MichelVe
Newbie
Newbie

Motorgeluid Interieur GTV6 2.5

za mei 03, 2025 20:20

Zo mooi het geluid is aan de achterkant van de wagen zo teleurstellend is het in het interieur.
Ligt dit aan mij of is dat een V6 kenmerk. Ik vind het geratel van de kleppen niet zo fantastisch.

Kunnen de motormounts hier een rol in spelen? Het zijn de enige die ik nog niet verving. Ze zien er me oud uit maar niet gebarsten. Ik merk wel dat het rubber keihard is.

Wat zegt het Forum hierover?

Michel

joy
Full Member
Full Member

Re: Motorgeluid Interieur GTV6 2.5

zo mei 04, 2025 08:21

Dat is de charme van een auto van 40+ jaar. Meestal kieren de doorvoerrubbers tussen motorruimte en cabine wat, mist de motorkapisolatie of het rubber op de paravan (daar waar motorkap sluit op paravan), is de rubber manchet (dus niet de lederen hoes maar daaronder) waar de pook door steekt gescheurd en het feit dat de ventilatieroosters een directe verbinding hebben met de buitenlucht hebben helpt ook niet.
Je kunt natuurlijk ook de kleppen een keer stellen :wink: .

kokos
Full Member
Full Member

zo mei 04, 2025 08:23

Bij mij hoor je geen klepgeratel, alleen die prachtige uitlaat-roffel. Misschien je klepspeling iets minder ruim laten afstellen?

MichelVe
Newbie
Newbie

zo mei 04, 2025 10:27

Ik zal eerst de 1000KM doen en dan bouten terug aantrekken en dan kleppen in spec stellen.

Over de motormounts. Hoe zien de originele eruit? Is dat hard rubber van bij de start of is dit relatief zacht rubber die de trillingen opvangt?

Mijn mounts zijn zeer zwart/glanzend en keihard maar vertonen geen scheuren. Maar ik heb geen idee hoe ze bij de start waren.

joy
Full Member
Full Member

zo mei 04, 2025 11:07

Hard en denk niet dat daar "Ik vind het geratel van de kleppen niet zo fantastisch." dit geluid vandaan komt. Mocht er al iets van geluid/ trillingen vanuit de motorophanging komen dan eerder vanaf het achterste ophangpunt in de cardantunnel.

Dirk-33
Guru
Guru

zo mei 04, 2025 11:54

Geluid is natuurlijk super subjectief want wat de een fijn volume vindt is voor een ander oorverdovend.
Een busso heeft net als een Nord altijd wat mechanisch geratel, danwel van de kleppen danwel de injectoren. Maar als je gas geeft moet je toch echt wel voornamelijk uitlaat/inlaat geluid horen.

Ik zou nog eens de hele aandrijflijn goed nalopen want het klinkt haast alsof er iets aanloopt ofzo.

Voor wat betreft de motor ophanging: Als je de motor een beetje ziet bewegen als je gas geeft op de gasklep met de motorkap open, dan is er niks aan de hand. Die horen ook een beetje stug te zijn want de motor heeft verder geen kantelsteunen.
Het staartstuk rubber heb je niet toevallig opgevuld met PU ofzo? Geeft ook allerlei trillingen en rare geluiden.

MichelVe
Newbie
Newbie

ma mei 05, 2025 10:07

Ik heb de achterste motorsteun vervangen door een nieuw origineel. Volgens mij heb ik het correct gemonteerd.
Heb net ook de timing volgens werkplaatshandboek gezet. Bizar 5°ATDC. Vac advance werkt nu ook weer.
Het zal vermoedelijk de klepspeling zijn. Na 1000 km moet ik bouten weer aantrekken dus gaan we dat tot dan uitstellen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”