Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1733
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

do jun 15, 2023 21:19

Bij een 116-Giulietta heb ik ook eens gehad dat er flink druk ontstond in het koelvloeistoftankje. Maar toen spoot het koelwater c.q. stoom er ook door de dop uit. (Gelukkig maar, dus het tankje zelf was niet ontploft.) Toen was het inderdaad een lekke koppakking die dat veroorzaakte.

Kun je de motor laten lopen en warm laten worden terwijl je de dop van het kvs-tankje af hebt, en zie je dan wat geks? Als het koelwater dan begint te borrelen of zo, best kans dat er dan van binnenuit veel meer druk wordt opgebouwd dan wat hoort, en dat zou idd best eens door een lekje in de koppakking kunnen komen...


.

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

vr jun 16, 2023 11:24

Nou, er zit dus uitlaatgas in de vloeistof. Conclusie: koppakking.

Ik zal de afloop melden.

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

zo jul 02, 2023 23:21

Nieuwe koppakking geplaatst. Was 290.000 km geleden dus de oude was er wel aan toe. Vooralsnog lijkt de druk in het koelsysteem oké, de tijd zal het leren.

Echter:

Hij stottert nu bij continue snelheid. Ik heb het gecontroleerd op vacuum lekkages, vocht op verkeerde plekken, aansluitingen alle sensoren, nieuwe LMM, niks helpt.

Optrekken doet ie super al moet ie de eerste split second er lang over nadenken :cry: Dat was vroeger niet zo. Ik kan eigenlijk niks bedenken, jullie?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

ma jul 03, 2023 06:31

Geen stekkers omgewisseld?
Bijv. koelwater temp op stationair regeleaar, beide 2 pins, maar de ene is blauw (klw temp) en de andere grijs. (stat. regelaar)
Massa's van ECU e.d. goed vast op het kleppendeksel?

Oude harde kabel beschadigd/geknakt tijdens demonteren/moteren?
Stekker beschadigd?

Hoort ook nog een aarde draad tussen de kop en inlaat manifold te zitten.

Timing op orde?.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

ma jul 03, 2023 12:01

dubbel
Laatst gewijzigd door Kodjo op ma jul 03, 2023 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

ma jul 03, 2023 12:43

Geen stekkers omgewisseld?
Bijv. koelwater temp op stationair regeleaar, beide 2 pins, maar de ene is blauw (klw temp) en de andere grijs. (stat. regelaar)
Massa's van ECU e.d. goed vast op het kleppendeksel?

Oude harde kabel beschadigd/geknakt tijdens demonteren/moteren?
Stekker beschadigd?

Hoort ook nog een aarde draad tussen de kop en inlaat manifold te zitten.

Timing op orde?.

Gr
DJ
He DJ,

Bedankt voor het meedenken! Blauwe stekker zit op temp sensor, grijze op stationair regelaar. Als ik die stekker op de stationaair regelaar los trek gaat de motor ff bijna uit en dan op een hogere RPM verder.

er zit een massa draad tussen inlaad manifold en het blok.

Massa draden op de kop lijken goed vast te zitten.

Timing (ik neem aan dat je bedoelt tussen kruk- en nokkenas) weet ik niet want ik heb het zelf niet de koppakking vervangen. Echter, het is wel gedaan door een ervaren garagist.

Alle stekkers die ik kan vinden lijken goed te zijn. De vlinderklep schakelaar is ook goed, net nagekeken (stationaair en max. open schakelaar).

Helaas wel koelvloeistof lekkage gevonden aan de uitlaatzijde (zie foto gemaakt met spiegel). Dit kan toch geen stotteren veroorzaken?

I'm lost. Timing (ketting) nokkenas-krukas?

Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

di jul 04, 2023 08:52

Vwb timing, nokkenas moet kloppen idd, maar geloof niet dat het daar aan lgt.
Ik zou eens naar de verdelers kijken. Timing word weliswaar door de motronic geregeld, maar de rotors moeten wel goed oplijnen met een haarlijntje op de verdeler. Zodat rotor ook daadwerkelijk goed tegenover een bougiekabel aansluiting staat op moment dat onsteking vonkt.
Vooral degene voorop de motor is verdacht, want die vast los geweest.
Sowieso ontsteking eens goed nalopen.

Verder kunnen alle stekkers goed zitten maar sleutelen/loshalen kunnen oude stekkers en kabels wel beschadigen.
Kijk nog eens goed in alle stekkers.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
Jobo75
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 13:05

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

do jul 06, 2023 21:18

Heb onlangs ook een wat stotterende 75 TS bij constant toerental gehad.

De oorzaak bleek één defecte bobine te zijn.

Een 75 TS loopt op één bobine wel en trekt ook best goed op, maar ik vermoed dat als het mengsel met de huidige benzine(s) wat schraler wordt - bij constante snelheid bijvoorbeeld - het mengsel toch minder goed lijkt te ontsteken, met irritant schokken tot gevolg.

Bobine vernieuwd en loopt weer als vanouds.

Trek om de beurt de aansturingsstekker per bobine eens los om te checken of er een fout in één van de ontstekings-circuits zit. Daarmee is ook eenvoudig te checken of er verder in het betreffende ontstekingscircuit iets fout zit, zoals DJ ook al aangeeft bijvoorbeeld een verdeler die niet juist op timing staat, een doorgeslagen bougiekabel, verdeler of rotor, etc.: zelfde effect waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

do jul 13, 2023 23:18

Net de auto weer opgehaald. De garagist had een verdeler 180 graden verdraaid. Die vonkte dus voor niks, zelfde resultaat als een defecte bobine. Gelukkig is dat opgelost. Ik heb wel eens gelezen dat een TS met 1 bobine ook prima loopt, nou die van mij dus niet.

De lekkage was van een koelwaterslang achterop het blok en dus niet de nieuwe koppakking. Zou maar zo kunnen. Die slang is nu wel dicht.

Blij dat de 75 weer lekker rijdt en bedankt voor het meedenken!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

vr jul 14, 2023 13:29

Mooi dat het opgelost is.
Er zitten niet voor niet 2 ontstekingen op, maar op 1 ontsteking zou hij wel beter moeten kunnen lopen dan jij omschrijft.
Dus tzt hele ontstekingsysteem nog eens kritisch nalopen kan geen kwaad.
Winterklusje misschien.

Overigens kan je noch verdeler noch verdelerkap 180 graden verkeerd om monteren, tenzij je een grote hamer gebruikt... :lol:
Sleufgat voor de aandrijving van de verdelers zit excentrisch, en de kap heeft een nok.
Wat wel prima gaat is bougiekabels 180 verkeerd om steken.
Slordig, maar aan eind van een drukke en warme dag is een foutje zo gemaakt, en met dubbele ontsteking valt het niet gelijk op.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

vr jul 28, 2023 23:46

Vandaag 4 testen gedaan:
Met alleen bobine A en verdeler met 4 bougies van A
Met alleen bobine B en verdeler met 4 bougies van B
Met alleen bobine A en verdeler met 4 bougies van B
Met alleen bobine B en verdeler met 4 bougies van A

Ik denk dan alle variabelen getest te hebben; invloed van bougiekabels, bobines, verdelers enz.
Geen verschil. DE TS loopt redelijk op 4 bougies: Trekt goed op maar loopt niet lekker op een gelijkblijvend toerental. Dus continue 50km/u bijvoorbeeld gaat niet fijn.

Met de volledig TS (8 bougies dus) gaat dat (bijna) vlekkeloos. Zou beter moeten kunnen maar hoe?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

zo jul 30, 2023 06:34

Mijn TS had hetzelfde gedrag. Het is niet voor niks een twinspark. Als één bougie per cilinder voldoende was dan zat t er af fabriek wel op denk ik zo

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

di aug 01, 2023 22:30

Mijn TS had hetzelfde gedrag. Het is niet voor niks een twinspark. Als één bougie per cilinder voldoende was dan zat t er af fabriek wel op denk ik zo
Lijkt me eigenlijk ook. Maar, met 8 sparks loopt ie ook niet 100% soepel bij een constant toerental...

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1733
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

wo aug 02, 2023 01:08

Als-ie zelfs met 8 bougies nog niet helemaal soepel loopt dan is er nog steeds wat aan de hand denk ik.
Twin Spark met de twee bougies vlak naast elkaar dat is mooi, maar zelfs op 1 bougie per cilinder zou-die toch aardig goed moeten lopen.

Ik heb (long time ago) wel eens gehoord van een 75-racer waarbij men er na een jaar of zo pas achter kwam dat-ie maar op 1 bougie
per cilinder liep. Dus die Twin Spark was eigenlijk maar een Single Spark. En tot die ontdekking ging het ook goed....

.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: derde expansie tankje van 75 TS ook ontploft!

wo aug 02, 2023 13:41

Als-ie zelfs met 8 bougies nog niet helemaal soepel loopt dan is er nog steeds wat aan de hand denk ik.
Twin Spark met de twee bougies vlak naast elkaar dat is mooi, maar zelfs op 1 bougie per cilinder zou-die toch aardig goed moeten lopen.

Ik heb (long time ago) wel eens gehoord van een 75-racer waarbij men er na een jaar of zo pas achter kwam dat-ie maar op 1 bougie
per cilinder liep. Dus die Twin Spark was eigenlijk maar een Single Spark. En tot die ontdekking ging het ook goed....

.
Er zijn racers die bewust met 1 bougie rijden. Het andere gat wordt dan afgedopt. Zal mogelijk niet de meest soepel loop tot gevolg hebben maar in bepaalde toerengebieden maakt het niet veel uit. Lijkt inderdaad dat er meer aan de hand is.
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”