Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1866
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

remprobleem 75 TS

do aug 18, 2016 18:46

T houd niet op..... niet vanzelf.

Elke keer dat je iets repareert lijkt er iets anders kapot te gaan :mrgreen:

Remmerij achter: gereviseerde klauwen, nieuwe schijven en blokken. Voor alles even los gehad en ingevet, nog genoeg vlees op schijf en blokken.
Voor en achter staalomvlochten goodridge slangen, goed aangedraaid.

Eerst ontlucht met krik en steunen dmv easybleed. Voor en achter.
Daarna de brug op en nog een keer ontluchten. Achter zo hoog mogelijk, echt behoorlijk hoog, dat red je niet met assteunen op de grond. Ontlucht middels pompen en open/dicht draaien nippel. paar keer tikjes tegen de klauwen gegeven. Gelijk afgesteld, zo strak mogelijk, zaakje loopt net vrij maar sleept wel. Handrem niks aan afgesteld maar gaat netjes 4 tikjes omhoog en de wielen staan dan vast, alles lost ook prima.

Voor ook ontlucht uiteraard, ook via pompen (met de hand drukken dat wel, omdat ie op n brug stond)

Probleem: het pedaal is nog steeds 3x niks. Bij langzaam indrukken grijpt pedaal heel laat aan en zakt ie langzaam weg, bij ineens hard drukken is het pedaal echt kneiterhard, en ook meteen aan het begin, weinig vertraging.

Lucht kan het eigenlijk niet meer zijn, afstelling van blokken achter lijkt mij ook prima.

Ik vermoed de hoofdremcilinder. Ik ben daar eigenlijk zelfs best wel zeker van. Maar ik vraag het toch hier of niet iets over het hoofd zie.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1866
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: remprobleem 75 TS

vr aug 19, 2016 15:06

Oke, nog een vraag:

Waar vindt ik uberhaubt de goede hoofdremcilinder? Alle HRCs die ik tegenkom hebben 2 aansluiting aan de voorkant (richting neus) en 1 aan de achterkant, richting bekrachtiger. Ik heb het precies andersom nodig, dus 2 aansluiting bij de bekrachtiger en 1 naar voren richting neus.

Meerdere bedrijven/leveranciers gebeld en gemaild en die konden het niet leveren.

Uiteraard staat er geen typenummer op de huidige HRC, alleen dat ie 22mm is.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7057
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: remprobleem 75 TS

vr aug 19, 2016 15:49

Dat klopt wellicht niet dan..

Je hebt normaalgesproken 2 aansluitingen aan het uiteinde, een voor de linkerkant en een voor de rechterkant. En de achterremmen komen dan met een leiding op de aansluiting aan de kant van de bekrachtiger.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7057
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: remprobleem 75 TS

vr aug 19, 2016 15:51

Bedenk me ineens dat er bij een 75 zo'n begrenzer bij de hrc zit.

Hoe dat precies aangesloten zit weet ik niet meer uit het hoofd maar volgens mij gebruik je daar geen andere hrc bij. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1866
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: remprobleem 75 TS

vr aug 19, 2016 15:58

Afbeelding

Zo ziet de huidige situatie er uit
Precies verkeerd om met hoe de nieuwe cilinders in elkaar steken

Die ene aansluiting voor is voor de remmen achter, de andere 2 achter zijn voor de voorremmen, waarvan er een direct naar de rechterklauw gaat en de andere naar de verdeler en dan naar de linker klauw.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: remprobleem 75 TS

vr aug 19, 2016 16:56

Tijd geleden had ik het zelfde probleem met mijn 75 TS als ik het mij goed herinner. De bij Tuynder gehaalde hrc had de aansluitingen verkeerd en ze hadden geen andere. Toen zat daar om de hoek een bekende alfa reparateur (kan even niet op de naam komen), deze had nog wel het juiste type liggen. Maar volgens maps zit deze reparateur daar niet meer en op streetview zie ik daar nu allemaal porsches staan.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: remprobleem 75 TS

za aug 20, 2016 18:22

........ om de hoek een bekende alfa reparateur (kan even niet op de naam komen), deze had nog wel het juiste type liggen. Maar volgens maps zit deze reparateur daar niet meer en op streetview zie ik daar nu allemaal porsches staan.

Auto Romeo was dat. Is verkast naar Nootdorp geloof ik.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149


Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1254
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: remprobleem 75 TS

zo aug 21, 2016 11:32

De aansluitingen uit je plaatje zitten goed. Er zijn inderdaad andere hrc's maar dan hoef je volgens mij alleen de aansluitingen om te keren. Ofwel de twee aasnluitingen zitten dan voorop en de enkele achterop.

Te zien aan het symptoom is de hrc overleden. Als het goed is, is dit een ATE type en daar zijn revisiedelen voor beschikbaar. Het kan ook een Benditalia zijn en dan zou het wel eens lastiger kunnen worden. Dan wordt het toch een nieuwe en loodgieterwerk aan de leidingen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: remprobleem 75 TS

zo aug 21, 2016 18:43

Twee voor, één achter is vrij gewoon idd. Zie ook op deze foto, met dezelfde remdrukbegrenzer:

Afbeelding
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1866
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: remprobleem 75 TS

wo aug 24, 2016 16:59

Bedankt voor de antwoorden.
Het is een benditalia HRC. een nieuwe is besteld, die komt morgen. Nieuwe leidingen heb ik maar even laten maken bij de lokale garage. Morgen dus alles in elkaar en nogmaals proberen of het nu wel goed komt.

Nog tips voor het ontluchten met nieuwe HRC? eerst ontluchten buiten de auto zo goed mogelijk en dan monteren of gewoon monteren en heel vaak trappen?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1866
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: remprobleem 75 TS

za sep 10, 2016 14:40

Pff

Professioneel laten ontluchten door een echte Alfa specialist, dus nu 100% luchtvrij. Alles is dicht, geen slangen of klauwen die lekken.

maar t remt nog steeds slecht.

Beetje pompen komt er wel druk en remt t wel, het is op zich ook wel rijdbaar. Maar het pedaal zit super diep als je langzaam trapt, en als je hard trapt is ie keihard zonder echt te vertragen.

Kortom waarschijnlijk nieuwe cilinder ook kapot. Althans, dat zou kunnen. Het kan ook de remdrukverdeler zijn. Als je langzaam trapt hoor je soms een gek schrapend geluid.


Ik wordt er gek van, ondertussen 600 euro verder en nog steeds een auto die slechter remt dan voorheen #-o


Maargoed de vraag is dus nu: Is het de HRC die gewoon gloednieuw is maar toch kapot is gegaan, of de remdrukverdeler en hoe zou ik dat moeten testen?

Terug naar “Algemene Technische vragen”