds niet, maar volgens dat lampje wel)
wat betreft peilen zoals olie, koelvloeistof en remolie: dat controleer ik elke week, en gisteren was dit alles ook nog oké.
verstopte slangen ligt het ook neit aan want alles wordt warm en pompt goed door.
v-snaar slipt ook niet en fan werkt goed.
RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: di jan 31, 2006 13:36
door @lfa@lgra
Laadstroomlampje?
RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: di jan 31, 2006 13:53
door twan
nee, dat is een ander lampje.
RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: di jan 31, 2006 14:15
door Michel
Ik hou 't op die sensor dan. Of dat konijn in de radiator.
RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: di jan 31, 2006 14:29
door twan
er zit geen konijn meer in de radiateur hoor, want die is gevild haha
RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: di jan 31, 2006 20:48
door Alessandro
Hé een ouderwets gezellig twantopic, daar was ik wel weer aan toe!
Eeeuh ik zou echt denken de sensor of de draad van de sensor moet ergens door zijn en massa maken.

Simpele test: trek de draad bij de sensor (eigenlijk geen sensor, maar thermoschakelaar

) en dan moet het lampje doven. Zo niet, dan maakt de draad dus ergens massa.
p.s. konijn nu pas gevild?

dan is het vlees vast bedorven, had allang verteerd en gecomposteerd moeten zijn!

RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: wo feb 01, 2006 00:23
door Michel
idd, thermoschakelaar en eens geschakeld doet die niks anders dan je aansluitdraad aan de massa leggen (blok in dit geval). Zelfde elektrische werking als een oliedrukschakelaar. Dus zoals Sander zegt, als die draad soms tegen de massa aankomt, dan gaat dat ding branden !
Ik vraag me af....is een konijn een massapunt ?
ik zou voor de makkelijkste optie gaan: dat lampje er uit halen !

Re: RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: wo feb 01, 2006 00:30
door Alessandro
Ik vraag me af....is een konijn een massapunt ?

vraag dat maar aan ReesCees!

Re: RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: wo feb 01, 2006 10:49
door reijnaje
Ik vraag me af....is een konijn een massapunt ?

Een konijn wat langzaamaan composteerd krijgt steeds minder massa dus zou het lampje dan niet moeten doven?
Re: RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: wo feb 01, 2006 10:51
door Michel
Ik vraag me af....is een konijn een massapunt ?

vraag dat maar aan ReesCees!

ja, doen ! Cees vragen !
Re: RE: 33 motor oververhittingslampje
Geplaatst: wo feb 01, 2006 10:52
door Michel
Ik vraag me af....is een konijn een massapunt ?

Een konijn wat langzaamaan composteerd krijgt steeds minder massa dus zou het lampje dan niet moeten doven?
Volgens mij is een konijn een geleider. Maar hij kleeft tegen de bumper en die is dan weer van plastic
