Ultiem transaxle onderstel? MOdevelopments
Geplaatst: di mei 06, 2025 15:06
Om niet Michel zn topic te vervuilen;
Sinds kort heb je in Zweden een gast zitten die transaxle onderstel upgrades aanbiedt.
De laatste tijd is er niet zo heel veel gebeurd op transaxle gebied, na de Ron Simons/Intrax onderstellen is het qua aftermarket vrij stil gebleven.
Terwijl je voor de 105 bij o.a. Alfaholics juist heel erg veel ziet gebeuren met alles van andere dempers tot compleet andere geometrie, draagarmen, fusees, enzovoorts.

Zoals hij het verkoopt is het in feite een IMSA gebaseerde geometrie met coilovers en dikke fusees zodat je daadwerkelijk grote remmen kan hebben zonder dat de fuseetap buigt. De hele set is vrij prijzig, maar aan de andere kant wel zo er op te schroeven.
https://www.modevelopments.se/
Ik vindt het dus wel interessant dat dit nu ook een optie is. "restomod'' is het toverwoord voor klassiekers de laatste jaren en persoonlijk ben ik daar tot zekere hoogte wel fan van. Buiten OK-Tech met zn krankzinnige GTV6en gebeurt er op dit gebied nog niet zo heel veel. Dus ik kan dit alleen maar aanmoedigen. Hoewel een compleet originele 75 zn charme heeft qua onderstel en bijbehorende rij-ervaring, is een 75 die plat op zn buik ligt met brede wielen wel echt 1000x toffer om te zien maar je krijgt er wel heel ander rijgedrag voor terug.
Ik moet zeggen dat de complete set wel hoog op mijn verlanglijstje staat over een paar jaar, de IMSA geometrie lost wel het roll-centre probleem op bij het verlagen van een Transaxle. En ik merk ook bij mijn eigen big-brake kit dat pad-knockback een issue is.
Zijn er toevallig al mensen met ervaringen? Of gedachten hierover?
Sinds kort heb je in Zweden een gast zitten die transaxle onderstel upgrades aanbiedt.
De laatste tijd is er niet zo heel veel gebeurd op transaxle gebied, na de Ron Simons/Intrax onderstellen is het qua aftermarket vrij stil gebleven.
Terwijl je voor de 105 bij o.a. Alfaholics juist heel erg veel ziet gebeuren met alles van andere dempers tot compleet andere geometrie, draagarmen, fusees, enzovoorts.

Zoals hij het verkoopt is het in feite een IMSA gebaseerde geometrie met coilovers en dikke fusees zodat je daadwerkelijk grote remmen kan hebben zonder dat de fuseetap buigt. De hele set is vrij prijzig, maar aan de andere kant wel zo er op te schroeven.
https://www.modevelopments.se/
Ik vindt het dus wel interessant dat dit nu ook een optie is. "restomod'' is het toverwoord voor klassiekers de laatste jaren en persoonlijk ben ik daar tot zekere hoogte wel fan van. Buiten OK-Tech met zn krankzinnige GTV6en gebeurt er op dit gebied nog niet zo heel veel. Dus ik kan dit alleen maar aanmoedigen. Hoewel een compleet originele 75 zn charme heeft qua onderstel en bijbehorende rij-ervaring, is een 75 die plat op zn buik ligt met brede wielen wel echt 1000x toffer om te zien maar je krijgt er wel heel ander rijgedrag voor terug.
Ik moet zeggen dat de complete set wel hoog op mijn verlanglijstje staat over een paar jaar, de IMSA geometrie lost wel het roll-centre probleem op bij het verlagen van een Transaxle. En ik merk ook bij mijn eigen big-brake kit dat pad-knockback een issue is.
Zijn er toevallig al mensen met ervaringen? Of gedachten hierover?