JoopStok
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: za jun 13, 2015 23:22

Advies gevraagd electrisch probleempje Alfa 75 ( turbo )

do mei 09, 2024 23:18

Beste Alfa 75 rijders,

Ik zit sinds kort met een vervelend elektrisch probleempje met mijn overigens betrouwbare Alfa 75 ( turbo )

Op een onverklaarbare ( althans tot nu toe ) wijze doet zowel het rechter stadslicht alsmede het linkerachterlicht het plots niet meer.
Het betreft in dit geval circuit 7 van de zekeringenkast ( 7,5 Amp )

In eerste instantie dacht ik aan een kapot lampje(s) voor en of achter maar dat bleek niet geval te zijn. Tevens stond er geen spanning op de circuits (R) voor en ( L) achter bij ingeschakelde ( stads ) verlichting.
De zekering bleek ook 100% en ik mat later ook geen spanning op de zekering naar min / massa. Heb daarna de zekeringenkast naar voren getrokken om te kijken of er toevallig ( wat me heel sterk leek ) een stekker los zat. ook dat was niet geval.

Circuit 6 linker stadslicht en rechter achterlicht functioneert 100% alsmede alle andere standen van dim / groot licht en of mistlampen.

In het elektrisch schema stuurt hoofschakelaar B6 aan het stuur de verlichting aan en dan met name ( in dit geval ) worden voor stadslicht en achterlampen middels een parallelle schakeling waarbij in stekker G -1.5 en F -1.5 een splitsing naar de circuits 6 en 7 plaats vindt.
Vanuit G -1.5 en F -1.5 wordt er naar massa geschakeld.

Het is duidelijk dat de oorzaak zit aan de spanningszijde van de zekeringenkast maar ik kan voor circuit 7 niet achterhalen waar ik ergens moet zijn voor verder te meten naar spanning.

Wellicht dat een van jullie de oplossing kunnen aanreiken....

Met Alfa 75 groet uit Oisterwijk,
Joop
Laatst gewijzigd door JoopStok op zo mei 12, 2024 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Advies gevraagd electrisch probleempje Alaf 75 ( turbo )

vr mei 10, 2024 13:06

Stekkers er al af gehad achter op de zekeringkast? Wellicht is er een contact ingebrand?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Algemene Technische vragen”