Pagina 1 van 1

OPGELOST: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: di nov 29, 2016 20:07
door Arjan75qv
Bij mijn 166 2.4jtdm uit 2007 heb ik vorige week zowel de distributieriem als multiriem laten vervangen incl. alle rollen, spanrollen en waterpomp.
Normaal altijd ricambi gekocht maar nu setjes van SKF gebruikt.
Vanmorgen is echter de multiriem over de lengte gescheurd en eraf gelopen, gelukkig zonder verdere schade.
Zonder riem naar huis gereden, moet nu een nieuwe op. Wat kan de oorzaak zijn geweest? Zit niet op herhaling te wachten.
Op het internet lees ik o.a. versleten krukaspoelie of dynamo vrijlooprol.
Iemand ervaring?

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: di nov 29, 2016 20:32
door Dirk-33
SKF setjes gebruiken volgens mij Gates riemen? Of eigen riemen? In ieder geval als het echt spul is (er schijnen namaak SKF lagers rond te gaan) dan is dat gewoon kwaliteit. Die merken maken ook de originele riemen.

Als je zegt 'laten' vervangen, is dat dan bij een echte garage? want die horen garantie te geven. Tenzij je zelf de onderdelen levert

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: di nov 29, 2016 22:58
door frankalfa
Geen ervaring mee maar wat dirk zegt, terug naar de garage dr mee. Skf is zeker geen B-merk, vermoed eerder iets anders (verkeerde montagemethode, ff 'geholpen' met een schroevendraaier oid??)

Versleten krukaspoelie zou toch opgemerkt moeten worden bij vervangen multiriem, daarbij, hij moet er volgens mij zwz af voor distri wissel.
Of een vastzittende vrijloop van de dynamo zoiets kan veroorzaken weet ik niet.

Grtz,fRank

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: wo nov 30, 2016 00:10
door Arjan75qv
Ik heb zelf de onderdelen geleverd, SKF had een eigen riem in de set.
Degene die het gemonteerd heeft is een doorgewinterde Alfa monteur, nog eentje van de oude garde.
Hij werkt precies, ik kom al 23 jaar bij hem over de vloer.

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: wo nov 30, 2016 07:53
door frankalfa
Wat ik me later nog bedacht, looprichting van de riem was goed?

Grtz,fRank

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: wo nov 30, 2016 16:05
door AR823
Toch niet per ongeluk ergens een tandje naast een poelie gelopen? Dan wringt de riem nogal want ik kan me niet voorstellen
dat zo'n sterke riem anders zomaar overlangs scheurt.

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: wo nov 30, 2016 22:14
door Berlina addicted
Kun je iets aan de riem zien of die ergens tegenaan heeft gelopen? :?
Mvg, Richard

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: do dec 01, 2016 10:15
door Stef33
Inderdaad, er moet haast iets aangelopen hebben of iets mis zijn met de poelies. Allemaal goed bekijken dus.
Hoe zag de oude riem er uit? Als er iets mis was met de poelies zou je dat dan daar toch ook al op moeten kunnen zien. Zeker als de nieuwe riem in een week helemaal door is.

Of zou het toch een probleem met de riem zelf kunnen zijn? Productiefoutje?

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: do dec 01, 2016 12:00
door Alessandro
Gezien de oude riem er gewoon heel af kwam (zonder extreme slijtage/ schade, neem ik aan?) kan je de looprollen wel uitsluiten...
Montagefout of productiefout. Bij het eerst, zou ik denken aan een veel te hoge spanning, maar dat is niet meer te controleren nu...
Een groef verkeerd gemonteerd, daar gaat ie niet zomaar van stuk, heb ik wel vaker aangetroffen op garage onderhouden auto('s).... (tenzij natuurlijk samen met een te hoge spanning)

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: do dec 01, 2016 14:21
door alfaqv75
doosje open gesneden met een mes?
(je kan erom lachen, maar hoe vaak dat fout gaat wil je niet weten)

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: za dec 03, 2016 09:48
door Arjan75qv
Heb nog met de monteur gesproken. Het viel hem wel op dat voor zijn gevoel de nieuwe riemspanner wel wat speling had op het scharnierpunt. Maar dat had de oude ook en daar liep de riem goed mee. Vandaag eens op onderzoek uit.

Re: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: za dec 03, 2016 15:16
door Arjan75qv
De fout is gevonden :D :D !
De SKF riemspanner heeft een diepere uitsparing voor de inbusbout, waardoor deze aan de andere kant 4mm verder uitsteekt dan origineel.
Het gaat waar de bout in moet is niet diep genoeg. Daardoor zit de bout wel vast, maar de spanner niet. Dat verklaart de best wel grote speling. Ofwel slecht van SKF of mijn motor is net wat afwijkend, de distributieriem in het setje dat zou moeten passen had ook een tandje te weinig. De motor bij mij is hetzelfde als een in 159, dus een 20V JTDm.
Bout ingekort zodat deze net zover uit steekt als bij de originele spanner en de boel weer gemonteerd. Geen speling meer, riem netjes op spanning. Nu nog accu opladen en testrijden, maar dat gaat ongetwijfeld lukken.

Re: OPGELOST: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: za dec 03, 2016 23:37
door frankalfa
Arjan, mooi dat t opgelost is!
Als ik echter op mrauto ff de distri-sets van gates vergelijk tussen een 166 en een 159 20v zijn dan dat 2 verschillende art nummers met een 199 tands riem voor de 159 (K045623XS) en een 198 tands riem voor de 166 (K045600XS)...
Vermoedelijk zit er ook wat verschil in de multiriemspanner maw ik gok dat je gewoon de verkeerde set heb gekocht?? :wink:

Grtz,fRank

Re: OPGELOST: In lengte gescheurde multiriem 166 2.4 JTDm 20V (2007)

Geplaatst: zo dec 04, 2016 00:53
door Arjan75qv
Volgens SKF zijn poly-V set VKMA 32004 en distributieriemset VKMC 02191-2 beide passend op het voertuig Alfa Romeo 166 2.4JTD (936) met 136kW (2005-2007).
Het klopt dat als je voor de distributieriemset naar de OEM nummers kijkt, AR part 55264509 (199-tands riem) er niet tussen staat.
In de OEM-lijst staat van de poly-V riem staat idd AR 55205027 (de riemspanner die ik moet hebben) niet genoemd maar AR 55184761, dus mogelijk is dat een zelfde verhaal. De OEM-nummers vind je alleen als je verder googlet op de setnummers, op sommige Duitse sites.

Ik ben in beide gevallen uitgegaan van opgave door de fabrikant dat de set passend zou zijn op een 166 2.4JTD met 136kW (2005-2007), maar dat is dus kennelijk niet zo.
Volgende keer maar weer gewoon Ricambi Originale gebruiken, zoals ik dat al zo'n 20 jaar doe...