Pagina 1 van 2

verlagen met standaard veren

Geplaatst: wo jan 18, 2006 23:35
door Thomas
jaja het schijnt te kunnen. Gehoord dat iemand het bij Merwede springs had laten doen. Ze stoken je orginele veren warm en drukken ze met zo'n kracht in dat ze blijvend 1 tot 2 cm korter worden. Heeft iemand hier ervaring mee??

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: wo jan 18, 2006 23:40
door yuri 75 V6
Nee, geen ervaring mee. Maar bedenk dat-ie dan alleen lager wordt, niet stugger (akkoord, met die torsies voor kun je ook alleen maar verlagen dus dat is misschien niet eens een nadeel). Op zich wel interessant eigenlijk...

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: wo jan 18, 2006 23:45
door Alessandro
Ik ben daar niet zo'n voorstander van om veren heet te stoken. Door de hoge temperatuur kunnen de eigenschappen van het staal veranderen. Het wordt dan in eerste instantie wel harder (=stootvast), maar ook 'brosser' :shock: denk maar aan gereedschapstaal. beter is het dan om je veer in te korten met max. één winding. :idea:

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: wo jan 18, 2006 23:45
door ronald
Ik verlaag een transaxle altijd omdat er standaard van die akelig slappe veren onder zitten. Dus standaard veren korter maken is geen optie..

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: wo jan 18, 2006 23:49
door Kosta
Niet elke verlagingsveer is ook stugger. Neem Eibach, dan heb je goed spul !

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: do jan 19, 2006 00:04
door Thomas
ja voor de stijfheid helpt het niet blijft tenslotte dezelfde lengte (in materiaal dan). Dus alleen voor de looks jah. Dat heet stoken beinvloed wel de structuur nadelig als het te heet wordt. Maarja Merwede is toch wel DE veren fabrikant zal me niets verbazen als ze ook die eibach springs maken. Weet wel dat H&R zowiezo van Merwede komt.

Even tussen haakjes zal het zelf niet doen want als ik zou verlagen zou ik ook stijver willen anders kan verlagen zelfs alleen negatief uitpakken.
Ben alleen benieuwd of iemand wat meer wist van deze techniek

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: do jan 19, 2006 00:10
door Raimon
Waarom zou je uberhaupt aan zoiets denken? Voor 117 Euro (gelezen in ander topic) heb je veren van Eibach en het beste van het beste (?).. Dan ga je dergelijke technieken toch niet toepassen?

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: do jan 19, 2006 00:27
door Andretti Molletti
Als je je veren inkort worden ze stijver!!
Standaard heeft een 75 achter 5 windingen... stel je slijpt er één weg, dan wordt de veer 20% stijver...
Ik zie net dat een verlagingsveer 8 windingen heeft...
Stel je slijpt er daar een weg wordt i maar 12% stijver...


:?


hmmzzz

iets klopt er niet ???

Maurizioooooooooowwwwwwwwwwwww!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:lol:

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: do jan 19, 2006 00:38
door Alessandro
Originele veer heeft 7 windingen. :wink:

Sorry, ik heet niet maurizio. :oops:

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: do jan 19, 2006 00:45
door Andretti Molletti
van zo'n suffe V6 wel ja ;)

Maar een echte Turbo heeft er 5!!!

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: do jan 19, 2006 00:56
door Knopjes
Er spelen ook nog andere factoren mee zoals materiaaldikte en -buigbaarheid en hoeveel graden de windingen naar beneden gaan, die uitmaken hoe stug een veer is. Een veer van een balpen druk je met 2 vingers in, dat doe je met zo'n verlagingsveer niet ;) sommige veren hebben ook aan een kant hogere windingen dan aan de andere kant om in het begin wat souplesse te bieden en om daarna stijver te worden. Met afgeslepen veren kom je normaliter trouwens ook niet door de APK, dus als je het doet, zorg dat die dingen vast in de schotels zitten als de wielen van de auto onbelast zijn. Is ook zo veilig, want stel dat je over een bult vliegt en je veer schiet uit z'n schotel....

Re: RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: do jan 19, 2006 07:58
door AlfettaOwner
Waarom zou je uberhaupt aan zoiets denken? Voor 117 Euro (gelezen in ander topic) heb je veren van Eibach en het beste van het beste (?).. Dan ga je dergelijke technieken toch niet toepassen?
Waar heb je ze zien staan voor die prijs :shock:

Re: RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: do jan 19, 2006 08:03
door Raimon
Waarom zou je uberhaupt aan zoiets denken? Voor 117 Euro (gelezen in ander topic) heb je veren van Eibach en het beste van het beste (?).. Dan ga je dergelijke technieken toch niet toepassen?
Waar heb je ze zien staan voor die prijs :shock:
Wat ik al zei: gelezen in een ander topic. Zal het er eens bij zoeken.

EDIT: gevonden! http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... t=verlagen

RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: do jan 19, 2006 08:45
door AlfettaOwner
:thumbs: Thanks, incl btw en verzendkosten binnen duitsland.
Ik laat ze daar dan op een adres bezorgen :wink:

Hier in de buurt kosten ze ca. 190 € ](*,)

Re: RE: verlagen met standaard veren

Geplaatst: do jan 19, 2006 09:30
door Maurizio
Maurizioooooooooowwwwwwwwwwwww!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:
Om 0.27 uur lag ik al in bed :lol:

De parameters om een veer te berekenen zijn binnendiameter, buitendiameter, doorsnede winding en het aantal effectieve windingen (dus werkende windingen).
Een veer heet stoken en "zetten" is de minst slimste oplossing. Je zal hem roodgloeiend moeten stoken om hem te kunnen zetten. Dus eigenlijk ontlaadt je het staal, dus alle structuurveranderingen die tijdens het harden erin gebracht worden doe je teniet. Materiaal wordt alleen maar slapper.
Gevaar op brosse breuken enz ontstaat er als mensen denken slim te zijn en de nog hete veer met water schrikken. Bij harden moet je het materiaal schrikken en dan gecontrolleerd ontlaten, bijv 2 uur op 200 graden.
Metallurgy is een zeer saai en lastig vak, dus niet aan mij besteed....

Veer gewoon afslijpen is de meest goede, veer wordt stijver. Werkt lineair, dus bij 7 ringen, een ring eraf geeft (7/6*100)=16% stijver. En zorg voor een rest spanning in totaal uitgeveerde ophanging.

@Dre, hoe minder windingen hoe minder lengte buigend materiaal. Leg lineaal op bureau , vergelijk kort vrij uiteinde met lang vrij uiteinde. Bij dezelfde kracht heeft kort vrij uiteinde minder verplaatsing = stijver.
Ps een verlagingsveer is meestal niet eens echt stijver, er is heel veel goedkope meuk.
Bij een transaxle is de balans tussen voor en achterveren standaard best aardig. :wink: