Pagina 1 van 2

ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: wo jun 06, 2018 20:12
door M Leenhouts
Na bijna 27 jaar hebben de originele schokbrekers voor het dan toch begeven.
Vraag is nu; wat zet ik eronder, en is het verstandig om ook de veren te vervangen?

De auto wordt nog regelmatig gebruikt (in Turkije), en het liefst op B wegen met lekker wat bochten (voor wie wel eens van Antalya naar Bodrum gereden is langs de kust weet wat ik bedoel). Ik zoek een compromis tussen comfort en perfecte wegligging/gedrag in bochten.
En oh ja, de 'sponsjes' van de stuurstangen zijn al vervangen door powerflex, alleen ben ik 1 van de 4 kwijt (don't ask), heeft er toevallig iemand nog eentje liggen?

Het betreft een indy (1.8ie) met ruim 150k achter de kiezen.

saluti, Martijn

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: wo jun 06, 2018 22:48
door Veloce
Bij mijn transaxles deed ik altijd voorkant Bilstein (want dempt ook ingaande slag, wellicht ook handig in TR), achterkant koni geel op zachtere stand...of koni rood kan ook. Casterstangen voorzien van 105-serie kogels en nog een iets dikkere stabi.
Veren kun je voorkant gewoon tandje lager zetten, achterkant setje lagere sportveren, kosten ook niet de wereld,
Dan ben je in feite al een heel end om zo'n 75 erg leuk te laten sturen.

p.s. voor budget-stabi kun je ook kijken voor V6-stabi, volgens mij zijn die dikker dan 1.8IE.

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: do jun 07, 2018 14:40
door JoorZ105
ik vind bilsteins rondom op een transaxle juist heel goed passen. zachtere dempers hoeft op zich niet. (bij een 105je wel!)
Ik heb eibach verlagingsveren achter (die je echt moet korter slijpen voor ze ook echt wat verlagen)

Goede balans voor/achter met mijn originele torsies.

75 V6/turbo (24mm) voor en (21mm) achter stabi zijn zeker aan te raden: minder bodyroll
Zorg wel dat je ze koopt met botjes anders krijg je ze niet gemonteerd.
Gewoon met standaard bussen in de botjes en PU op de stabi.

Los van dit alles: zijn alle rubbers /kogels etc in de ophanging fris/spelingsvrij? Begin daarmee.

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: do jun 07, 2018 15:16
door Dirk-33
Ik weet niet hoe goed de wegen daar zijn maar verlagen kan ik niet aanraden als ze slecht zijn. Bovendien doe je verlagen voor de looks, niet voor de wegligging.

Zoals al gezegd, nieuw setje deftige schokbrekers (Koni of bilstein) en zorgen dat alle rubbers in goede staat zijn. Veren zou ik even laten voor wat t is.

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: do jun 07, 2018 16:05
door JoorZ105
eens, terechte aanvulling.

De wegen zijn niet overal top daar.
in NL is een drempel ook al een uitdaging :roll:

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: vr jun 08, 2018 14:54
door M Leenhouts
allen bedankt voor de adviezen.
Verlagen is zeker niet wat ik wil. Ik hou van origineel, en los daarvan, nu al schraapt het voorste stuk van de uitlaat al regelmatig over de grond na het nemen van een verkeersdrempel. Wellicht dat dat na het plaatsen van Bilsteins enigszins verholpen wordt. Ik ga nu maar verder in de rubriek "gevraagd" voor de diverse onderdelen.
Hieronder; vorige week in Zuid west Turkije

Afbeelding
Afbeelding
(geen idee hoe ik ze 'recht' en wat kleiner krijg, selecteer ik een formaat voor forums, krijg ik een zwart blok..)

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: vr jun 08, 2018 15:28
door Veloce
Met turbo-voorbumper. Mooi detail!

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: ma jun 18, 2018 17:23
door brolli21
Ik weet niet hoe goed de wegen daar zijn maar verlagen kan ik niet aanraden als ze slecht zijn. Bovendien doe je verlagen voor de looks, niet voor de wegligging.

Zoals al gezegd, nieuw setje deftige schokbrekers (Koni of bilstein) en zorgen dat alle rubbers in goede staat zijn. Veren zou ik even laten voor wat t is.
Die wil ik weleens uitgelegd hebben,want als jij gelijk hebt,waarom zijn alle 75 racers verlaagd? Zodat ze slechter sturen? :^o

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: ma jun 18, 2018 17:39
door JoorZ105
Die passen waarschijnlijk het nodige aan om de verlaging in het rollcentre te compenseren?

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: ma jun 18, 2018 17:40
door brolli21
Mijn 75 is ook niet aangepast wat betreft rollcentre,maar wel 2 tanden verlaagd. Er is meer aan de hand als je een bocht om gaat dan alleen je rollcentre he ;)

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: ma jun 18, 2018 17:48
door Dirk-33
De echt snelle racers zijn inderdaad verlaagd, maar dat doen ze in combinatie met andere fusees of met andere draagarmen. Kijk maar naar de IMSA 75s en de SZ.

Je hebt een zwaartepunt van de auto, en je hebt een roll center. Hoe minder verschil hiertussen zit, hoe minder rol je in de koets hebt. Als je een 75 verlaagt via de torsies, dan breng je het zwaartepunt omlaag, maar je roll center nog meer. Dat roll center wordt bepaald door de geometrie van je draagarmen.
Het verschil wordt groter, en de arm die op je koets werkt dus ook. En dat betekent meer roll.
maar met dikke stabis en coilover setjes kun je die roll weer compenseren.

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: ma jun 18, 2018 18:32
door brolli21
Geloof me,er is in de TS-cup,instapklasse dus,geen auto die NIET verlaagd is.

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: ma jun 18, 2018 21:13
door Dirk-33
Ik geloof je wel :P

Maar ik verzin dat roll center verhaal niet. Het is niet voor niks dat de IMSA varianten en de SZ allebei hun best hebben gedaan om de roll centers voor en achter bij het zwaartepunt te krijgen.

Wat leesvoer

http://farnorthracing.com/autocross_secrets5.html

http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ ... otion.aspx

http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ ... otion.aspx

http://scuderiagiallo.com/How.html

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: ma jun 18, 2018 22:04
door yuri 75 V6
Ja, en zo wordt het een fijne theoretische verhandeling over roll centres.

Natuurlijk is het allemaal waar. Je roll centre onder het wegdek is niet wat je wilt. Maar gek genoeg gaat het ding toch echt harder de hoek om als je het 'gewoon' verlaagt en er met wielstanden, veren, dempers en stabi's aan gaat dokteren. Uiteindelijk zit daar ook een keer een grens aan en moet je met andere fusees aan de gang, maar goed, als je echt permanent tegen die grens aanrijdt heb je dan het punt al wel bereikt dat je beter een andere auto kunt kopen. Waar je vervolgens ook weer aan gaat dokteren om dáár weer de plooien uit te strijken.

Maar dat werd in de openingspost helemaal niet gevraagd.

Re: ophanging voor AR 75 - advies schokbrekers en veren

Geplaatst: za jun 23, 2018 11:32
door M Leenhouts
Beste liefhebbers (Veloce, Joor, Dirk, Brolli, Yuri),

dank voor alle feedback. En zoals Yuri aangaf, het gaat mijn niet om die laatste 0.1 seconde van een rondetijd af te krijgen (ik race niet).

Ik wil met de beschikbare opties de wegligging en stuurgedrag verbeteren, om fijn te genieten van de auto op de bochtige wegen in Zuid West Turkije. Van Antalya naar Kas, door naar Fethiye, Marmaris, Bodrum, misschien de boot naar Kos en een paar Griekse eilandjes.
Daar is de auto het best in zijn element en komt de goede gewichtsverdeling het best tot zijn recht.

Ik ben blij met de adviezen, en het plan is een setje Bilsteins, wellicht een wat dikkere stabilisator stang.
Rubbers en kogels in de ophanging zijn allemaal in perfecte staat.

Stukje historiek.
Ik ben dus de gelukkige eigenaar van een 75 Indy die ik in 1991 nieuw van de dealer heb gekocht. (de keuze was tussen een 33 1.7 ie, de 'ruimte' gaf de doorslag, en de Indy zag, en ziet, er gewoon heel gaaf uit), 1e eigenaar dus, en ik wil nog lang genieten van de auto. Sinds 1996 is de auto in Turkije, als 2e / 3de auto gebruikt, en altijd buiten gestaan.
- in 2010 helemaal gespoten.
- in 2016 compleet onderhanden genomen, alle (en dat was stiekem een hoop) roest weg, een hoop gelast (plaatwerk, balken) en weer her en daar gespoten.
- in 2017 technisch nog eens onder handen genomen. motor-aandrijving-bak, alle rubbers, ophanging etc, afstellen.
In april bijna 2,000km mee gereden door zuidwest Turkije.
Niet origineel zijn:
- leren stuur en houten pook
- airco (er in 2010 in laten zetten)
- de turbo bumper

In Nederland rijdt ik dan dagelijks mijn 916 spider JTS.
la vita è bella