Pagina 1 van 1
Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 09:17
door yuri 75 V6
Niet zozeer een technische vraag, maar meer het delen van een WTF-momentje.
Gisteren begon mijn vermoeide 75TS wat te bokken. Eerste verdachte was de ontsteking. Dat bleek terecht:
De rotor werd nog net op zijn plek gehouden door de verdelerkap. Redelijk suboptimaal natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen: wow. Vooral omdat ik nog geen 500km geleden de complete ontsteking nog heb nagekeken en er toen hoegenaamd niets te zien of te voelen was.
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 11:05
door Robkg
Bizar, dit heb ik nog nooit gezien.
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 12:36
door frankalfa
Wellicht dat bij die laatste controle er per ongeluk iets niet helemaal 100 punten is gegaan waardoor de rotor is gescheurd oid?
Ooit wel eenzelfde issue gehad bij een ritmo 105tc, gewoon tijdens rijden stilpleuren en klaar.. Bleek ook de rotor afgebroken.
Grtz,fRank
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 12:52
door Dirk-33
Goedkope bougievonkjes zeker?
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 13:16
door yuri 75 V6
Wellicht dat bij die laatste controle er per ongeluk iets niet helemaal 100 punten is gegaan waardoor de rotor is gescheurd oid?
Ooit wel eenzelfde issue gehad bij een ritmo 105tc, gewoon tijdens rijden stilpleuren en klaar.. Bleek ook de rotor afgebroken.
Grtz,fRank
Zo veel kan er niet fout bij het terugzetten van een verdelerkap, zou je zeggen... Nou ja, gelukkig is het een TS en kom je er alsnog mee op de plaats van bestemming - zo lang je de verdelerkap er niet hebt afgehaald, tenminste

Inmiddels zit eea er weer fris op en knort het ding weer als vanouds, oliewalmend en wel, maar daarom niet minder vrolijk.
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 13:23
door frankalfa
Eens.
Maar toch, t een heeft wellicht toch met t ander te maken gehad...? Voordien 2eneenhalfmiljoen ton km

geen problemen en na controle binnen 500km aan de beurt..
Grtz,fRank
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 13:54
door DJ
Ff voor de statistiek, gaat dit over de grijze TS met glazen schuifdakje waar ik ook nog wel eens de nodige handenarbeid op heb verricht?
Rijd die nog steeds?
Gr
DJ
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 13:54
door yuri 75 V6
Dat zal me leren om preventief werk te doen!
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 13:56
door yuri 75 V6
Ff voor de statistiek, gaat dit over de grijze TS met glazen schuifdakje waar ik ook nog wel eens de nodige handenarbeid op heb verricht?
Rijd die nog steeds?
Gr
DJ
Jazeker! Dat ding lijkt steeds op het punt te staan om 'plof' te doen maar het gebeurt niet. Vorig jaar winter nog mee op en neer naar Zweden met dat ding, geen centje pijn. 1 op 1000 olie, bij 180 cruisen op de Autobahn komt de peilstok wat los uit de schacht door de carterdruk maar hij blijft maar gaan! Inmiddels is hij ontheven van zijn dagelijkse vervoertaak maar ik houd hem er zeker nog bij. Veel plezier van voor die paar centen die hij gekost heft.
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 14:10
door DJ
Wat is KM stand eigenlijk ondertussen?
TS blokken kunnen prima oud worden, heb er wel eens in 1 proefgereden met 300.xxx op de klok.
Motor liep nog keurig. Alleen beetje rot....
Gr
DJ
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 14:45
door yuri 75 V6
Op de teller staat nou 306.500 of zo. Destijds met 230(?)000 op de teller gekocht maar of dat de echte stand was... geen idee!
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 17:49
door Alessandro
Herkenbaar plaatje hoor! Heb ik bij minstens 2 verschillende TS-en gezien.
Een twijfelgeval (beetje speling), maar de ander heel duidelijk: radiale speling op rotoras veel te groot, waardoor de rotor de verdelerkap wel moet raken... en ja, dat kan even goed gaan, maar die rotor gaat zeker afbreken. Vervolgens vonkt daarbinnen van alles, maar vast niet op het juiste moment naar de juiste bougie.
Heb ik ook aan de hand gehad bij een V6 trouwens, maar daar brak enkel een stuk van de neus af, waardoor die bij lage toeren ook nog prima liep.
De liggende verdeler bij een TS blok (75 of 164) is zo klein, dat het afgebroken deel mee blijft vervelen, bij een staande verdeler (die andere van de 75 TS of bijvoorbeeld die van een V6) is er meer ruimte naar onderen, waardoor het afgebroken deel niet meer mee gaat doen bij het overslaan van vonken.
Conclusie: ik zou zeker even voelen of er (overmatige) speling op de rotoras is. Zo ja: zou jij vast wel een beter vervangend exemplaar hebben, maar je kunt ook nieuwe lagerbusjes laten maken. (ben ik wel van plan om ooit eens een beperkt aantal van te laten draaien)
Re: Bovenste verdeler 75TS
Geplaatst: di jan 03, 2017 19:12
door yuri 75 V6
Was tot dezelfde conclusie gekomen, maar kon gen voelbare speling vaststellen. Neemt niet weg dat ik de complete unit vervangen heb, voor alle zekerheid. Als gevolg van radiale speling op de liggende rotoras heb ik inderdaad al eerder een slecht lepende TS gehad, maar dat was meer omdat de rotor de stiftjes in de verdelerkap gesloopt had.