SvenVenema
Newbie
Newbie

Geen vermogen / geen turbodruk Alfa Mito

wo apr 22, 2020 20:33

Beste forumleden.

Ik heb sinds een paar maanden een Alfa Romeo 1.3 JTDM uit 2011 gekocht. Na 2 maanden heb ik hem laten chiptunen en ik merkte het verschil direct. Het probleem is echter dat de auto na ongeveer 10 minuten stationair gedraaid te hebben, ik geen vermogen meer heb. Als ik de DNA knop in de D stand zet, kan ik de actuele turbodruk zien. Als ik dan wil wegrijden en volgas geef bouwt de turbodruk niet op. De auto komt heel langzaam weg en trekt heel langzaam op. Na een paar minuten rijden en hoog in toeren houden heeft hij in 1 keer weer vol vermogen en druk. Omdat de auto nog maar 80.000km had gereden, heb ik de inlaatklep + egr klep buis eraf gehaald. Deze zaten helemaal vol met roet en koolstof. Heb het schoon gemaakt en toen leek het probleem te zijn opgelost. 4 weken later ben ik weer bij dat bedrijf van de chiptune geweest en heb mijn EGR laten uitschrijven. Na het uitschrijven liep de motor iets soepeler, alleen is het probleem hiervoor nu al bij 1 minuut stationair draaien. Daarom heb ik voor de zekerheid een plaatje tussen de EGR en inlaat gedaan om te kijken of het dan opgelost zou worden. Helaas heeft dat ook niet geholpen en is het probleem nog steeds na 1 minuut stationair draaien. Je zou zeggen dat de wastegate open staat, anders zou hij wel druk opbouwen. Ik ga volgende week terug naar het chiptune bedrijf om te kijken of hun iets voor mij kunnen vinden, aagezien ik de auto ook niet kan uitlezen. Ik post hier op dit forum, omdat hier misschien leden zijn die hetzelfde probleem hebben gehad of mij eventueel in de goede richting kunnen helpen. Alle reacties zijn welkom!

Terug naar “Algemene Technische vragen”