Steve159
Newbie
Newbie

Witte rook wolk bij warme motor GT 1300 Junior

do jul 14, 2016 16:43

Hallo,

Ik heb een GT1300 Junior gekocht onlangs, nu heb ik deze morgen voor de eerste maal een 15 tal km gereden. Alles goed tot plots er een enorme witte rook wolk uit de uitlaat komt. Volgens vorige eigenaar is de koppakking recent vervangen geweest. Ook als ik deze eenmaal afgekoeld herstart rookt die haast niet, eenmaal de motor warm is het precies een stoomtrein.
Wat denken jullie dat hiervan de oorzaak kan zijn? is dit toch de koppakking of cilinderkop die koelvloeistof lekt? ik zie wel gene druk op mijn koelvloeistof en niveau is niet gezakt.
Wagen heeft wel een eindje in de garage gestaan en slechts voor enkele minuten gedraaid dan telkens. Ik dacht eventueel water in de uitlaat maar het zorgt toch voor ongelofelijk veel rook.

Met vriendelijke groeten

AR823
Full Member
Full Member

Re: Witte rook wolk bij warme motor GT 1300 Junior

do jul 14, 2016 18:29

Zou heel goed kunnen dat er nog water of koelvloeistof in de uitlaatdempers zit. Dit verdampt pas als de uitlaat goed heet wordt.
Kijk of de olie de juiste kleur heeft en het peil niet stijgt. Als de koelvloeistof op peil blijft en niet borrelt, zou ik me
vooralsnog geen zorgen maken.

Steve159
Newbie
Newbie

do jul 14, 2016 20:04

Olie niveau heb ik nog niet zien stijgen en koelvloeistof is niet gezakt. Nu na 5 minuten te laten draaien opnieuw grote witte rook wolk.
Rookt precies wat te veel voor water in de uitlaat volgens mij, je ziet totaal niets meer achter je als je rijdt.
Kwil hem ook niet te lang zo laten draaien want kben wat bang voor meer schade...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 14, 2016 22:30

Ik zou een lekke koppakking of een scheurtje in de kop zeker niet uitsluiten. Misschien is er voorheen wel een verkeerde diagnose gesteld, waardoor de vervangen koppakking het probleem (lekke kop?) niet heeft opgelost..... je zal niet de eerste zijn.
Begin eerst maar eens met een CO test van je koelsysteem, dan weet je iig iets... (voor CO test wend je je tot een garage, kost nagenoeg niks)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”