Pagina 1 van 1

Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: do aug 04, 2016 12:30
door Alessandro
Het volgende 'probleem' doet zich voor bij deze Trans-axle met dubbele plaat koppeling met getrokken drukgroep:
De koppeling grijpt pas laat aan en is dus niet lekker te doseren.
Hij kan z'n (hoge) koppel echter nog wel aan en slipt niet door.

Ik dacht, dat de platen met 6mm dikte wat dunner geworden zijn, echter blijkt dat volgens de Duitse Reperatur anleitung (bucheli verlag) niet het geval, want die geeft als waarde 6mm op voor een nieuwe koppelingsplaat bij de twee schijven koppeling!
(bovendien na enkele hoopvolle pogingen, toch nergens nieuw leverbaar)

Ik ken alle verhalen wel van ombouwen naar enkel plaats, etc., maar dat gaan we sowieso niet doen!
(dat hoort nu eenmaal niet op deze auto en originaliteit is bij dit exemplaar echt een pre, dan wel vereiste.)

De vraag is nu of dit een normaal verschijnsel is bij dit type koppeling of dat de drukgroep misschien te 'slap' (geworden) is?

Ik heb de diktes van alle losse onderdelen gemeten en bij elkaar opgeteld, betekent dit, dat de drukgroep ongeveer 3,5mm ingedrukt wordt bij montage. Levert dit normaal gezien genoeg voorspanning op?

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: do aug 04, 2016 20:28
door high fidelitaly
de drukgroep laten reviseren en de platen laten herbeleggen.


Kurt

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: do aug 04, 2016 23:52
door giuliettaevo
Vekoma kan dat voor je doen..

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: vr aug 05, 2016 17:03
door DB
Ik weet niet of het bij jou auto extreem is, maar bij mijn GTV6 heb ik altijd 'last' gehad van een laat aangrijpende koppeling. Bij aankoop is de koppeling vervangen en ik heb aangenomen dat het er nu eenmaal bij hoort.

Ik ben er dus aan gewend geraakt, maar dat wil niet zeggen dat er bij jouw auto niets aan de hand is. Het hoeft echter niet en wellicht is het een kwestie van gewenning.

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: vr aug 05, 2016 22:13
door Alessandro
Ik weet niet of het bij jou auto extreem is, maar bij mijn GTV6 heb ik altijd 'last' gehad van een laat aangrijpende koppeling. Bij aankoop is de koppeling vervangen en ik heb aangenomen dat het er nu eenmaal bij hoort.
Je omschrijft exact, wat ik al dacht. Ik had het nog niet eerder ervaren, maar er stond me wel zoiets bij. echter was dat alweer te lang geleden, dat ik dergelijke verhalen hoorde en las op het forum.

Echter, wil ik nu toch proberen dit te verbeteren! (heb niet voor niks alles open liggen)

Ik hoor (lees) nu verschillende verhalen m.b.t. frictieplaten en drukgroep, dus ik ben er nog niet uit. Visueel ziet alles er goed uit en de diktes van de platen zijn ook goed. Enkel de drukkracht van de diafragmaveren kan ik niet meten en zijn ook geen gegevens van bekend. Ik kan dus niet bepalen of die wel of niet goed is. Schijnbaar kan ook niet iedereen die reviseren, omdat het een getrokken drukgroep is. (vraag mij niet, waarom) Ik heb wat lijntjes uitgezet....
Ik zou natuurlijk ook (ondanks de fabrieksopgave m.b.t. de dikte) de platen kunnen laten voorzien van nieuwe voering, maar dan van net iets hogere wrijving en net iets dikker. Ik denk daarbij aan slechts een halve mm per frictieschijf; dit zou 2mm op de totale dikte zijn.
Lastig kiezen, zonder te kunnen voelen/ uitproberen en het liefst in één keer goed.....

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: za aug 06, 2016 01:20
door DB
Ik kwam dit nog tegen: http://www.alfabb.com/bb/forums/milano- ... ?_k=8otuxc

Kennelijk is het een gebruikelijk fenomeen.

Bij sommige auto's kan kan het schijnbaar enigszins worden opgelost door de verbinding tussen het koppelingspedaal en de hoofdcilinder af te stellen.

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: za aug 06, 2016 22:25
door Alessandro
Bedankt voor die link! :thumbs:
Ik zal eens kijken of op deze auto een verstelbaar vorkje op de hoofd koppelingscilinder zit.
Desondanks neig ik ook nog steeds naar opnieuw bekleden met hoger frictie materiaal.

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: za aug 06, 2016 23:18
door high fidelitaly
Bedankt voor die link! :thumbs:
Ik zal eens kijken of op deze auto een verstelbaar vorkje op de hoofd koppelingscilinder zit.
Desondanks neig ik ook nog steeds naar opnieuw bekleden met hoger frictie materiaal.
je moet je aan de originele dikte houden, anders krijg je ze niet ontkoppeld en gaan de "tandjes kraken"

Kurt

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: wo aug 10, 2016 15:52
door Alessandro
Via diverse media (o.a. dit forum), verschillende verhalen en visies gelezen en gehoord.
Ook met meerdere bedrijven contact gehad via mail en telefoon.
Uiteindelijk is de complete koppeling, incl. vliegwiel opgestuurd naar Vekoma BV.
Daar zal iig de drukgroep (en de platen) worden gereviseerd. Ik ben benieuwd naar de oorzaak en naar de oplossing en het resultaat!

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: do aug 18, 2016 10:24
door kokos
Ik kom tenminste 1 van de 2 platen met enige regelmaat nieuw tegen. De 2-fase bediening hoort erbij.

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: do aug 18, 2016 14:08
door Robkg
Davide omschrijft het als iets wat altijd zo is geweest, vanaf nieuw (sowieso leuk kanaal om te volgen op YT en zijn artikelen op Petrolicious).: https://www.youtube.com/watch?v=vCHzuCeojgo

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

Geplaatst: do aug 18, 2016 20:34
door Performa
Altijd gehad met de mijne. Toen ik em kocht(2009) waren de koppelingsplaten herbelegt... Koppeling is er vorig jaar ook uit geweest idem als hoofdkoppelingscilinder vervangen(die was defect) voor een twin spark bak te monteren. Toen heb ik ook uitvoerig de koppelingsplaten en wrijvingsvlakken en alles proper gemaakt genoeg dikte en het is nog steeds dus allicht eigen aan de constructie. Druklager ook inorde.
Desondanks heb ik er toch bewust voor gekozen om niet de twin spark koppeling over te nemen dus zohard stoort het niet.