Maximale velg maten 75 en bijbehorende banden?
Geplaatst: di nov 04, 2025 17:23
Nu mijn 75 weer richting rijdend gaat, wordt het ook tijd om te gaan denken over de juiste wielen setup.
Ik wil liever niet met spacers werken. En voor en achter mogen verschillende maten hebben.
Wat kun je kwijt achter en voor? Ik wil de auto redelijk laag hebben en de wielkasten mooi gevuld. Ivm remmen minimaal 16 inch, 17 zou ik ook wel tof vinden.
Ik heb nu rondom 16" 7,5J met ET30. en dan 205/45/16 banden. Voor heb ik nog een 5mm flens van de remschijf dus in feite ET25.
En achter heb ik dezelfde velgen met 15mm spacers gehad en dat paste en stond mooi. Die zijn weg ivm outboard remschijven. Ik schat dat ik nu 5mm extra heb van die schijven. Dan zou theoretisch een 7.5J ET20 goed passen (30+5-15)
Maar als ik naar bredere velgen wil achter, 8J bijvoorbeeld, dan is ET te berekenen. En dan zou een 225 brede band logisch zijn. maar dan kom je weer in de knoei met hoogtes en beschikbaarheid van banden in die maten. Of het nu 16 of 17 inch is.
Voor de voorkant weet ik dat t heel af en toe aanliep aan de plastic modderkuipen bij inveren en uiterste stuuruitslag. Dus daar weet ik eigenlijk al ongeveer wat de max is.
Wat zijn de ervaringen hiermee? Of is er met licht slijp/buig werk meer mogelijk voor en achter?
Het is altijd een compromis tussen uiterlijk vertoon en stuurgedrag, daar wil ik best iets richting uiterlijk gaan. Maar qua grip wil ik niet teveel concessies doen dus er moet wel een A merk band leverbaar zijn. En het liefste zelfde merk en type voor en achter, wat ook lastig is met verschillende maten.
Ik wil liever niet met spacers werken. En voor en achter mogen verschillende maten hebben.
Wat kun je kwijt achter en voor? Ik wil de auto redelijk laag hebben en de wielkasten mooi gevuld. Ivm remmen minimaal 16 inch, 17 zou ik ook wel tof vinden.
Ik heb nu rondom 16" 7,5J met ET30. en dan 205/45/16 banden. Voor heb ik nog een 5mm flens van de remschijf dus in feite ET25.
En achter heb ik dezelfde velgen met 15mm spacers gehad en dat paste en stond mooi. Die zijn weg ivm outboard remschijven. Ik schat dat ik nu 5mm extra heb van die schijven. Dan zou theoretisch een 7.5J ET20 goed passen (30+5-15)
Maar als ik naar bredere velgen wil achter, 8J bijvoorbeeld, dan is ET te berekenen. En dan zou een 225 brede band logisch zijn. maar dan kom je weer in de knoei met hoogtes en beschikbaarheid van banden in die maten. Of het nu 16 of 17 inch is.
Voor de voorkant weet ik dat t heel af en toe aanliep aan de plastic modderkuipen bij inveren en uiterste stuuruitslag. Dus daar weet ik eigenlijk al ongeveer wat de max is.
Wat zijn de ervaringen hiermee? Of is er met licht slijp/buig werk meer mogelijk voor en achter?
Het is altijd een compromis tussen uiterlijk vertoon en stuurgedrag, daar wil ik best iets richting uiterlijk gaan. Maar qua grip wil ik niet teveel concessies doen dus er moet wel een A merk band leverbaar zijn. En het liefste zelfde merk en type voor en achter, wat ook lastig is met verschillende maten.