duke
Advanced Member
Advanced Member

Onderdruk bij turbo benzinemotoren

wo jan 26, 2005 20:06

We hebben hier een discussie over onderdruk bij benzinemotoren die uitgerust zijn met een turbo. Bij een diesel is er geen probleem want deze maakt gebruik van een vacuumpomp om onderdruk te creëren voor de rembekrachtiger.
Maar hoe heb je onderdruk voor de rembekrachtiger bij een benzinemotor met turbo? Met andere woorden: heb je overdruk in het inlaatspruitstuk als de turbo druk levert?(volgens het turbometertje wel) Hoe werkt de rembekrachtiger dan? De richting van de luchtstroom is uiteraard steeds dezelfde, dus volgens mij wordt de onderdruk alleen maar groter door de turbodruk.
Een turbometertje meet zowel onderdruk als overdruk, waar wordt deze druk dan gemeten?
de nul op de turbometer; is dat 0 bar absoluut, of is da gewoon de atmosferische luchtdruk (1.013 bar)?

of moeten we de overdruk van de turbo beschouwen als een onderdruk voor de motor?????????????
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Andretti Molletti

RE: Onderdruk bij turbo benzinemotoren

wo jan 26, 2005 20:17

Maak je niet te druk over je overdruk of onderdruk als je onder druk staat!
:jumping:

duke
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 26, 2005 20:23

Allé Dré, laat uwe technische knobbel is werken :mrgreen:

Constantijn

wo jan 26, 2005 20:28

Ik heb op mijn turbo een turbodrukmeter van Racimex, welke zowel onder- als overdruk aangeeft. De turbodrukmeter is middels een slangetje verbonden met de intercooler, en staat op 0 als de motor stilstaat (de buitenluchtdruk van ca. 1 bar is dus gewoon 0 bar op mijn meter).
Zodra de motor loopt geeft hij een onderdruk aan, en gas geven resulteerd in het rechtsom draaien van de wijzer richting overdruk. Echte overdruk (gaat bij mij tot 1,4 bar) wordt enkel bereikt bij vol accellereren, en zodra ik het gas loslaat geeft hij weer onderdruk aan. Ook bij constante snelheden heb ik gewoon nog onderdruk.
De rembekrachtiger is dan ook gewoon op de intercooler aangesloten, naast de plek waar mijn turbodrukmeter zijn slangaansluiting heeft.

Constantijn

wo jan 26, 2005 20:32

Misschien heb je ook wat aan het schematje wat ik gemaakt had t.b.v. de verkoop van dumpvalves. (heb het over een Alfa 75 blok, dus mijn intercooler zit rechtstreeks op de inlet manifold)

http://www.alfaman.freeservers.com/work ... cheme.html

duke
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 26, 2005 20:36

dus van het moment dat de turbo druk levert (en het turbometertje trg op 0 staat) , werkt de rembekrachtiger niet meer???? :shock:

Andretti Molletti

wo jan 26, 2005 20:39

En door de éénrichtingsklep op je rembekrachtiger heb je voldoende reserve om een aantal maal te remmen. Op het moment als je remt draait de motor of stationair, of je remt af op de motor dus heb je weer nwe onderdruk...

We spreken in de techniek van absolute druk dan weet iedereen dat 1 bar de buitenluchtdruk is en 0 bar een absoluut vacuum. Dan rijdt constantijn dus met absoluut 2,4 bar op zun motor wat verdraaid veel is!!

Constantijn

wo jan 26, 2005 20:40

Ik denk het niet nee, maar daar heb ik dan ook geen behoefte aan.
Ik heb enkel remkracht nodig zodra mijn voet van het gas af gaat...

Andretti Molletti

wo jan 26, 2005 20:42

De éénrichtingsklep die in het inlaatspruitstuk geschroefd zit laat wel lucht naar de motor ontsnappen/afzuigen... er kan omgekeerd geen lucht naar je remdrukbekrachtiger...

Constantijn

Re: RE: Onderdruk bij turbo benzinemotoren

wo jan 26, 2005 20:43

Dan rijdt constantijn dus met absoluut 2,4 bar op zun motor wat verdraaid veel is!!
Ik ben eigenlijk ook nog nooit ingehaald tijdens een acceleratieactie.... :oops:

Constantijn

wo jan 26, 2005 20:50

Afbeelding

Zie dat mijn turbodrukmeter bij stilstand op 0 staat.

Toch wel weer vreemd dat verhaal van jou Dré, want zodra ik een originele TB chip monteer heb ik op deze turbdrukmeter 0,75 bar overdruk. :roll:

Constantijn

wo jan 26, 2005 20:53

Nee, dat zie je dus niet... Volgens mij heeft Kai weer iets veranderd op zijn site... :lol:

Zo dan:
Afbeelding

:wink:

Andretti Molletti

wo jan 26, 2005 21:00

Klopt toch... 0,75 OVERdruk is over de 1 bar buitenluchtdruk..
Das dus absoluut 1,75 bar..
Standaard non-turbo rijdt maximaal 1 bar absoluut
Jouwes met sjip rijdt absoluut: 2,4 bar in de overboost

Constantijn

wo jan 26, 2005 21:05

Dus standaard turbo heeft dan absolute vuldruk van 1,75 bar?? Dan is een absolute vuldruk van 2,4 bar toch niet zo bijzonder hoog?

Terug naar “Algemene Technische vragen”