Pagina 1 van 1

105 Giulia; vrije slag stuur (Burman stuurhuis)

Geplaatst: di jun 25, 2024 09:25
door Jamesz
In een poging het stuurgedrag van mijn Giulia te optimaliseren ben ik puntsgewijs zaken aan het controleren / op orde aan het brengen.

Wat ik al heb gecheckt;
* Alle bussen en kogels in de voorwiel ophanging zijn een jaar of 6 gelezen allemaal vervangen, voelen strak aan en er zit nergens merkbare speling.
* De auto staat rondom op Alfaholics fast road veren, gele (voor) / rode (achter) Koni's dempers, stabi aan de voorzijde is het originele 24mm. exemplaar.
* Er zitten 15x6J ET28,5 GTA replica velgen onder
* De chassisbalken bij het stuurhuis zijn in het verleden reeds verstrekt met overzetplaten.
* Het stuurhuis lijkt geen scheuren te hebben (maar zweet wel wat olie op de keerringen waar ik me bij neer heb gelegd).

Qua stuurgedrag ligt mijn auto voor mijn gevoel als een dweil op de weg. Wanneer ik rechtuit rij, lijkt er een (flinke) vrije slag in het stuur te zitten (ca. 2cm naar beide zijden) waardoor het corrigeren van de gekozen route veel input (lees forse stuurbewegingen) vraagt en de auto lastig op spoor te houden is, met name in vlot genomen bochten.

Wanneer ik de auto aan de voorzijde op assteunen zet draait de stuuinrichting soepel en lijken de wielen vrjiwel direct te bewegen zodra ik het
stuur draai. Doe ik dit met de wielen op de grond dan lijkt er wel sprake te zijn van een vrije slag in het stuur.

Nu is concreet mijn vraag; waar moet ik als eerste zoeken?

Kan ik de eventuele speling op mijn stuurhuis zelf controleren? Ik lees dat dit zou kunnen middels het wegnemen van vulplaatjes onder het ovale dekseltje op het stuurhuis. Zijn hier nog risico's aan verbonden? Of kan ik beter een specialist laten kijken?

Re: 105 Giulia; vrije slag stuur (Burman stuurhuis)

Geplaatst: di jun 25, 2024 10:25
door GinoLens
Uitlijnen ;)
Je kan ons altijd berichten
Groeten Gino!

Re: 105 Giulia; vrije slag stuur (Burman stuurhuis)

Geplaatst: di jun 25, 2024 13:37
door giuliettaevo
Uitlijnen bij een specialist..

Re: 105 Giulia; vrije slag stuur (Burman stuurhuis)

Geplaatst: di jun 25, 2024 13:59
door B-lex
Ik weet niet of een Giulia ook een kruiskoppeling heeft in de stuurstang, maar daar zit wat speling op bij mijn 75.

Re: 105 Giulia; vrije slag stuur (Burman stuurhuis)

Geplaatst: di jun 25, 2024 14:36
door giuliettaevo
Nee, is een rechte stang vanuit stuurhuis naar stuur. Zit geen koppeling in verder.

Re: 105 Giulia; vrije slag stuur (Burman stuurhuis)

Geplaatst: di jun 25, 2024 14:44
door DJ
Nee, is een rechte stang vanuit stuurhuis naar stuur. Zit geen koppeling in verder.
Meestal waar, maar de usa modellen van de 105 hebben wel kruiskoppeling en glijstuk in de stuurkolom.
Weet niet vanaf welk bj, maar meen te herinneren dan 1969 duetto van mijn pa (ex usa model) dat ook al had.
Mijn 1974 usa bertone sowieso, en 1974 usa berlina ook.

Gr
DJ

Re: 105 Giulia; vrije slag stuur (Burman stuurhuis)

Geplaatst: di jun 25, 2024 14:44
door DJ
Dat je belast (wielen aan de grond) meer speling voelt/ziet dan met wielen vrij van de grond is niet zo vreemd.

Burman goed afstellen is lastig, en als er interne slijtage is, en die er eigenlijk bijna altijd, metname op de voorste lagering stuurstang, is echt goed afstellen ook eigenlijk niet te doen.
Bronzen lagerbussen in zowel hoofd als hulpstuurhuis moeten ook in orde zijn.
Eigenlijk is hele stuurinrichting van een 105 serie gewoon een draak uit onderhouds oogpunt.
Het kan wel goed, maar dat kost vaak veel moeite.

Als je te strak afstelt heb je kans dat je een goed stuurhuis sloopt. Dus domweg vulplaatjes weghalen zou ik niet doen.

Ik zou eerst eens goed naar dat stuurhuis / hele stuurinrichting laten kijken door een iemand die echt bekend is met alfa 105 serie, en die dus referentie heeft wat normaal is voor deze auto's en wat niet.

Waar woon je ergens in NL? Ivm 105 serie specialisten in de buurt.

Gr
DJ

Re: 105 Giulia; vrije slag stuur (Burman stuurhuis)

Geplaatst: di jun 25, 2024 14:50
door DJ
Overigens, als de achteras dwarslocatie slecht is gaat hij ook als een dweil sturen.
Ik zou zeggen, zoek een goed bekend staande specialist bij jou in de buurt en maak een afspraak.
Of rij anders igg eens paar keer mee met mensen die vinden dat hun 105 wel goed stuurt, dan heb je iig wat referentie.

Gr
DJ