Pagina 1 van 2

Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: di mei 17, 2016 21:53
door Leo Veloce
Hallo,

Daar ik aan nieuwe remblokken voor de 159 toe ben binnenkort, ben ik benieuwd wat jullie vinden van overschakelen van originele blokken naar zg. sportremblokken. Liefst door ervaring uit eerste hand natuurlijk en zo mogelijk ook nog een 159.

Reden ligt in het feit dat ondanks de 330mm remmen voor en massieve schijven achter (2.0 JTDm), er van mij een wel iets overtuigendere "bite" in zou mogen zitten zonder teveel aan doseerbaarheid in te boeten. Nu lees ik claims van bijvoorbeeld EBC dat de remweg met wel 13m verkort kan worden (yellow stuff), maar zie door de andere kleuren (groen, rood) het bos niet meer #-o

Tegelijk lees ik veel wisselende meningen over EBC, Pagid, Ferodo enz.

Het is niet de bedoeling te gaan racen, het is de dagelijkse auto. Daarom zeker liever geen verlies aan remreactie omdat de remmen te koud of afgekoeld zouden zijn. Maar het gevoel dat ik af en toe heb dat ik verder door moet trappen, zou ik graag lossen.

(Wat ik in elk geval wel van plan ben, is de remslangen te vervangen door gevlochten staal ommantelde.)

Wie heeft er ervaring?

Merci, Leo

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: di mei 17, 2016 23:20
door vV
Ik moet zeggen dat ik op mijn 159 q4 2.4 (235 pk) die zwaarder is dan een 2 wielaangedreven versie totaal geen remproblemen ervaar. Nu aan ik meen 3e set standaard blokken bezig bij net geen 180000km. Ik vrees dus dat ik je niet kan helpen.

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 09:18
door Dirk-33
Ik heb Ferodo 2500 blokken, weliswaar op een totaal andere auto maar dat verandert het karakter van de blokken niet.

Met een beetje warmt erin remt het ongelofelijk hard. Zeker op een warme dag is een paar keer remmen voldoende, daarna gaat de bumper naar de grond toe

in de winter en met regen is het niet veel soeps. Ik weet dat Ferodo beweert dat de DS2500 ook koud uitstekende vertraging bied maar in mijn ervaringen is dat niet zo.

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 11:53
door frankalfa
Ik moet zeggen dat ik op mijn 159 q4 2.4 (235 pk) die zwaarder is dan een 2 wielaangedreven versie totaal geen remproblemen ervaar. Nu aan ik meen 3e set standaard blokken bezig bij net geen 180000km. Ik vrees dus dat ik je niet kan helpen.
Had op mijn q4 ook org blokken bij aanschaf, en vond dat er wel aardig wat bite in zat (voor 1670kg voertuig) maar dat ze erg snel buiten adem waren bij herhaaldelijk stevig remmen tijdens identiek :D straatgebruik (wat fading, roken, stinken)
Na vervanging door Falco Motorsport sp2000's was dat iig een stuk minder aanwezig, dat is iig wat mij betreft een voordelige vervanger voor de duurdere upgrade blokken als Pagid CL etc.

*ook: op de 3.2 q4 van mn meisje zitten Brembo blokken en schijven volgens mij maar die overtuigen helemaal niet qua bite en vertraging...

Grtz,fRank

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 12:38
door donfabio
Op al mijn auto's heb ik de ceramische blokken van ATD International. Die bijten geweldig netjes qua prijs en gaan ook nog eens lang mee echt een aanrader.

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 12:47
door Vitorio
Om even op EBC in te haken, Green is het normale sportieve straatgebruik, geel en rood worden extremer, deze kunnen hogere temperaturen hebben, maar hebben ook meer warmte nodig om optimaal te werken, die zijn dus vooral voor circuit gebruik geschikt.

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 12:50
door donfabio
EBC heb ik alleen nog maar slechte ervaringen mee :(
Ferodo DS2500 zijn mij top bevallen maar zijn een stuk prijziger als de ceramische van ATD en die zijn minstens zo goed.
Gisteren een trackday gehad en ze houden het zonder pijn uit op de 75.

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 13:01
door frankalfa
EBC heb ik alleen nog maar slechte ervaringen mee :(
Ferodo DS2500 zijn mij top bevallen maar zijn een stuk prijziger als de ceramische van ATD en die zijn minstens zo goed.
Gisteren een trackday gehad en ze houden het zonder pijn uit op de 75.
Dat ligt ook aan de track waar je die day bent... :D Zolder bv is killing voor remmen..

Grtz,fRank

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 13:51
door Michel75
Op mijn straatauto's monteer ik nooit sportblokken, in mijn opinie is dat niet nodig.

Mijn (180pk) 159 sw 1.9jtdm vond ik bij bovengemiddeld sportief rijden overigens meer dan goed remmen met de standaard blokken en die auto had niet de dikke remmen.
Op de raceauto's ervaring met allerlei blokken zoals EBC geel, rood en blauw, Ferodo (allerlei nummers), Pagid, Carbon Lorraine, etc.

Op de straatauto's zou ik het nooit monteren, omdat ik het de extra kosten niet waard vind, maar ook omdat ik niet de enige ben die ermee rijdt, dus wil ik een voorspelbaar remgedrag.

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 15:56
door Lon
Op de straatauto's zou ik het nooit monteren, omdat ik het de extra kosten niet waard vind, maar ook omdat ik niet de enige ben die ermee rijdt, dus wil ik een voorspelbaar remgedrag.
Ben ik gedeeltelijk met je eens.
Je kunt wel sportievere blokken monteren op een straat auto, echter moet je ook rekening houden met de koude rem eigenschappen.
bv Ferodo2500 die remmen koud goed zelfs met regen is mijn ervaring. Heb ook met 3000's gereden op een 33 daarbij moet ik bekennen dat een niet getrainde rijder daar op straat niet mee kan rijden en zeker bij een voorganger in de achterbak terecht zou komen en dan heb ik het over droog en koude blokken ( na enkele meters rijden zijn ze al weer redelijk koud overigens :P )
Maar die 3000's remmen als een dolle als je er mee weet om te gaan, helaas zijn ze niet street legal en als je een controle fuik in rijd ben je de l*l :jumping:

Houd daar rekening mee met de keuze die je maakt met remblokken op een straat auto: wie rijd er in, waarom wil ik dit, is het legaal.
Verder is het een eigen keuze natuurlijk ;-)

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 16:21
door donfabio
De blokken die ik heb remmen gewoon altijd koude byte is super en warm word het nog beter.
Heb ze op mijn Mercedes ml zitten verder op mijn 159, giulia, 75 en 156 GTA.
Bij een kameraad heb ik ze op zijn maserati 4200 gezet verder op een BMW 330d en op een BMW M3 racer.
Zou gewoon eens een prijs en motivatie vragen bij ATD die staan je netjes te woord en hebben altijd de beste oplossing.
En nee ik heb geen aandelen alleen goede ervaringen daar.

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 16:39
door Michel75
Hebben ze bij ATD ook eigen merk dan, want ik zie alleen maar logo's van andere merken op hun website?

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: wo mei 18, 2016 16:44
door donfabio
Hun eigen merk is formel. Gewoon even een mail sturen met type en bouwjaar enzo of even bellen dan komt het altijd goed.

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: do mei 19, 2016 18:44
door Jens Hoorn
Heb je er al eens anders blokken / schijven op gezet? Of rij je met het spul wat een eerdere eigenaar heeft gemonteerd?

Want vervangen het spul maar eens gewoon door OE Brembo schijven/blokken en je ken de auto niet weer!

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

Geplaatst: do mei 19, 2016 19:32
door Leo Veloce
Bedankt allemaal voor deze discussie! :thumbs:

Ik zal de voor mij nieuwe merken nazoeken. Dan nog lijkt het verder dat de OE setup zou moeten kunnen voldoen, afgaande op de mening van de heren ervaren race piloten hierboven en die bovendien ook 159 rijden.

Ook het verhaal dat de ene zware 159 (5c vs. v6) niet zo overtuigend remt als de andere, doet toch vermoeden dat er gewoon iets niet 100% is (de huidige blokken remmen overigens de schijven keurig schoon en glad, na een paar dagen vochtige omstandigheden stilstand).

Verder staat deze auto voorzijde op zijn 2e set OE remschijven/blokken (half op), maar is achter binnenkort voor het eerst en tenminste aan nieuwe blokken toe (nu met 100k op de klok). Schijven neig ik mee te pakken gezien de lichte randen, zullen ten minimaal waarde aanzitten.

Blijft al met al lastig en kennelijk ook erg subjectief, gezien de verschillende ervaringen met dezelfde blokken en auto (zie Ferodo 2500 op een 33)

Zou alleen omvlochten remslangen niet al een verbeterde bite geven, of zit ik er dan helemaal naast?