Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Rempedaal non-ABS 75 te diep na stallen

vr apr 19, 2024 21:43

Vandaag de 75 uit de stalling gehaald. Ik moet het rempedaal heel diep indrukken om te remmen. Dan zijn de remmen wel goed en het pedaal zakt niet verder. Als ik nogmaals het pedaal intrap grijpt de rem eerder aan.

Er is geen vloeistof lekkage. Als ik heel snel rem fluit de hoofdremcilinder, of de bekrachtiger, dat is lastig te zeggen. Ik ben niet recent aan de remmen geweest, ook niet voor de stalling.

Booster lijkt goed; als ik de auto start met ingetrapte rem zakt het pedaal verder.

Mijn idee is: Hoofdremcilinder slecht maar ik kan dan technisch niet dit gedrag verklaren. Kan 1 circuit falen van de 2 en dan dit tot gevolg hebben? Of remt de auto dan ook slechter? Remdrukverdeler? Geen idee wat er gebeurd als die faalt en of dat überhaupt mogelijk is.

Wie heeft een idee? Alvast mijn eeuwige dank :D

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Rempedaal non-ABS 75 te diep na stallen

za apr 20, 2024 19:57

Nergens remvloeistof te zien onder de auto?
Het hoeft niet veel te zijn om toch een diep pedaal te hebben.
Spontaan lucht in het systeem tijdens stallen lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Komt je toch bij de hoofdremcylinder uit als er geen remvlst onder de auto ligt. (of druppeltjes zichtbaar bij een remtang)
Hrc kan intern lek zijn, dus remvlst verplaatst zich van de ene kant van de remzuiger(s) naar de andere met als gevolg diep pedaal en weinig drukopbouw.
Of de hrc lekt naar buiten, de rembekrachtiger in.
In dat geval zakt remvlst peil in het vaatje, maar ligt er niets onder de auto.
Andere verklaringen weet ik niet.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: Rempedaal non-ABS 75 te diep na stallen

za apr 20, 2024 21:55

Nergens remvloeistof te zien onder de auto?
Het hoeft niet veel te zijn om toch een diep pedaal te hebben.
Spontaan lucht in het systeem tijdens stallen lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Komt je toch bij de hoofdremcylinder uit als er geen remvlst onder de auto ligt. (of druppeltjes zichtbaar bij een remtang)
Hrc kan intern lek zijn, dus remvlst verplaatst zich van de ene kant van de remzuiger(s) naar de andere met als gevolg diep pedaal en weinig drukopbouw.
Of de hrc lekt naar buiten, de rembekrachtiger in.
In dat geval zakt remvlst peil in het vaatje, maar ligt er niets onder de auto.
Andere verklaringen weet ik niet.

Gr
DJ
He DJ,

Bedankt voor je reactie. Er ligt geen vloeistof onder de auto, dat zit allemaal nog in het bankje op de HRC. Ik zal dat ding ombouwen...

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4154
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Rempedaal non-ABS 75 te diep na stallen

za apr 20, 2024 22:14

Stond ie lang in de stalling?
Misschien intrekkend vocht?
Of vastzittende achterremmen?
Bij verkeerde afstelling van de achterremmen kan het pedaal ook diep zitten.
Altijd koffiedik kijken, maar misschien gewoon ff vloeistof vernieuwen na lange stalling.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Rempedaal non-ABS 75 te diep na stallen

zo apr 21, 2024 09:22

Bij meerdere vastzittende remzuigers (door vocht/roest in de stalling) zou ik een hard(er) en hogere pedaal verwachten tov normaal.
Keer remvloeistof verversen en achterremtangen afstellen, kan nooit kwaad natuurlijk. (eerst de stallingroest van de achterremschijven eraf remmen).
Achterremmen afstellen: remblokken hoorbaar slepend, maar niet voelbaar slepend, vergeet de fabrieksafstelling, dan zit je pedaal veel te diep.
Maar eerlijk gezegd snap ik hiet hoe vocht in je remvlst een rempedaal kan veroorzaken dat je kan "oppompen"
Kom je toch weer bij de hoofdremcylinder.
Want een beetje interne lekkage kan wel dit storingsbeeld geven. ( 2de keer trappen een hoger pedaal)
Nieuwe hoofdremcylinder hoeft vermoedelijk niet de wereld te kosten.
En lekker voor je gemoedsrust.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: Rempedaal non-ABS 75 te diep na stallen

zo apr 21, 2024 10:50

Ik denk zelf ook aan de HRC. Het was voor het stallen geen probleem, dus ligt niet aan de afstelling. Het zou iets kunnen zijn dat vast zit, maar de auto remt recht en hard.

Het likt mij interne lekkage van de HRC. Ik heb ook nog nooit gehoord dat een HRC kan fluiten door olie die langs afdichtingen giert (ten minste, zo klinkt het).

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: Rempedaal non-ABS 75 te diep na stallen

zo apr 21, 2024 12:14

Ik denk zelf ook aan de HRC. Het was voor het stallen geen probleem, dus ligt niet aan de afstelling. Het zou iets kunnen zijn dat vast zit, maar de auto remt recht en hard.

Het likt mij interne lekkage van de HRC. Ik heb ook nog nooit gehoord dat een HRC kan fluiten door olie die langs afdichtingen giert (ten minste, zo klinkt het).

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6836
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Rempedaal non-ABS 75 te diep na stallen

zo apr 21, 2024 12:44

Dat fluiten zou ik eerder de bekrachtiger van verdenken.. misschien maar een kleine lekkage waardoor hij nog wel deels functioneert? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: Rempedaal non-ABS 75 te diep na stallen

zo apr 21, 2024 15:56

De rembekrachtiging houdt netjes zijn druk. Als ik na een kwartier stilstand de slang losmaak was ie nu op onderdruk. Ik denk (dan) dat de bekrachtiging nog goed is.

Sjoerd Jan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 23:27
Locatie: Balk

Re: Rempedaal non-ABS 75 te diep na stallen

zo apr 28, 2024 17:11

Geen idee of het praktisch mogelijk is:

Als je om een of andere manier onderdruk in je reservoir krijgt, en daardoor na enige tijd je remcilinders te ver terug zuigt?
Dat zou met een keertje pompen dan opgelost zijn.
Zou je misschien kunnen testen door de dop iets wat los er op te draaien. Wel oppassen dat de vloeistof er niet uit raakt of de dop er helemaal af raakt.

Misschien weet iemand misschien of er een be- of ont-luchting in de dop of reservoir zit? En of deze misschien verstopt kan zitten?

Nogmaals, ik ken deze auto's niet, het is puur theoretische gedachtengang... maar als je een hrc vervangt omdat een dopje stuk is, zou een beetje zonde zijn.

Overigens kan ik het fluiten hierbij ook niet plaatsen, dat kan bij hydraulische systemen met overdrukventiel, maar ik zou het bij een remsysteem eerder bij een bekrachtiger zoeken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”