Bersom
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma mei 05, 2025 16:52

Afgebroken kopbout 105 serie 1600

di mei 06, 2025 15:38

Bij het aantrekken (met een momentsleutel) van de kopbouten van mijn 1600 blok is een van die bouten afgebroken.
Nader onderzoek wijst uit dat de bout onderaan gecorrodeerd is en tijdens het aantrekken is gaan insnoeren, en dan afgebroken. Ook de andere bouten zijn nogal roestig, vooral onderaan waar ze in het blok zitten. Op zich te begrijpen, aangezien de kopbouten in het koelwater staan, het blok 50 jaar oud is, en gedurende die tijd het allicht niet altijd de beste koelvloeistof is gebruikt.
Blok is verder in goede staat, verbruikt geen olie, en de cilinderkop is pas gereviseerd (had een lekke uitlaatklep).
Heeft er iemand ervaring met het uitboren van de afgebroken bout, en het vervangen van de overige kopbouten? Of kent er iemand een revisiebedrijf of specialist die dit kan doen? Het blok is nog te goed om weg te doen. Alle hulp is welkom.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7030
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Afgebroken kopbout 105 serie 1600

di mei 06, 2025 16:40

Alles ombouwen op een goed ander onderblok is denk ik de makkelijkste optie. 1600 blokjes zijn meestal niet de duurste. Normaal zijn die tapeinden al niet zo makkelijk eruit te krijgen volgens mij, uitboren maakt dat niet leuker.

Staan er volgens mij op marktplaats een paar voor €200/st.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”