Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

do aug 04, 2016 12:30

Het volgende 'probleem' doet zich voor bij deze Trans-axle met dubbele plaat koppeling met getrokken drukgroep:
De koppeling grijpt pas laat aan en is dus niet lekker te doseren.
Hij kan z'n (hoge) koppel echter nog wel aan en slipt niet door.

Ik dacht, dat de platen met 6mm dikte wat dunner geworden zijn, echter blijkt dat volgens de Duitse Reperatur anleitung (bucheli verlag) niet het geval, want die geeft als waarde 6mm op voor een nieuwe koppelingsplaat bij de twee schijven koppeling!
(bovendien na enkele hoopvolle pogingen, toch nergens nieuw leverbaar)

Ik ken alle verhalen wel van ombouwen naar enkel plaats, etc., maar dat gaan we sowieso niet doen!
(dat hoort nu eenmaal niet op deze auto en originaliteit is bij dit exemplaar echt een pre, dan wel vereiste.)

De vraag is nu of dit een normaal verschijnsel is bij dit type koppeling of dat de drukgroep misschien te 'slap' (geworden) is?

Ik heb de diktes van alle losse onderdelen gemeten en bij elkaar opgeteld, betekent dit, dat de drukgroep ongeveer 3,5mm ingedrukt wordt bij montage. Levert dit normaal gezien genoeg voorspanning op?

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: Dubbele plaat koppeling Trans-axle (o.a. GTV6)

do aug 04, 2016 20:28

de drukgroep laten reviseren en de platen laten herbeleggen.

Kurt
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 04, 2016 23:52

Vekoma kan dat voor je doen..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DB
Full Member
Full Member

vr aug 05, 2016 17:03

Ik weet niet of het bij jou auto extreem is, maar bij mijn GTV6 heb ik altijd 'last' gehad van een laat aangrijpende koppeling. Bij aankoop is de koppeling vervangen en ik heb aangenomen dat het er nu eenmaal bij hoort.

Ik ben er dus aan gewend geraakt, maar dat wil niet zeggen dat er bij jouw auto niets aan de hand is. Het hoeft echter niet en wellicht is het een kwestie van gewenning.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 05, 2016 22:13

Ik weet niet of het bij jou auto extreem is, maar bij mijn GTV6 heb ik altijd 'last' gehad van een laat aangrijpende koppeling. Bij aankoop is de koppeling vervangen en ik heb aangenomen dat het er nu eenmaal bij hoort.
Je omschrijft exact, wat ik al dacht. Ik had het nog niet eerder ervaren, maar er stond me wel zoiets bij. echter was dat alweer te lang geleden, dat ik dergelijke verhalen hoorde en las op het forum.

Echter, wil ik nu toch proberen dit te verbeteren! (heb niet voor niks alles open liggen)

Ik hoor (lees) nu verschillende verhalen m.b.t. frictieplaten en drukgroep, dus ik ben er nog niet uit. Visueel ziet alles er goed uit en de diktes van de platen zijn ook goed. Enkel de drukkracht van de diafragmaveren kan ik niet meten en zijn ook geen gegevens van bekend. Ik kan dus niet bepalen of die wel of niet goed is. Schijnbaar kan ook niet iedereen die reviseren, omdat het een getrokken drukgroep is. (vraag mij niet, waarom) Ik heb wat lijntjes uitgezet....
Ik zou natuurlijk ook (ondanks de fabrieksopgave m.b.t. de dikte) de platen kunnen laten voorzien van nieuwe voering, maar dan van net iets hogere wrijving en net iets dikker. Ik denk daarbij aan slechts een halve mm per frictieschijf; dit zou 2mm op de totale dikte zijn.
Lastig kiezen, zonder te kunnen voelen/ uitproberen en het liefst in één keer goed.....

DB
Full Member
Full Member

za aug 06, 2016 01:20

Ik kwam dit nog tegen: http://www.alfabb.com/bb/forums/milano- ... ?_k=8otuxc

Kennelijk is het een gebruikelijk fenomeen.

Bij sommige auto's kan kan het schijnbaar enigszins worden opgelost door de verbinding tussen het koppelingspedaal en de hoofdcilinder af te stellen.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 06, 2016 22:25

Bedankt voor die link! :thumbs:
Ik zal eens kijken of op deze auto een verstelbaar vorkje op de hoofd koppelingscilinder zit.
Desondanks neig ik ook nog steeds naar opnieuw bekleden met hoger frictie materiaal.

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

za aug 06, 2016 23:18

Bedankt voor die link! :thumbs:
Ik zal eens kijken of op deze auto een verstelbaar vorkje op de hoofd koppelingscilinder zit.
Desondanks neig ik ook nog steeds naar opnieuw bekleden met hoger frictie materiaal.
je moet je aan de originele dikte houden, anders krijg je ze niet ontkoppeld en gaan de "tandjes kraken"

Kurt
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 10, 2016 15:52

Via diverse media (o.a. dit forum), verschillende verhalen en visies gelezen en gehoord.
Ook met meerdere bedrijven contact gehad via mail en telefoon.
Uiteindelijk is de complete koppeling, incl. vliegwiel opgestuurd naar Vekoma BV.
Daar zal iig de drukgroep (en de platen) worden gereviseerd. Ik ben benieuwd naar de oorzaak en naar de oplossing en het resultaat!

kokos
Full Member
Full Member

do aug 18, 2016 10:24

Ik kom tenminste 1 van de 2 platen met enige regelmaat nieuw tegen. De 2-fase bediening hoort erbij.

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 18, 2016 14:08

Davide omschrijft het als iets wat altijd zo is geweest, vanaf nieuw (sowieso leuk kanaal om te volgen op YT en zijn artikelen op Petrolicious).: https://www.youtube.com/watch?v=vCHzuCeojgo
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Performa
Guru
Guru

do aug 18, 2016 20:34

Altijd gehad met de mijne. Toen ik em kocht(2009) waren de koppelingsplaten herbelegt... Koppeling is er vorig jaar ook uit geweest idem als hoofdkoppelingscilinder vervangen(die was defect) voor een twin spark bak te monteren. Toen heb ik ook uitvoerig de koppelingsplaten en wrijvingsvlakken en alles proper gemaakt genoeg dikte en het is nog steeds dus allicht eigen aan de constructie. Druklager ook inorde.
Desondanks heb ik er toch bewust voor gekozen om niet de twin spark koppeling over te nemen dus zohard stoort het niet.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Terug naar “Algemene Technische vragen”