Pagina 1 van 2
IZI-bleed vraag
Geplaatst: za dec 03, 2016 19:51
door GTA287PK
Ik heb een izi bleed gekocht, als ik deze volgens de gebruiksaanwijzing gebruik komt er na enige tijd ( vandaag een HRC gewisseld ) wel remolie uit de nippels/in de slang , maar er blijven luchtbelletjes meekomen. Na 4 klauwen te hebben geizibleed een kort en hard rempedaal. Daarna ter controle met zijn tweeën ( ik vertrouwde het niet helemaal ) op de klassieke manier, alleen uit de achter klauwen nog iets lucht , rechtsvoor ieniemienie, linksvoor niets. Terwijl alle klauwen met de izi bleed dus bleven luchtbellen. Haal je met een izibleed soms "valse lucht" rondom de nippeldop van de slang en/ of langs de geopende nippels binnen ?
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: za dec 03, 2016 21:36
door HAAK28
Als je het goed doet, komt er geen valse lucht in, maar zelf doe ik voor een extra hard pedaal ook altijd nog even klassiek ontluchten.
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: zo dec 04, 2016 15:37
door AR823
Inderdaad valse lucht, toen ik mijn izi-bleed kocht zat daar een tubetje copa-slib pasta bij om rond de schroefdraad
van de ontluchtingsnippel te smeren.
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 07:24
door Matteomeubel
Heel hard weggooien dat ding..

Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 09:10
door Stef33
Even voor de zekerheid: je hebt het over de Gunson Eezibleed?
(Ik heb ook op "izi-bleed" gezocht, maar dat levert geen zinnige zoekresultaten op)
Ik heb daar mijn Bertone en 156 zonder problemen mee ontlucht en ook eens ververst.
Eezibleed werkt met overdruk, dus lucht aanzuigen zou niet moeten kunnen. Wat nog zou kunnen is dat je stopt door de druk er af te halen terwijl er nog een kolom van remolie in de slang zit die naar beneden wil en zo via de schroefdraad wat lucht aanzuigt. Ik kan me niet herinneren dat ik er last van had, maar dat is de enige manier die ik me kan voorstellen om valse lucht aan te zuigen. Dat zelfde probleem zou je overigens ook hebben met professionele ontluchtapparaten die elke garage gebruikt.
Dit effect voorkom je volgens mij als je gewoon de remolie op druk laat staan en dan de nippel dicht draait. Dus druk er op, nippel open, wachten tot de lucht er uit is, nippel weer dicht. Heb je dan nog het idee dat je valse lucht krijgt, dan zou je het opvangpotje eens wat hoger kunnen houden om de onderdruk door olie in de slang te verminderen.
Een beetje remolie tussen de schroefdraad van de nippel krijg je vanzelf en dat zou ook al wat af moeten dichten. Ik kreeg er geen kopervet bij en zou dat er ook zeker niet op de draad van de nippel smeren. Je wilt geen vet op oliebasis in je remtang. Als je er iets op wilt smeren, dan zou ik remmenvet gebruiken.
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 09:26
door GTA287PK
Inderdaad de Gunson EEzibleed Stef !
D'r komt weliswaar perslucht op, maar om dmv venturi-effect onderdruk op de slang te krijgen die je op de nippel zet. Anders zuigt het wat lastig remolie/lucht aan.. En remolie "op druk" houden gaat alleen als je voor het ontluchten niet aan de knutsel bent geweest (ik had de HRC vervangen).
Een volgende keer zal ik in plaats van die nogal hardplastikke dop die je op de nippels moet zetten, alleen de slang op de nippel zetten, zoals ik ook doe op de klassieke ontlucht manier. En dan wat blauw remvet rond de nippel & kijken wat er gebeurt.
Snel wegmikken gaat 'm niet worden Matteo.. Het ding had de behoorlijk lege leidingkjes toch alleraardigst vol olie getrokken en met (gedeeltelijk) lege HRC/leidingen had m'n Meiske er misschien weer een protesterend knie aan over gehouden. Na het Eezibleed voorafje was het in 3 tot 5 ontluchtingsmanouvre's per wiel helemaal gefixt.
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 10:45
door Stef33
Hmm toen was ik je helemaal kwijt, dus nog maar even verder gezocht, blijken er twee versies Eezibleed te zijn.
Ik had het over de "kit":
http://www.gunson.co.uk/product/G4062/
En jij hebt het denk ik over de "pro"?:
http://www.gunson.co.uk/product/77021
"Mijn" versie zet druk op het systeem en dan is valse lucht aanzuigen vrijwel uitgesloten. Zou alleen nog evt. kunnen via vloeistofkolom in de slang. Volgens mij gebruiken garages ook meestal druksystemen, maar dan wat grotere, zoals bijv deze:
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=526
http://www.autogereedschap.com/a-435945 ... mp-10-ltr/
"Jouw" versie werkt met onderdruk om de remolie via een ontluchtingsnippel er uit te zuigen. Ja dan zul je bij elke lekje langs de ontluchtingsnippel lucht mee gaan zuigen.
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 11:15
door GTA287PK
Yep ! Ik heb (het over de) pro. En ik snap nu ook wat jij bedoelt !
Kan me deze nu ook weer herinneren (ik heb de eezibleed een jaar of wat geleden gekocht, met een hele zwik andere sleutel- en klus goodies, maar tot dusver nog nooit echt gebruikt. Had 'm na de koop eens geprobeerd maar toen door al dat geborrel maar ff opgeborgen), maar zag een (reserve)band als aanjager niet zo zitten.
Maar over dat andere profi spul: mooi, maar dan trommel ik liever (eventueel na een Eezibleed sessie) een vrijwilliger op die ff een paar keer op het rempedaal gaat staan. Als ik op jaarbasis 5 keer remmen moet ontluchten aan een straat auto is het veel. Voor de racers vertrouw ik alleen-en-uitsluitend op de klassieke tweepersoons-taktiek met ikzelf aan de remklauwen !!
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 13:31
door leuv
Geen PERSlucht gebruiken.
Reserveband met 1.5 a 2 bar werkt perfect
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 17:01
door Lancelot
Bij de Alfetta kreeg ik de achterremklauwen met een EEzi bleed ook niet ontlucht. Blijven luchtbelletjes komen. Uiteindelijk met zompig pedaal en zweterig knuistje rond de handrem naar de remmenboer gereden. Met voorremmen en hulpkoppelingscilinders ging het wel weer prima.
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 17:31
door Matteomeubel
Geen PERSlucht gebruiken.
Reserveband met 1.5 a 2 bar werkt perfect
Zelfs zo goed dat alle rubber afdichtingen, slangen en aansluitingen uit elkaar plofte...Jottum! Wat een t*fuszooi gaf dat. En de band was echt erg leeg....

Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 17:33
door Lancelot
Geen PERSlucht gebruiken.
Reserveband met 1.5 a 2 bar werkt perfect
Zelfs zo goed dat alle rubber afdichtingen, slangen en aansluitingen uit elkaar plofte...Jottum! Wat een t*fuszooi gaf dat. En de band was echt erg leeg....

Ik krijg het vermoeden dat Matteo wat minder enthousiast is over het product.
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 17:34
door Matteomeubel
Geen PERSlucht gebruiken.
Reserveband met 1.5 a 2 bar werkt perfect
Zelfs zo goed dat alle rubber afdichtingen, slangen en aansluitingen uit elkaar plofte...Jottum! Wat een t*fuszooi gaf dat. En de band was echt erg leeg....

Ik krijg het vermoeden dat Matteo wat minder enthousiast is over het product.
Uwes is hoog in opmerkingsgave begaaft!
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 19:07
door Rob75
Die EZ-Bleed die werkt met druk op het reservoir heb ik laatst weer gebruikt met groot succes. En...dat ding is 20 jaar oud.
De eerste keer dat ik hem gebruikte wilde het ook niet. De druk van de band die ik gebruikte was te hoog. Dat geeft inderdaad onbedoelde verspreiding van vloeistof.
Laatste keer reservewiel laten leeglopen tot 1,2 bar en toen ging het perfect. Zelf bij een "ingewikkeld" systeem waar de ABS helemaal was losgehaald.
Die systemen waarbij aan de nippel wordt gewerkt met onderdruk kunnen volgens mij prima, maar ik heb daar wel zo mijn bedenkingen bij met lucht aanzuigen.
Dat pedaal intrappen bij een gebruikte HRC ben ik een beetje benauwd van. Dit door onbedoelde slijtranden die cupjes kunnen beschadigen.
Groet,
Rob
Re: IZI-bleed vraag
Geplaatst: ma dec 05, 2016 21:07
door Alessandro
Geen PERSlucht gebruiken.
Reserveband met 1.5 a 2 bar werkt perfect
Zelfs zo goed dat alle rubber afdichtingen, slangen en aansluitingen uit elkaar plofte...Jottum! Wat een t*fuszooi gaf dat. En de band was echt erg leeg....

De druk van je compressor kan je ook gewoon afregelen op bijv. 1 bar. Dat werkt prima. Eén remreservoirdop heb je nodig om een gat in te boren en een slang aansluitnippel op te kunnen schroeven..... kost vrijwel niks en werkt prima. Let wel: ik praat dus niet over de afgeregelde uitgangsdruk, maar gewoon de keteldruk, dan gaat er nooit iets mis!
Desalniettemin ontlucht ik 9 van de 10 keer toch op de klassieke manier, met of zonder hulp. (stok tussen rempedaal en stuur kan namelijk ook

)