Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5581
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

do mei 19, 2016 20:22

geen idee wat die slangen doen bij een 159. Op de oude 105jes in ieder geval wel, maar dat verschil zou je ook al hebben met nieuwe slangen denk ik (zeker bij die 105jes zijn die meestal heeeel oud..)
Ik heb bij een 125000 rondom schijven vervangen (eerste keer) en dan nog meer om fiscale reden dan dat het echt gelijk al nodig was. staat nu op bijna 180.000 overigens, dus nu al een 55000 met set blokken. Schijven konden op moment vervangen denk ik mee tot 150.000 Uiteraard nieuwe blokken, was toen ook nog niet helemaal aan de beurt.
Meewegende dat jouw auto aanmerkelijk lichter moet zijn dan de mijne, en mijn bandenverbruik doet vermoeden dat ik niet de langzaamste rijder ben (extra gewicht en Q4 doet natuurlijk ook wel wat daarin) : blijkbaar rem ik wel veel minder dan jij..(bedoelt als nadenkertje, oftewel: rijstijl, of wellicht soort gebruik, ik rijd momenteel vnl stad en binnenwegen, en een 25% snelweg maar dan daarvan wel weer een derde met zware aanhanger ook nog. ?) Of de kwaliteit van de remdelen is dramatisch achteruitgegaan...?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

do mei 19, 2016 22:56

Zeker iets dat tot verder nadenken aanzet. Want, inderdaad dit is de eerste auto waarbij ik schijven en blokken vanwege slijtage vervang in plaats van dat ze te lang leven (blokken, slangen).

Het gewicht trouwens, tenminste als het dezelfde is als die van fRank destijds, lijkt niet eens zoveel te schelen. Rijklaar gewicht van mijn 4-cylinder is "slechts" 1.615 kg.

Dus, wat je zegt: rijstijl heeft zeker invloed. Toch is juist deze Alfa de eerste auto die als een heel goed middel tegen stress voor mij is. Eenmaal ingestapt geen enkele behoefte om stevig door te rijden, ondanks 200pk/430Nm gekieteld voor mocht ik eens willen. Nee, opvallend is dat ik juist het meest ontspannen rijd met 100-120 op de cruise en dan mag iedereen er voorbij vliegen wat mij betreft. Met 100km/u kan ik dan soms (windstil, rustig op de weg, enz.) bijna de 1 op 20 aantikken :mrgreen: Prettige bijkomstigheid!

Reed ik nu altijd maar snelwegkilometers, maar nee. Dagelijks ritueel lijkt sterk op jouw profiel denk ik, met 20 km enkele reis werk, voornamelijk in een treintje truttend op 80 km weg met om de 3-4 km een rotonde of stoplicht. (Bovendien behalve steeds drukker is geworden, ook steeds vaker mede weggebruikers voorop zonder enige haast: lees een sukkeldraf van 60 rijden waar je dus 80 mag, plus overal een doorgetrokken streep naast je ](*,) )

Begin onderhand af te vragen of de blokken wel helemaal vrij komen, zal dat ook als eerste eens goed controleren. Hoe dan ook, opmerkelijk dat het remvermogen en slijtagepatroon zoveel uit elkaar kunnen lopen - bij zo op het oog vergelijkbaar gebruik.

Bedankt nogmaals, elke input ter overweging wordt gewaardeerd!

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2992
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

do mei 19, 2016 23:01

Ik rij rond met EBC yellowstuff. Kwam destijds iets tegen dat greenstuff voor lichtere auto's is, red voor iets zwaardere en yellow voor nog iets zwaarder. Nu kan ik zo snel alleen iets over vermogen vinden (green <200 pk, red >200 pk), maar ok. Ze bijten meer dan origineel, maar nieuwe yellows bijten ook meer dan oude yellows, heb ik onlangs gemerkt met een nieuwe set blokken, dus het kan subjectief zijn. Dus het kan idd zomaar zijn, wat Jens ook al zegt (en dat geloof ik ook direct) dat je met OEM-spul ook prima uit de voeten kan.

Bij EBC yellowstuff moet je met nieuwe blokken overigens niet bang zijn voor aandacht, want ze piepen verschrikkelijk. Ik heb dat er afgelopen weekend tijdens de buitenlandrit inmiddels uitgetrapt :mrgreen:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
donfabio
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: ma okt 10, 2011 09:20
Locatie: Oosterwolde

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

vr mei 20, 2016 07:40

Dat gedeelte van dat de blokken niet helemaal vrij komen komt mij wel bekend voor.
Als ik de auto opkrik en aan de wielen draai lopen ze niet echt vrij. Heb al een keer alles los gehaald en schoon gemaakt maar dit helpt niet echt.
Op mijn Mercedes ML zitten de Formel blokken nu 80k km erop en ze zijn halverwege dus 120k km ga ik zeker halen met deze set.


1 op 20 met de 2.0 jtdm heb ik nog niet gehaald of is dat bij 100 kmh op de cruise en niet gemiddeld? De mijne rijd met geluk 1 op 13 gemiddeld.
Alfa Romeo Giulietta 1.4T multi air
Alfa Romeo Giulia 1300 super 2.0
Alfa Romeo Giulia super 2.0 T-spark
Alfa Romeo 2000 GTAm rep
Alfa Romeo 1750 GTV
Alfa Romeo 156 GTA sw
Alfa Romeo 75 v6 racer
Alfa Romeo 156 GTA racer in aanbouw
Fiat 500
Ducati 748 SP

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

zo mei 22, 2016 20:06

Nee, 1 op (bijna) 20 is enkele reis. Was het maar zo (gemiddelde)... Opmerkelijk dat jij hetzelfde ervaart met de achteras, zal mijn bevindingen straks delen als de boel open gaat.

Wederom iedereen bedankt voor jullie gewaardeerde bijdrage, het plan is nu als volgt:
- Remslangen verwisselen voor ommantelde (voor een iets betere reactie op het pedaal, hoop ik)
- Remvloeistof wissel (als normaal 2-jaarlijks onderhoud, Até Dot 4 - SL.6)
- Remblokken voor zijn nog niet half op, achter 75%. Kan daar nog even mee verder.

Met bovenstaande opzet stapsgewijs eerst zien wat het effect van slangen is.
Dan later de remblokken achter eerst wisselen voor opnieuw origineel AR of toch mogelijk een alternatief als hierboven aangedragen.

D.w.z. de interessante website van ATD nog eens verder bekijken en naast de Yellowstuff aanleggen waar PM mee rijd.
PM zou ik willen vragen nog te willen delen of je verschil in remvermogen merkt: tussen koude/warme toestand èn of volgens hem het prijsverschil van bijna 100% naar jouw mening waard is?

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: Sportremblokken: zin of onzin?

zo mei 22, 2016 20:42

Off-topic: hier wat meer over ervaring m.b.t. verbruik.

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... 48#p936279

Terug naar “Algemene Technische vragen”