Dirk-33
Guru
Guru

Temperatuur te hoog, of toch niet? 33 1.4

vr apr 15, 2016 19:56

De temperatuur van mijn 33 doet gek, en ik weet niet waar het probleem zit.
Temp. verloop gaat als volgt:

Loopt op, metertje begint onderaan en kruipt gedurende 5-15 minuten naar het midden.

Vervolgens bij 90 graden op de meter in het dashboard gaat ie naar een paar seconden naar beneden, ergo de thermostaat gaat open en laat water door de radiateur lopen, om te zakken tot 80 of net daaronder. Dan loopt het weer op tot 90. Dit gaat even door tot het stabiliseert op net rechts van het midden, of zelfs op 90 bij veel gas geven.

Dan, zonder rijwind, loopt de temperatuur verder op en slaat de ventilator bij 100 graden op de meter aan, om bij 90 weer uit te gaan. De temperatuur blijft dus zo behoorlijk hoog.

De thermostaat is 1,5 jaar oud. De switch in de radiateur is 2 maanden oud ong.

Nu snap ik niet zo goed wat er gebeurt. Thermostaat hoort namelijk open te gaan bij 85 graden, en deed dat ook precies op de meter voorheen. Nu dus pas bij 90.

Ventilator slaat veels te laat aan en gaat te vroeg weer uit. Ondanks nieuwe switch. Zou rond 90 aan moeten slaan en pas bij 80 weer uit

1: de meter klopt van geen kant, hij geeft gewoon te veel aan.
2: de temperatuursensor die stuurt naar de meter is niet meer goed, geeft foutieve waardes door
3: thermostaat niet goed, gaat te laat open.
4: radiateur koelt niet voldoende, met als gevolg dat de temperatuur oploopt.
5: fan switch is toch foutief.

6: combinatie van hierboven.

Eigenlijk de enige mogelijkheid die in mijn ogen alles verklaart is of slechte meter of slechte sensor voor de meter. Want het verloop gaat wel zoals het zou moeten maar dan steevast te warm.
Toch deed de auto eerst wel precies wat ie zou moeten doen.

Graag had ik jullie input over wat er aan de hand zou kunnen zijn, of als ik iets over het hoofd zie.

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: Temperatuur te hoog, of toch niet? 33 1.4

vr apr 15, 2016 20:20

Koelvloeistof op peil?
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Dirk-33
Guru
Guru

vr apr 15, 2016 20:25

Jazeker, hoewel hij door het warm worden wel via het dopje/slangetje van het expansievat er iets uit gooit.

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 15, 2016 20:59

Bij rare of spook gebeurtenissen, waar maar enigszins stroom bij komt kijken...

Massa controleren. Van alles, de sensor, thermoswitch, van de sensor van de meter, alles. Pas als je zeker weet dat die allemaal in order zijn ga je verder kijken.

Je zou ook de thermostaat in een pannetje kunnen gooien en kijken wat er gebeurt.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

vr apr 15, 2016 22:47

Een aantal dingen:
De thermostaten die nu te koop zijn via de automaterialenzaak (vaak Behr geloof ik in mijn geval) is echt troep, ik heb er de afgelopen 8 jaar al 3 of 4 vervangen die ook allemaal daadwerkelijk kapot waren. Vaak houden ze het wel ongeveer 2 jaar uit.
Het klinkt alsof het wat lang duurt voordat je motor warm is, bij mij is hij normaal gespoken altijd wel binnen 5 minuten op temperatuur.
Van de temperatuurmeter zijn 2 verschillende versies, bij de ene versie staat 70graden in het midden en bij de andere 80graden als ik me niet vergis. De temperatuursensoren en thermostaten zijn allemaal gelijk en ik denk de metertjes ook (tenminste bij gebruik van dezelfde thermostaAt staat de meter bij beide dashboards op identieke stand wat bij de ene dus 70 graden is en bij de andere dus 80graden). Je moet de waarde die de meter aangeeft dus met een korreltje zout nemen en dient slechts als indicatie.
Zodra de watertemperatuur daadwerkelijk in de gevarenzone komt gaat ook het rode lampje nog branden, zolang dat niet het geval is is er nog weinig aan de hand.
De thermoswitch in de radiateur zit na de ventilator, zodra de ventilator aangaat komt het gekoelde water direct langs de thermoswitch en daarom slaat de ventilator heel vaak aan en uit, bij mij ook het geval en dat is altijd zo geweest.

Wat jou auto doet is eigenlijk identiek aan wat die van mij doet (nadat ik een aantal weken geleden weer eens een thermostaat heb vervangen), ik verwacht dat jou meter in de middenstand 80 graden aangeeft???
Ik maak me er bij mij in iedergeval totaal geen zorgen om :lol:
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Dirk-33
Guru
Guru

vr apr 15, 2016 22:57

Inderdaad middenstand meter is 80 graden.

haha ja ik maak me dus wel een beetje zorgen.

Punt is dus dat eerst alles perfect werkte, dus bij 85 op de meter liep ie iets terug om dan te stabiliseren, bleef ook op 85 bij file rijden. Nu is dat dus niet zo, en dat vindt ik wel raar.

Ik zal ook de massapuntjes eens nalopen, wie weet

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

vr apr 15, 2016 23:54

Die van mij is na zijn laatste thermostaatwissel ook een graadje of 5 a 10 warmer dan daarvoor, ik vind het allemaal prima.
Ik heb dus de 70 graden meter, in mijn geval gaat dus bij 90 graden de ventilator draaien (wat op jouw dashboard in dit geval 100 is).
Zolang het lampje niet gaat branden maak ik me in iedergeval geen zorgen. Zo'n koelsysteem kan gewoon 120graden worden voordat het gaat koken.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 16, 2016 10:48

Als het je echt niet lekker zit => meten is weten: hang eens een thermometer in je expansievat. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru

ma apr 18, 2016 16:24

ha, een thermometer. Het is de 21ste eeuw!

FLIR apparaatje erbij gepakt, mooi ding trouwens, en op de slangen gemikt.
Dit was net voor dat de fan aansloeg. Fan moet bij 90 graden aan gaan, en dat klopt dus aardig. Het kan dat de slang aan de buitenkant koeler is dan het water binnen in, maar dat zal wel meevallen.
Afbeelding
Dashboard meter gaf tegelijkertijd hier 100 graden aan.

Afbeelding
En hier was de fan net een paar seconden uit. Keurig op temperatuur dus. Dashboard meter gaf 90 aan.

Conclusie, meter klopt gewoon niet. Dit vermoedde ik al aangezien het verloop wel gewoon helemaal klopte en niet correspondeerde met een slechte thermostaat/radiator/fan switch.

Nu is de vraag natuurlijk of het in het dashboard zit of in de sender, maar ik ga me daar niet druk meer om maken.

Ik ben voorlopig gerustgesteld :thumbs:

Terug naar “Algemene Technische vragen”