dell`orto

brandende dellorto vraag

zo dec 11, 2005 20:08

hallo allemaal,

ik zal me even voorstellen:

ik ben hans 21 jaar automonteur en druk bezig met mijn eigen auto,.... en nu komt het.

ik heb een opel kadett gsi 2.0 seh dat zegt jullie mischien niks maar ik leg het straks verder uit, deze motor heb ik voledig gereviseerd en geoptimaliseerd, aangezien ik alles op de oude style doe moesten er carburateurs op.

de motor, een 2liter 8 kleps motor met standaard 130pk, hierop heb ik gemonteerd een setje 40mm dellorto`s van het type dhla-H met gelijke nummers,
een 4in1 spaghettispruitstuk, de kanalen zijn allemaal 40mm inlaat en uitlaat.

nu zit ik met het volgende, een aangezien niemand mij er hier in de buurt me kan helpen stel ik de vraag hier omdat het toch echt italiaanse carbjes zijn en ze van een alfa komen, hier zitten voor zover ik heb gezien met mensen met verstand van deze gasfabrieken.

de motor loopt maar heel erg ruig, ontsteking bijgesteld en de synchronisatie scheelde al een heel stuk maar nog niet alles.
hij backfired en knalt in de uitlaat, en ookal is hij warm of koud hij pakt NOOIT ineenkeer voledig op tot de redline, als ik hem 1/2x voledig opentrek smoort hij, want als ik daarna weer de hevel opentrek is het wel hoppa 8000rpm en dat gaat redelijk netjes.

ik heb als sproeiers het volgende.

stationair: 58
hoofdsproeier: 148 ( en ik heb ook een 128 geprobeerd)
retainer van de hoofdsproeier bovenop de emulsion tube: 200 (heb 210 erin gehad)
de emulsion tube heef tde volgende code: 7772-11.

ik hoop dat er mensen zijn die mij hier het een en ander over kunnen uitleggen en weten hoe ik die dingen van 0>100 procent krijg.

ondanks dat het een ander merk is hoop ik dus dat iemand mij kan helpen.
een kennis van mij heeft ook alfa`s maar die heeft geen sproeiers en niks liggen om even te proberen , natuurlijk omdat de alfa`s allemaal standaard al carbs hebben en dus vaak aleen maar gesychroniseerd hoeven te worden en co te stellen.

alvast mijn dank, een mede autofanaat.

164 Q4

Re: brandende dellorto vraag

zo dec 11, 2005 20:23

opel kadett gsi 2.0 seh dat zegt jullie mischien niks
Dat zegt me idd niks, bedoel je geen CIH ipv SEH?

de motor loopt maar heel erg ruig, ontsteking bijgesteld en de synchronisatie scheelde al een heel stuk maar nog niet alles.
hij backfired en knalt in de uitlaat, en ookal is hij warm of koud hij pakt NOOIT ineenkeer voledig op tot de redline, als ik hem 1/2x voledig opentrek smoort hij, want als ik daarna weer de hevel opentrek is het wel hoppa 8000rpm en dat gaat redelijk netjes.

ik heb als sproeiers het volgende.

stationair: 58
hoofdsproeier: 148 ( en ik heb ook een 128 geprobeerd)
retainer van de hoofdsproeier bovenop de emulsion tube: 200 (heb 210 erin gehad)
de emulsion tube heef tde volgende code: 7772-11.

ik hoop dat er mensen zijn die mij hier het een en ander over kunnen uitleggen en weten hoe ik die dingen van 0>100 procent krijg.
Zo in één keer? Dat zal 'm wel niet worden maar ik heb wel een boek over het afstellen van Dello's. Ik zal eens kijken of ik dat scannen kan. Dat backfire gedoe is iig een te arm mengsel dan.
ondanks dat het een ander merk is hoop ik dus dat iemand mij kan helpen.
Ach Opel, Alfa, wat is het verschil?? :wink: Als je eens wist hoeveel lieden hier ooit een Opeltje hadden of zelfs nog hebben.... :mrgreen:

Gr, 'Manta' Frank :mrgreen:

TURBODELTA-116
Member
Member

Re: brandende dellorto vraag

zo dec 11, 2005 20:24

[quote="dell`orto"]hallo allemaal,

hierop heb ik gemonteerd een setje 40mm dellorto`s van het type dhla-H met gelijke nummers,

Hans, niet negatief bedoeld, maar volgens mij gaat dit nooit goedkomen omdat jij specifiek over H carbs praat. Dit betekend high-pressure. Als ik mij niet vergis dan werken deze carbs alleen als de vlotter kamers onder druk gezet worden, anders vloeit de benzine niet door de sproeiers de inlaat kanalen in. Deze carbs zijn speciaal gemaakt voor Turbo motoren, want door die turbodruk worden dan de vlotterkamers onder druk gezet. Als het goed is zit er bovenop de vlotter deksels een slangetje die in verbinding staat met je luchtfilterhuis. Is dat niet zo dan heb je geen H carbs. Even een antwoord op jouw vraag, de standaard instelling van de startionair schroef is helemaal indraaien en dan 5 halve slagen uitdraaien. Succes.

Hoe ben je trouwens aan die carbs gekomen, heb je de motor er nog bij ????? Of heb je ze van iemand over genomen.
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

dell`orto

RE: brandende dellorto vraag

zo dec 11, 2005 20:36

de carburateurs heb ik overgenomen van mijn vriendien haar vader die reed ermee in de sprinterklasse bij de autocross.

op de carb staat dhla-H en er zit geen slangetje op, ik meende begrepen te hebben dat deze letter H iets met de progressieboringen was, immers ze lipen op die sprinter ook perfect en dat was een ongeblazen 1600 VW motor.

ik bedoel seh das de motorcode je hebt ook een NE aleen die heeft 115pk, andere zuigers en nokkenas. een cih is een motor met ketting.

groeten

duke
Advanced Member
Advanced Member

zo dec 11, 2005 20:44

Ik dacht dat de letter H iets te maken had met emissienormen. Maar dat is misschien de link met de progressieboringen.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

dell`orto

zo dec 11, 2005 20:51

ja dat klopt dat is wat ik hoorde.

groeten

164 Q4

Re: RE: brandende dellorto vraag

zo dec 11, 2005 20:52

ik bedoel seh das de motorcode je hebt ook een NE aleen die heeft 115pk, andere zuigers en nokkenas. een cih is een motor met ketting.
Oh vandaar, die motorcodes ken ik van Opel ook niet. Mijn Manta heeft ook nog de oude 2.0 CIH motor. Antiek, maar betrouwbaar. Ze hadden alleen wel een slotje mogen gebruiken ipv een eindloze ketting want het is zo wat lastig nokkenas vervangen (voor een 'hetere') maar goed, die kun je er altijd nog wel zelf tussen maken.

De DHLA-H komt oa van de gewone Giulietta, Alfetta, 90 maar ook van de Autodelta GTV 2000. Maar als ik jou sproeierbezetting zo bekijk kon hij wel eens van een Giulietta 1.8 (122pk) of 2.0 (130pk) komen.

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo dec 11, 2005 20:57

De sproeierbezetting die ik in mijn Alfa's heb (allebei 2 litermotoren met dell ortho's) is.
Hoofd 135
remlucht 200
primair 50
acceleratie 40
Heb je ook op de venturie's gekeken? deze moeten 32 mm. zijn (moet erop staan)
Doen de acceleratiesproeiers het goed?
En weet je zeker dat de carburateurs goed synchroon staan? succes. Mvg. Richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

duke
Advanced Member
Advanced Member

zo dec 11, 2005 21:04

Ik denk dat de vermogenbank de uitkomst biedt. Ik vermoed dat het aan de sproeierbezetting ligt.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

TURBODELTA-116
Member
Member

zo dec 11, 2005 21:16

De DHLA-H komt oa van de gewone Giulietta, Alfetta, 90 maar ook van de Autodelta GTV 2000.

De H carbs zitten ABSOLUUT niet op een gewone Giulietta, Alfetta, 90, [-X maar die laatste die je noemt, daar kunnen ze mogelijk wel opgezeten hebben. De H carbs zijnspeciale carbs zoals ik reeds uitgelegd heb. Deze hebben ook veel grotere acceleratie membramen dan normale 40 mm dellorto carbs. In combinatie met Autodelta ga ik mee in je verhaal, anders niet. Ik heb op mijn Giulietta Turbodelta H carbs zitten, jij mag mij vertellen waar ik een revisie setje kan krijgen. [-o< Ik heb mij, op het acceleratie membraam na, kunnen redden met een setje voor normale 40mm. De H aanduiding is in geen enkel boek voor revisie setjes te vinden. Ik spreek uit ervaring, maar dit is ongeveer 3 jaar gelden. Wie er meer van weet mag het zeggen !! want je bent nooit te oud om te leren. :wink:
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

dell`orto

zo dec 11, 2005 21:31

vreemd turbodelta, ze deden het op die ongeblaze 1600vw ook perfect dus op mijn opel moeten ze eigenlijk ook perfect willen.

die emulsie buis zou die geen roet in het eten gooien met zijn -11 formaat.

die aceleratiesproeiers zijn 40bij mij, hoe controleer ik de werking ervan, heb al nieuwe (welliswaar iest kleinere oringen om hun plunjers gedaan maar merk geen verschil.

de venturi`s zijn 32mm idd.

groeten

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo dec 11, 2005 21:54

De DHLA-H komt oa van de gewone Giulietta, Alfetta, 90 maar ook van de Autodelta GTV 2000.

De H carbs zitten ABSOLUUT niet op een gewone Giulietta, Alfetta, 90, [-X maar die laatste die je noemt, daar kunnen ze mogelijk wel opgezeten hebben. De H carbs zijnspeciale carbs zoals ik reeds uitgelegd heb. Deze hebben ook veel grotere acceleratie membramen dan normale 40 mm dellorto carbs. In combinatie met Autodelta ga ik mee in je verhaal, anders niet. Ik heb op mijn Giulietta Turbodelta H carbs zitten, jij mag mij vertellen waar ik een revisie setje kan krijgen. [-o< Ik heb mij, op het acceleratie membraam na, kunnen redden met een setje voor normale 40mm. De H aanduiding is in geen enkel boek voor revisie setjes te vinden. Ik spreek uit ervaring, maar dit is ongeveer 3 jaar gelden. Wie er meer van weet mag het zeggen !! want je bent nooit te oud om te leren. :wink:
Hier hebben we eerder discussie over gehad. Ik rij met H-Type's op mijn 2.0 Juul. Die komen van origine van een Giulietta 1.8. GEEN turbo. Kan best zijn dat die H-Type's ook werden aagepast voor de turbo, maar das dan gewoon dezelfde carb.die simpel is aangepast :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

164 Q4

zo dec 11, 2005 22:13

Dat die H-types op ongeblazen Alfa's zit staat bij mij ook zo in een Dellorto boek. De Guilietta Turbodelta heeft volgens het boek origineel een L type. Dit zijn dus de officiele gegevens van Dellorto en de sproeierbezetting met basisafstellingen staan daar ook allemaal bij.

Andretti Molletti

zo dec 11, 2005 23:16

Standaard nokkenas en compressie?>??????

probeer de stationairsproeir kleiner te maken en je vlotter niveau checken en evt iets lager..

knallen in de uitlaat is te rijk cq slechte ontsteking...

dell`orto

zo dec 11, 2005 23:19

ik heb begrepen dat de brandstofdruk op de carburateur 0.3 bar moet zijn?? ik denk dat dit wel goed zit want heb even getest: de pomp aan en de vlotters komen vol, waneer de vlotterkamers vol zitten gaat de pomp van snel naar heel heel heel erg langzaam, waneer ik dan een paar keer de acceleratiepompen open door gas te geven hoor je de pomp meteen beginnen met het opnieuw vullen van de kamers tot ze weer vol zitten en dan ist weer rustig, dit lijkt mij een goede zaak. de vlotters staan op 15mm zoals in het boek staat voor een .1 vlotter.

zoals gezegd heb ik dus een 2liter motor met bovengenoemde aanpassingen (btw is de complete uitlaat van collector tot einddemper 60mm)
ik ben er dus ook achter dat de staionair sproeier te klein is omdat hij stationair backfired, die moet dus groter. ik heb hier nu een 58 in.

nu wil ik graag van een kenner horen wat die emulsiontube van de hoofdsproeier voor invloed heeft op het hele gebeuren.

het ontstekingsgebeuren kunnen we simpel houden en is eigenlijk hetzelfde idee als alfa, namelijk een ontstekingshuis met een halgever en vacvuumvervroeging> module en een bobine . deze hele set hoorde bij elkaar.

nu heb ik ook waargenomen dat hij BLAAST uit de uitlaat, normaal gesproken moet met het juiste tijdstip (wat hij heeft en wat ik vaak heb veranderd) de rook gewoon uit de uitlaat komen en niet geblazen.

groeten

Terug naar “Algemene Technische vragen”