bertone1600
Member
Member

custom 105 koppeling.. wie kent dit?? En hoe werkt het??

ma nov 28, 2016 13:41

Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met een bertone. Nu heb ik er een ts motor in liggen wat wel goed lijkt te komen.
Ook heb ik er een ander vliegwiel op. het is een vlak vliegwiel en een hoge drukgroep.

Mij is verteld dat dit ooit is bedacht voor racers. Maar hun heb ik een probleem.

Afbeelding

Dit is een voorbeeldfoto. hier lijnt alles mooi uit.

Mijn koppelingsgaffel ligt veel dieper in de bak. Wel valt hij mooi over het bolletje heen. Maar dan lijnt mijn hulpkoppelingscilinder niet mooi uit op de gaffel. Deze zit 1,5 cm te veel richting de bak. Ook kan ik de gaffel iets terugtrekken en dan lijnt die wel mooi uit maar dan is de afstand tussen de gaffel en de hulpcilinder weer te groot.

Heb ik nu de verkeerde gaffel? Of het verkeerde druklager of iets anders??

Alles zit al mooi ingebouwd dus ik kan het zelf slecht beoordelen.

Alle tips zijn welkom!
Laatst gewijzigd door bertone1600 op vr dec 16, 2016 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: verschillende koppelingsgaffels/druklagers?

ma nov 28, 2016 14:40

Verschillende typen gaffels mij niet bekend maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Misschien gaffel voor mechanische koppeling van 105 serie??
Geen idee hoe die eruit zien trouwens. Misschien lijkt het er wel niet eens op?

Gaffel moet goed over het bolletje in koppelinghuis vallen, dat is het scharnierpunt.
Als gaffel dan te kort lijkt tov hartlijn hulpkoppelingcilinder zou ik zeggen verkeerde idd gaffel?
Misschien van een transaxle?
Die lijken er wel wat op.
Niet hetzelfde overigens, transaxle gaffel zit borgclip op vast gepopnageld om gaffel op scharnierpunt vast te houden.
Een 105 gaffel heeft een losse borgveer.

Gr DJ

Macaco
Full Member
Full Member

ma nov 28, 2016 21:17

Ook heb ik er een ander vliegwiel op. het is een vlak vliegwiel en een hoge drukgroep.

Mij is verteld dat dit ooit is bedacht voor racers. Maar hun heb ik een probleem.
Zal dan toch wel aan de vliegwiel/drukgroep combinatie liggen.
Diegene die je verteld heeft dat het bedacht is voor racers zal er waarschijnlijk meer van weten, ook de eventuele aanpassingen.

Je had toch even vergelijkingsmetingen moeten doen vooraf (meten is weten).

Ik heb hier net even 2 combinaties drukgroep/koppelingsplaat voor je op elkaar gelegd: Nord 2L en 155 2L TS. Het lijkt er dan op dat het druklager meer richting de krukas zal komen te liggen bij de 155 2L TS.

Heb je ook gedacht aan de starterkrans/startmotor? Gaat dat passen?
Ben benieuwd naar jouw combinatie.
GT 1300 Junior '66

bertone1600
Member
Member

di nov 29, 2016 09:34

Bedankt voor de reacties.

Het lijkt er op dat ik me bak er weer onderuit mag halen. gelukkig is het toch slecht weer..

Ik heb deze combinatie bij me auto gekregen die ik nog nooit heeft gelopen. Het was 1 grote ellende en alles is inmiddels nieuw maar ik had gehoopt dat dat de koppeling wel zou werken.

Me starterkrans ligt inderdaad een cm dichterbij het blok. Door een spacer tussen de bak en de startmotor was dit probleem snel verholpen.

Ik moet dus meten of de afstand vanaf de binnenste ring van de drukgroep gelijk is dan van een orginele 105 koppeling.

Zoja dan kan ik een orgineel druklager gebruiken en dan moet het kloppen.

Zo niet moet ik het verschil verhelpen met een dikker druklager of het verlassen van de koppelingsgaffel.

Mis ik nu iets? Zijn er nog andere optie volgens jullie?

Groetjes

bertone1600
Member
Member

vr dec 16, 2016 15:59

Hallo Allemaal,

We zijn inmiddels weer wat verder. De bak koppeling en vliegwiel liggen nu naast de auto. Eerst maar wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding
Afstand vliegwiel drukgroep incl nieuwe plaat: 52,5 mm

Afbeelding

En nu wat vraagjes..

Kent iemand deze set-up?

Weet iemand de afstand originele vliegwiel plaat en drukgroep?

Ik kan de drukgroep nog een mm op 7 indrukken. Ik denk dat dit te weinig is. Er zat een oudere dunne plaat in waarmee deze ruimte al snel 15 mm wordt. Bestaan er ook dunnere platen?

Zo niet heeft iemand een oplossing?

Alles is welkom.

En ja een orginele set kopen kan altijd maar dit weegt echt een stuk minder wat wel een leuk effect heeft.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: custom 105 koppeling.. wie kent dit?? En hoe werkt het??

za dec 17, 2016 11:16

Ik vraag mij af of dit het vliegwiel is wat ik in gedachten had. Arese tuning gebruikte vroeger vlakke vliegwielen van ander merk (BMW of Ford?) maar daar zat de starterkrans op zelfde niveau als origineel.. Dat daar een cm verschil is betekent dat het iets anders is. Dan zou ik verwachten dat er op zijn minst ook een aangepast drukplager bij zit. Zit ook bij bv Tilton en AP koppelingen zoals oa AH en Spruell leveren.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za dec 17, 2016 13:49

Ik zeg, verder uit elkaar halen en goed schoonmaken. Dan kijken, of je een merk kan vinden.
Dat schoonmaken is sowiezo geen slecht idee, als ik dit zo zie...

bertone1600
Member
Member

di dec 20, 2016 11:11

Bedankt. Van de week gaan we weer even aan de slag.. ben bang dat er een origineel setje op komt

Terug naar “Algemene Technische vragen”