Pagina 1 van 1

To JTS or not to JTS

Geplaatst: vr feb 09, 2024 16:27
door Brul(tm)
Ik zie door de spreekwoordelijke bomen het bos eigenlijk niet meer.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar vind eigenlijk niet echt een antwoord om mijn vraag.

Er moet hier thuis een andere Alfa komen, een youngtimer in dit geval. Specifiek een 159 of een Brera.
De MPI motoren zijn redelijk fool proof en maak ik me niet zo gek veel zorgen om, maar de JTS heb ik totaal geen kaas van gegeten.

Ik weet dat ze er zijn in de 1.9, 2.0 en 2.2 varianten. Een goed lopende JTS motor word geroemd om zijn soepele karakter en een hoog koppel onderin heb ik mij laten vertellen. Dus helemaal negeren is lastig.

Ik weet van 'horror' verhalen over hoog olieverbruik en als gevolg extra onderhoud omdat het intern vervuild raakt. Dit lijk vooral bij de eerste fase en vooral de 1.9 en de 2.0 te zijn? Hoe ziet het met de 2.2 JTS?

Motoren die een zuiger modificatie ondergaan hebben, zijn qua olieverbruik weer terug bij waarden welke meer in het algemeen geaccepteerde bereik liggen.

Kortom, hoe zit het nou met de JTS motoren? Iemand die hier licht in onze duisternis kan brengen?

Re: To JTS or not to JTS

Geplaatst: vr feb 09, 2024 20:53
door Performa
Ik heb zelf goede ervaringen met een 2.2 jts in 159 sw weliswaar een motor op leeftijd ik denk dat ik van 190000km tot 220000km gereden heb. Geen abnormaal olieverbruik, geen lekkages buiten servoleidingen, koelvloeistofslangen etc(oud rubber en hard plastic en dergelijke).
Kettingproblemen(storing) waren vermoedelijk ooit eerder gerecalled/vervangen zelf nooit iets gemerkt.
Motor zelf heeft een heel soepel karakter vroeg koppel en hoog maximum toerental vergelijk de curves bij squadra tuning eens met die van de 16v TS en 8V ts. Ondanks de GM oorsprong hebben ze bij Alfa er wat peper aan toegevoegd. Het 159/brera platform is zoiezo niet van de stoplichtsprintjes maar in de hernemingen zeker vlot. In het Opel speedster 2.2jts wereldje zijn ze iig jaloers op de alfa versie.
De rare gaspedaal strategie heb ik wel nooit aan kunnen wennen.

Re: To JTS or not to JTS

Geplaatst: za feb 10, 2024 08:55
door frankalfa
1750 tbi zoeken. Sla je alles wat GM, olieverbruik of ketting gezeik heet, over. Simpel. :wink:
Of als je echt bottompower wilt, een jtd...

Grtz,fRank

Re: To JTS or not to JTS

Geplaatst: za feb 10, 2024 11:33
door giuliettaevo
Meeste JTS ellende was volgens mij ook bij de 2.0, de echte alfa/Fiat variant. De GM versies hebben wel ketting ellende natuurlijk.

Re: To JTS or not to JTS

Geplaatst: za feb 10, 2024 16:20
door Dirk-33
zoek een 2.2 waarvan de ketting aantoonbaar vervangen is, of budgeteer een ketting vervangen gewoon in en laat dat doen bij aankoop.
Dan heb je er geen omkijken naar.
Die 2.2 JTS verbruikt verder niet zo heftig olie (benzine daarentegen...)

1750 tbi sluit ik me bij aan als de fijnste benzine motor in deze autos.
hoewel de 2.2 niet slecht is, mist die wel een beetje karakter wat de turbo motor wel heeft

Re: To JTS or not to JTS

Geplaatst: za feb 10, 2024 18:12
door Brul(tm)
Het kanon is afgeschoten, de kogel door de kerk :jumping:
Er staat nu een 'nieuwe' Brera Skywindow 2.2 JTS voor de deur.

Ketting is vervangen, dus daar zijn we voorlopig vanaf.
Zoals gezegd geen sprintjeswinnaar, ding mag daarvoor echt wel flink op dieet.
Maar gewoon leuk en lekker door het verkeer meekomen, geen enkel probleem.

Re: To JTS or not to JTS

Geplaatst: za feb 10, 2024 20:12
door Graduate86
Foto's doen het hier altijd goed, dus die volgen binnenkort? :D