Pagina 1 van 1

brandstofpomp 33

Geplaatst: ma apr 27, 2020 21:17
door alfareneo
hallo Alfisti, ik heb dus (ook) een 33, heeft een aardig tijdje stil gestaan (2 1/2 jr). probeer hem nu aan de praat te krijgen maar er wordt geen benzine naar de carburateur gepompt. Het is een standaard 1.3 (niet een S) van 1989. Ik denk dat er een mechanische pomp op zit, klopt dat? (er zitten ook geen draadjes en je hoort niets als je het contact aanzet) Dezelfde als op de Sud TI?, want het is een enkelvoudige zgn 2traps carburateur. Ik denk dat zo'n pompje wordt aangedreven door de krukas, corrigeer me maar. Met een hamertje er tegen tikken heb ik geprobeerd zonder succes. (dat werkte bij m'n ouwe Saab 96 altijd wel na winterstalling)
Advies graag, welke stapjes moet ik achtereenvolgens nemen voordat ik de pomp ga demonteren. ZElf denk ik aan `quick start` in de carburateur spuiten, dan gaat de boel hopelijk draaien en net zo hopelijk ook het pompje toch werken. Kan ik het pompje 'doorspoelen'? Wie weet raad, bedankt vast.

Re: brandstofpomp 33

Geplaatst: di apr 28, 2020 19:39
door Klevant
Ik kan je technisch inhoudelijk niet echt helpen, behalve met de bevestiging dat het een mechanische pomp betreft.

Re: brandstofpomp 33

Geplaatst: wo apr 29, 2020 12:26
door Alfajantje
Is een mechanische en staat onder de vulbuis van de motorolie als ik het me goed herinner.
Je kan de aanzuigleiding lossen aan de pomp, even een darmpje opzetten in een aparte jerrycan, leiding aan de carburator lossen en in een opvangbakje leggen en dan eens starten. Zo kan je meteen uitsluiten of de pomp al dan niet werkt.
Wel blijven doorstarten want de benzine moet de tijd krijgen om opgezogen te worden.

Groeten, Jan

Re: brandstofpomp 33

Geplaatst: wo apr 29, 2020 21:41
door alfareneo
Bedankt heren, het is me gelukt. Het kleine beetje benzine wat er 3jaar geleden nog inzat is verdampt en verdroogt. Even 4 liter in de tank gegooid, door het verticale buisje op de pomp een heel klein beetje wasbenzine gegoten met de gedachte het een beetje te spoelen of los te weken. Na langdurig starten eerst natuurlijk wat prutteltjes en hoesten en proesten sloeg de motor aan en ging op den duur ook gewoon mooi draaien. proef gereden en het werkt allemaal nog, hoera.
Alleen een roestgat in de voetenbak links, dat moet toch te lassen zijn. Dan APK en plezier maken.