Pagina 1 van 2
AR 33 16V start niet
Geplaatst: vr jul 15, 2016 18:15
door Alfistzmeer
Zie project topic ;
na jaren van stilstaan eerst netjes alle onderhoudspunten gedaan ;
nieuwe distr. riemen / spanrollers
waterpomp
bougies
olie/oliefilter
expansievat gereinigd, verse Agip koelvloeistof
Riemen stuurbekrachtiging en dynamo/waterpomp
Motor draait netjes rond, ik hoor startmotor draaien en draaien, maar ze loopt niet
wie o wie heeft tips?
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: vr jul 15, 2016 19:50
door Alfistzmeer
inmiddels ook bougie 1 en 3 eruit gedraaid en beide vonken gewoon netjes.
dus;
motor draait rond
startmotor hoor ik
vonk is aanwezig
bougie is ook klein beetje vochtig en ruikt naar benzine
Is de enige optie dan wellicht brandstofpomp?
De stroomaansluitingen van de brandstofpomp zijn flink geoxideerd, ik heb er alvast wat WD40 op gedaan, maar hoe kan ik controleren of brandstofpomp wel/niet draait?
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: vr jul 15, 2016 20:42
door esvida
tik eens een paar keer met een hamer of iets anders op de benzinepomp kan vastzitten van het stilstaan ,en natuurlijk meten of er stroom op komt .
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: vr jul 15, 2016 20:45
door Alfistzmeer
Maar bougies zijn "nat" en ruiken naar benzine ; zou het dan alsnog aan branfstofpomp kunnen liggen?
Ik heb met het onderhoud ook de verdelerkap vervangen en netjes bougiekabels één voor één omgezet.
Zou het daaraan kunnen liggen?
Had zo gehoopt dat ik haar weer zou horen ronken vandaag

Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: vr jul 15, 2016 22:54
door high fidelitaly
distributieriemen liggen zeker juist?
ontstekingsvolgorde zeker juist?
dan zou ze moeten draaien (je geeft aan dat benzinepomp werkt en vonk hebt aan bougie)
je kan de relais van brandstofpomp en ecu eens controleren op oxidatie.
de stekkers onder de batterijbak zijn ook gevoelig voor oxidatie (ook door het zuur van de batterij)
een 16v is héél gevoelig aan natte bougies (maar dan zou ze toch nog op 2 of 3 pootjes moeten draaien)
je kan tijdens het starten de centrale kabel op je verdeler kap (welke van de bobine komt) eens een eindje van de verdelerkap houden zodat je de vonk ziet overspringen. zo krijg je ook een betere vonk aan de bougies wanneer de motor verzopen is (hoef je niet telkens de bougies er voor uit te draaien)
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: za jul 16, 2016 11:07
door Alfistzmeer
riemen liggen goed; wel mijn eerste keer, maar zie ook foto's in mijn project topic ;
merktekens II/I kloppen links en rechts en vliegwiel netjes op T. Alles ook 6x rondgedraaid met de hand, zonder problemen.
Ontsteking twijfel ik nu doordat ik mijn verdelerkap vervangen heb ; hoe controleer ik nu of alles nog goed staat qua bougiekabels vanuit de verdeelkap naar de verschillende zuigers?
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: za jul 16, 2016 12:10
door Alfistzmeer
begin nu toch erg te twijfelen of de rotor op cillinder 1 stond bij het op vervangen van de riemen (wanneer de merktekens II/I en T op de vliegwiel goedgezet was)
Is er nog een manier om dit uit te sluiten zonder alles weer af te moeten bouwen?
Op dit moment heb ik de bougiekabels als volgt op de verdeelkap zitten ;
Verdelerkap linkerkabel (gezien vanachter stuur positie) : Bougie linksvoor (zuiger 3)
Verdelerkap kabel onderaan (dichtstbij de inlaatspruitstuk) ; Bougie linksachter (zuiger 4)
Verdelerkap kabel rechts (dichtsbij gasklephuis) ; bougiekabel rechtsvoor (zuiger 1)
Verdelerkap kabel achteraan (dichtstbij schutbird) ; bougiekabel rechts achter (zuiger 2)
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: za jul 16, 2016 13:51
door Alfistzmeer
Dit is hoe de bougiekabels erop zitten en auto start totaal niet.
motor draait goed rond, vonk gezien, ruik benzine (bougie eruit gedraaid en inderdaad vochtig) ; moet ik alles weer afbouwen?

Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: za jul 16, 2016 18:42
door Alfistzmeer
Hoop dat één van de mede alfisten nog ideeen heeft, anders heb ik zelf geen andere opties meer dan alles (!!) weer af te bouwen en de ontsteking te controleren...

Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: za jul 16, 2016 19:08
door Rob75
Als ik je fot zie, dan zou volgens het WPH de aansluiting van cilinder 1 moeten zitten op de plaats van waar je nu 3 hebt zitten.
Verder lijkt het erop dat de ontsteking niet helemaal op tijd staat.
Groet,
Rob
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: za jul 16, 2016 20:04
door high fidelitaly
de ontstekingsvolgorde is 1324, dus dat is juist
distributie staat ook op tijd als ik de foto's zie.
als de motor op BDP staat (merkteken op T) dan moet de rotor naar de inkeping staan op de verdeler (1)
dan zou ze toch moeten starten.
je kan altijd eens proberen bougiekabel 4 op plaats 1 steken en dan volgens draairichting 132. moest je misschien toch een vergissing begaan hebben bij het op tijd zetten.
als distributie zeker juist staat, moet je zeker niet alles terug demonteren. dan is het een probleem met ontstekingsvolgorde of ander elektrisch probleem.
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: za jul 16, 2016 20:17
door Rob75
Is al weer een tijdje geleden zo'n boxer en verdeler.
Maak even de kap los en zet de motor op BDP (cilinder 1). Je kunt dan zien aan de rotor waar de aansluiting van cilinder 1 zit. Het merkteken zit op de rand van het verdelerhuis.
De afstelling is meestal goed, aangezien de ECU de ontsteking regelt.
Succes,
Rob
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: zo jul 17, 2016 18:28
door boessie
Om uit te sluiten of het een brandstofprobleem is kan je de motor proberen te starten door remmenreiniger of start-pilote
in de inlaat te spuiten. Als ie daar wel op loopt heb je een brandstofprobleem.
Hoe oud is de benzine in de tank ?
Op oude benzine zal ie zeker niet aanslaan.
Groeten Gunther
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: ma jul 18, 2016 11:20
door alfaqv75
stel: we hebben vonk en benzene, dan mis je dus lucht...
als de auto lang heeft stil gestaan kan ook de gaskleppen vastzitten (die 4 vlinderkleppen) of de LMM (luchthoeveelheids meter)
Re: AR 33 16V start niet
Geplaatst: do sep 01, 2016 19:34
door Alfistzmeer
Late reactie
Maar probleem was dat alles 180 graden verkeerd stond en dus de ontsteking niet goed stond.
alles opnieuw gemonteerd en nu nieuw probleem ; geen brandstof .....
relais gecheckt, doorgemeten en werkt prima
brandstofpomp krijgt stroom ; 12V maar draait niet rond
Brandstofpomp direct op een losse accu ; doet niets.
conclusie ; ik heb een Bosch 0580464048 brandstofpomp nodig