Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

vr nov 25, 2005 18:30

Amici!

Sinds gisteren gaat mijn autoradio (5 maanden oud) steeds aan en uit, dat vond ik al raar. Toen ik vanmiddag de auto startte, had de startmotor maar krapjes aan genoeg capaciteit om de auto te starten, terwijl mijn snelheidsmeter allemaal rare sprongen maakte, terwijl ik dus nog gewoon stil stond. Vervolgens dus wel kunnen autorijden, terwijl de radio dus weer aan en uit ging. 5 minuten later ging ik tanken, en daarna had de accu geen sap meer over...erg fijn met dit weer!

Gelukkig was er een garage bij het tankstation en ze waren zo vriendelijk om de wagen te starten, met een soort powerunit. De beste man mette mijn laadstroom en die was voldoende. De radio deed het daarna weer prima? Hoe kan het dat mijn accu leeg was?

De meest voor de hand liggende optie is dat de accu gaar is, en ik dat nu pas merk sinds het koud is. Maar mijn koplampen reageren op het motortoerental, en dat duidt op een defecte spanningsregelaar toch? ( http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7146 ) Kan die defecte spanningsregelaar mijn accu slopen? Hoe meet ik een eventuele lekstroom van de accu als de motor uitstaat? Gewoon motor uit en stroomsterkte tussen de polen meten? Kan het ook een slecht contact van de koolborstels zijn?

Ik wil niet zo maar een nieuwe accu erin kwakken....

ciao, steven

Remco S
Guru
Guru

RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

vr nov 25, 2005 18:39

meet eerst even de boel door, laadstroom, stroom van de accu, en belast de accu even met de accu tester.

rijd anders even langs bij de kwikfit. Sleutelen kunnen ze niet, maar de doormeet apparatuur voor accu's en dynamo's is prima,

want meten is weten

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 25, 2005 18:48

Remco, even voor de duidelijkheid:

Spanning over de accu moet tussen de 13-14Volt zijn bij alle toerentallen toch? Wat voor amperage hoort hierbij? Het heeft alleen zin om de accu aan de tester te hangen als deze geheel vol is toch? Als het voltage meer danb 14 volt is, wat zijn dan de opties?

En hoe meet ik een eventuele lekstroom van de accu als de motor uit staat?

Moet morgen weer met de auto op pad, vandaar dat ik nu twijfel om morgenochtend een nieuwe accu te kopen....

Remco S
Guru
Guru

vr nov 25, 2005 18:55

Een dynamo hoort ongeveer 14,4 volt bij te laden. Dit meet je eerst als alle verbruikers uitstaan. Dan schakel je een aantal verbruikers aan (bv achterruitverwarming, verlichting, kachelventilator) en dan kijk je welke voltage er dan wordt bijgeladen. Het bijgeladen voltage mag wel iets zakken maar niit in de buurt van 12 volt komen.

Ik weet niet of je een acculader hebt maar dan kun je vannacht de accu de gehele nacht onder lading zetten, zodat als je hem morgen na wil laten meten deze iniedergeval goed vol is.

Lek stroom meet je als volgt. Je haalt de minpool van de accu af en hangt tussen de minpool van de accu en de accuklem een ampere meter en kijkt hoeveel ampere er wordt weggetrokken.

Ik weet niet precies hoeveel ampere lekstroom een accu mag hebben maar daar zullen er vast wel andere een waarde voor hebben.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 25, 2005 20:28

Spanning goed (dus +/- 14v) en toch geen puf => accu kapot => nieuwe kopen
Spanning te laag bij lopende motor => koolborstels versleten => nieuwe borstels, maar tevens sleepringen afdraaien
Spanning te hoog => spanningsregelaar defect. => vervangen, dit is incl. borstels, dus ook sleepringen afdraaien. :wink:

Maar uiteraard overtuigen we onszelf dat de bekabeling/ aansluitingen goed is/ zijn. #-o
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 25, 2005 20:57

De bakebeling is natuurlijk een goede ](*,) Ik rijd trouwens zonder de beschermhoezen op mijn koplampen, dat vanwege de condens op de glazen. Kan dat op een of andere manier nog parte spelen?

Ik heb bij een aantal accu's gezien dat er bij de min-pool een soort pasta zit, hoe horen de polen van een accu correct bevestigt te zijn?

Is het voltage dat de dynamo afgeeft gelijk aan het spannigsverschil van de accu?

Iemand een indicatie van de toegestande lekstroom? ( of moet dat gewoon 0,00 Ampere zijn?)

@ Remco + Alessadro: Thanks voor de waarden en de tips, ik zal t morgen doormeten en dan weten we meer!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 25, 2005 23:11

Ik denk dat de rubber kappen van je koplampen er niks mee te maken hebben...
Zoals hier boven al beschreven , eerst laadspanning doormeten etc.
Ik denk dat je accu gewoon een slechte cel heeft (een accu van 12 volt is opgebouwd uit 6 cellen van elk 2 volt)en dat zich dit door het koudere weer nu pas manifesteert.
Als ie na een nachtje aan de lader nog geen sjoege geeft kun je er volgens mij wel vanuit gaan dat ie om zeep is.
Bij het monteren van een verse; beetje vaseline aan de klemmen doen, dit geleid beter en voorkomt die lelijke groene 'bloemkolen' aan je klemmen na verloop van tijd...
Suc6, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Andretti Molletti

za nov 26, 2005 12:56

:?:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op di nov 29, 2005 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za nov 26, 2005 18:36

Vanochtend gewoon de auto gestart, werkelijk niets aan de hand, Radio aan en deze beelf keurig aan, en ging dus niet continue aan en uit. Toen ben ik met de auto naar Oss gereden en ook onderweg geen trubles :)

Omdat ik in Oss pas een multimeter ter beschikking had:
Accuvoltage zonder verbruikers @1000, @2000, @3000 en @4000 rpm: 13.54 Volt
Met alle verbruikers( lampen, radio, kachel, mistlampen) aan stationair rpm: 11.90 volt (!!)@2000, @3000 en @4000 rpm 12.54 volt

Het voltage veranderde met toenemend toerental nagenoeg niet. De dynamo geeft dus wel een constante spanning, alleen niet voldoende lijkt het.

Ik hed deze waarden gemeten na 75 minuten snelweg met alleen lampen aan. Heeft dat invloed op die 12.54 volt?

Lekstoom heb ik nog niet gemeten.

Gerrets
Guru
Guru

za nov 26, 2005 22:32

ik denk dat je dynamo niet genoeg laad, ik ken dit probleem en wordt alleen maar erger. Zo erg dat ie geheel uitvalt (igg bij mij) mijn radio begon ook als eerste te wijgeren daarna de lampen en zo verder. En controleer je accu.

Gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Andretti Molletti

Re: RE: Kapotte accu of spanningsregelaar? ( of beide?)

zo nov 27, 2005 14:28

:?:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op di nov 29, 2005 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di nov 29, 2005 21:45

Tijdens het rijden in het donker is mij het volgende opgevallen: als ik het toerental laat stijgen, dan gaat het acculampje heel zachtjes opgloeien. Laat ik het gas dan terugvallen , dooft het lampje weer. Tijdens het rijden 's nachts blijft het lampje dus ook heel zachtjes gloeien. Kan dit worden veroorzaakt door versleten koolborstels?

Ik heb door een verhuizing naar Oss eventjes geen vraagbaak bij de hand, daarom:

Als ik de koolborstels van de dynamo wil vervangen, welk type heb ik dan nodig? Kent iemand een goede leverancier in de buurt van Oss?

Is het vervangen van de koolborstels gamakkelijk zelf te doen?

Heeft iemand nog een waarde voor een acceptabele lekstroom?

bedankt
steven

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 29, 2005 22:15

Je weet wat te doen bij vervangen van borstels hè. :!:

En borstels/ spanningsregelaar kun je gewoon kopen bij iedere zich zelf respecterende automaterialenzaak. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo nov 30, 2005 08:35

Ik heb bij mijn 33 gewoon de spanningsregelaar vervangen zonder de sleepringen af te draaien. Ik wist overigens niet dat dit noodzakelijk was. Het werkte echter prima. Weg brandend acculampje.

;)

Overigens heeft GVB op de Apeldoornselaan in Den Haag die dingen op voorraad.

Terug naar “Algemene Technische vragen”