Pagina 1 van 1

Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: ma aug 08, 2016 19:02
door thegreatbakker
Heeft iemand hier ervaring mee, als ik het stuur maximaal draai slaat de motor af.
Verder heb ik nog een vraag. Mijn cockpit interieur daar waar het knopje van de tankdop en waar de radio zit is het rubber heel vies plakkerig. Zodra je het aanraakt zijn je vingers zwart, echt vies plakkerig. Wat kan ik hier aan doen?
Alvast bedankt van een nieuw lid :-)

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: di aug 09, 2016 13:02
door Lancelot
Zou het kunnen dat je stuurbekrachtigingsvloeistof onder niveau staat en daardoor de pomp te zwaar gaat lopen?

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: di aug 09, 2016 14:35
door Robkg
Het knopje moet vervangen worden, door ouderdom gaan ze plakken, soms versneld door het gebruik van 'verkeerde' reinigingsmiddelen.
Zou het kunnen dat je stuurbekrachtigingsvloeistof onder niveau staat en daardoor de pomp te zwaar gaat lopen?
Gaat die dan niet juist lichter lopen, door het lucht pompen? Maar in de stuurbekrachtiging zoeken zou kunnen, alleen tijdens het rijden hoeft die minder zwaar te werken, dus het is gek dat het juist dan gebeurt. En ik verwacht dan ook wel bijgeluiden (zwaar lopen van de pomp hoor je).

Ik denk dat het handig om te zeggen of het bij bepaalde snelheden wel/niet gebeurt, warm/koud, welke stroomverbruikers, etc.

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: di aug 09, 2016 16:53
door thegreatbakker
Ik zal de stuurbekrachtigingsvloeistof laten nakijken, bedankt.

En het hele middenconsole is vies en plakkerig, denk dat er een heel nieuw geplaatst moet worden. Maar dat zal wel een lastig klusje worden. En is het wel te verkrijgen op de sloop?

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: di aug 09, 2016 17:33
door Matteomeubel
Ik gok op de vrijlooppoulie van de pomp. Als deze vast zit "blokkeer" je met insturen de riemen en slaat het ding af.

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: di aug 09, 2016 21:23
door AValfa
dat plakken van de midden console doen ze allemaal na verloop van tijd. Dat zal 1 van de sloop ook doen als je die al vind in nette staat.

Het is een soort rubber-look laagje wat na verloop van tijd gaat plakken.

Je kan het mooi reinigen met (veel) spiritus en doeken en heel veel geduld.
Of , en dat gaat sneller met remolie( en doeken) . Wel handschoenen aan doen! En het werkt veel
Makkelijker om dat stuk midden console even uit te bouwen.

Als die laag eraf is dan zit er gewoon zwart kunstof onder. Dat kan je zo laten. Wat ook veel gedaan word is het dan(laten) spuiten in kleur naar keuze.

Uiteraard moet je dan zeker die delen uitbouwen

Succes!

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: do aug 11, 2016 17:42
door thegreatbakker
Is dat te repareren die pomp? Of moet er dan een nieuwe pomp in?
En bedankt over dat schoonmaken, het is echt erg smerig dat rubber, als je maar even aanraakt heb je zwarte vingers :-( Ik ga het proberen met spiritus.

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: do aug 11, 2016 17:44
door thegreatbakker
Is dat midden consul makkelijk te verwijderen zodat ik het kan schoonmaken?

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: do aug 11, 2016 17:59
door Robkg
Je kan dan het beste even googlen voor een 'repair manual' voor de 916, daar staan zulke dingen meestal goed in beschreven. Zowel voor de midden console als de stuurbekrachtigingspomp.
Overigens zou ik ook met spiritus de console verwijderen, volgens mij is het niet heel veel werk en je voorkomt potentiƫle schade aan andere delen.

Als de vrijlooppoulie van de sbp kapot is, raad ik aan om de hele pomp te vervangen voor een nieuw of gereviseerd exemplaar. De laatste keer dat ik goedkoop af wilde zijn mocht de pomp 2x vervangen worden in een jaar tijd :oops: Gelukkig was dat bij mijn Lancia Kappa, waar er redelijk goed bij te komen is, bij een 916 zal het iets meer werk zijn.

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: do aug 11, 2016 17:59
door Matteomeubel
Is dat te repareren die pomp? Of moet er dan een nieuwe pomp in?
En bedankt over dat schoonmaken, het is echt erg smerig dat rubber, als je maar even aanraakt heb je zwarte vingers :-( Ik ga het proberen met spiritus.
Ik gok op de vrijlooppoulie zoals ik schreef. Dat is niet hetzelfde de pomp. Hoe dat te repareren is?? Geen idee, uitbesteedt.

Ik heb het zelf aan de hand gehad met een vehikel uit andere contreien en het technische verhaal aan mij uitgelegd is ongeveer als volgt:

-Bij het in en uitsturen pomp je olie van links naar rechts. De pomp wordt aangedreven door (een van) de motorriem(en). Als je maximaal instuurt kan de olie niet verder en zorgt voor een blokkering van de pomp, daardoor de riem die het systeem aandrijft en je houdt als het ware de poulie vast op dat moment. Een vrijlooppoulie zorgt er dan voor dat de riem gewoon kan doordraaien op het moment dat de pomp niet meer kan pompen. Zo voorkom je dat de riem gaat slippen of, zoals bij jou het geval zou kunnen zijn, de motor wordt geblokkeerd en afslaat. Als je geen handigert bent -->> Garage!

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: do aug 11, 2016 20:48
door thegreatbakker
Dank jullie allemaal, ben goed op de hoogte nu. Nu nog aan de slag er mee :-)

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: do aug 11, 2016 23:11
door Performa
https://stickynomore.com/index.html
Vraag me af of die kerel ooit zijn businessplan heeft moeten uitleggen bij de bank en hoe ze daar gefronst hebben.

Re: Spider uit 1995 slaat af na scherpe bocht?

Geplaatst: do aug 11, 2016 23:37
door esvida
bij een spider van 1995 [heb hier 2 spiders en 2 gtv van rond 1995] zit helemaal geen vrijloop op de stuurbekrachtigingspomp of andere delen ,dus controleer je stuurb olie maar en anders op zoek naar het probleem waarom hij bij die belasting zover onder het toerental valt waardoor ie afslaat.