Pagina 1 van 1

75 Turbo motor

Geplaatst: wo jun 03, 2020 23:48
door Jouke JS
In een van mijn Berten zit een Turbo blok. Erg leuk, maar meestal niet erg lang leuk. Dit omdat de moeren van het uitlaatspruitstuk en van de downpipe telkens losraken. Ik ben ook al menig moer en bout verloren onderweg (leuk voor de achterliggers...). Inmiddels redelijk bedreven in het checken en eventueel vastdraaien vooraf elke rit. Maar ja een iets meer structurele oplossing zou leuk zijn. Alle tips zijn welkom, uiteraard al veel soorten moeren geprobeerd, maar wie heeft de gouden tip ?

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: do jun 04, 2020 00:32
door Stef33
Ook de 'gewone' koperen moeren al geprobeerd? Deze zijn volgens mij iets ovaal geknepen zodat ze zelfborgend zouden moeten zijn.

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: do jun 04, 2020 08:15
door DJ
Geen direct advies. Maar met alleen de moeren ga je het niet redden denk ik.
Je hebt ook betere kwaliteit studs nodig (geschikt voor hogere temperaturen zonder dat ze te veel verlengen waardoor ze van spanning gaan)

Ik de alfa turborace scene (jouw ook wel bekend) is die info vast wel te te vinden.
Ik weet dat je bepaald niet de enige turbo rijder bent met dit probleem.

Gr
DJ

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: do jun 04, 2020 08:30
door sebastiaan
Nordlock borgringen. Toepasselijke naam ook voor op een Nord ;-)

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: do jun 04, 2020 21:47
door giuliettaevo
Iets langere studs gebruiken en dan een klein gaatje door het uiteinde boren. Vervolgens kun je dan splitpennen of lockwire gebruiken waardoor de moeren er in ieder geval niet meer vanaf kunnen vallen. :wink:

Studs en moeren van een moderne turbo auto pakken helpt wellicht ook. Wel een benzine auto, die zijn waarschijnlijk beter bestand tegen de hitte.

Op een oude saab turbo motor die ik had zaten er stukjes dikwandige buis als spacers tussen spruitstuk en moer. Dat scheelt waarschijnlijk ook in de temperatuur van de moeren.

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: vr jun 05, 2020 07:42
door Dirk-33
Op een oude saab turbo motor die ik had zaten er stukjes dikwandige buis als spacers tussen spruitstuk en moer. Dat scheelt waarschijnlijk ook in de temperatuur van de moeren.
Dat is niet voor de hitte, maar dat is om meer rek in de bout/moer verbinding te creëren. Dan krijg je meer voorspanning.


Maar verder, wat de rest zegt. Niet wiel opnieuw uitvinden. goede kwaliteit lange tapeinden en moeren, beste is van een moderne diesel/benzine. Dat wordt goed heet en blijft gewoon zitten. 10.9 kwaliteit mag je ook veel vaster zetten dan 8.8.

Er rijden ook duizenden van die zwaar opgefokte japanse auto's met roodgloeiende turbo's zonder dat ze loslopen. Dus bij een tuning shop eens navragen kan ook geen kwaad

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: vr jun 05, 2020 09:09
door jeroen75
Mijn ervaring is dat het probleem niet in de tapeinden/moeren zit, maar in het spruitstuk of de turbo zelf. Ik heb de flens van het uitlaatspruitstuk (tegen de kop) eens gemeten op vlakheid en daar zat meer dan een milimeter verval in!
Ook de flens naar de turbo en het turbine huis zelf waren serieus scheef (exacte waardes weet ik niet meer).

Oplossing; flenzen laten vlakken, goede pakkingen, koperen locknuts erop --> jarenlang trackdays gereden zonder enig probleem!

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: vr jun 05, 2020 17:36
door DJ
Mijn ervaring is dat het probleem niet in de tapeinden/moeren zit, maar in het spruitstuk of de turbo zelf. Ik heb de flens van het uitlaatspruitstuk (tegen de kop) eens gemeten op vlakheid en daar zat meer dan een milimeter verval in!
Ook de flens naar de turbo en het turbine huis zelf waren serieus scheef (exacte waardes weet ik niet meer).

Oplossing; flenzen laten vlakken, goede pakkingen, koperen locknuts erop --> jarenlang trackdays gereden zonder enig probleem!
Kijk reactie van iemand die het weten kan.
Met kromme flenzen word het idd nooit wat! We erg basaal, zou je niet verwachten.
Dus eerst ff goede stalen rei over de flenzen. Of iets anders waarvan je zeker weet dat het recht is.

Gr
DJ

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: za jun 06, 2020 00:03
door Jouke JS
Dank voor de tips Gents, ik denk wel dat ik daar wat mee kan.

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: za jun 06, 2020 10:27
door DJ
Op een oude saab turbo motor die ik had zaten er stukjes dikwandige buis als spacers tussen spruitstuk en moer. Dat scheelt waarschijnlijk ook in de temperatuur van de moeren.
Dat is niet voor de hitte, maar dat is om meer rek in de bout/moer verbinding te creëren. Dan krijg je meer voorspanning.


Maar verder, wat de rest zegt. Niet wiel opnieuw uitvinden. goede kwaliteit lange tapeinden en moeren, beste is van een moderne diesel/benzine. Dat wordt goed heet en blijft gewoon zitten. 10.9 kwaliteit mag je ook veel vaster zetten dan 8.8.

Er rijden ook duizenden van die zwaar opgefokte japanse auto's met roodgloeiende turbo's zonder dat ze loslopen. Dus bij een tuning shop eens navragen kan ook geen kwaad
Vwb die 10.9 kwaliteit. Klopt helemaal. Maar die stud zit wel in een Alu cilinderkop vast. Niet de bedoeling om de stud uit de kop te trekken.

Vwb die tuningshops, daar zit volgens mij wel een heleboel kaf bij het koren. De doosjes schuivers. Ik zou m'n licht opsteken bij een turboracer die zelden of nooit uitvalt met technische malheur.

Gr
DJ

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: za jun 06, 2020 12:06
door AR823
Als de draadeinden lang genoeg zijn, wil een tweede moer erop vastdraaien ook wel helpen.
Dus met 2 sleutels erop tegen elkaar indraaien.

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: za jun 06, 2020 12:29
door DJ
Als de draadeinden lang genoeg zijn, wil een tweede moer erop vastdraaien ook wel helpen.
Dus met 2 sleutels erop tegen elkaar indraaien.
Ja, de "ouderwetsche" contramoer. 8) :D

Gr
DJ

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: za jun 06, 2020 12:52
door Dirk-33
Daar zijn testvideos van; nordlock ringen werken beter

Re: 75 Turbo motor

Geplaatst: di jun 09, 2020 14:01
door alfaqv75
Nu ben ik helaas geen ervaring deskundige, maar als ik alle reactie lees kan ik wellicht 1 ding toevoegen, namelijk dat je er dan idealiter ook voor moet zorgen dat alle moeren met dezelfde voorspanning gemonteerd zitten (dus op moment zetten).
Moet je uiteraard wel met een vlakke basis beginnen...