De temperatuur van mijn 33 doet gek, en ik weet niet waar het probleem zit.
Temp. verloop gaat als volgt:
Loopt op, metertje begint onderaan en kruipt gedurende 5-15 minuten naar het midden.
Vervolgens bij 90 graden op de meter in het dashboard gaat ie naar een paar seconden naar beneden, ergo de thermostaat gaat open en laat water door de radiateur lopen, om te zakken tot 80 of net daaronder. Dan loopt het weer op tot 90. Dit gaat even door tot het stabiliseert op net rechts van het midden, of zelfs op 90 bij veel gas geven.
Dan, zonder rijwind, loopt de temperatuur verder op en slaat de ventilator bij 100 graden op de meter aan, om bij 90 weer uit te gaan. De temperatuur blijft dus zo behoorlijk hoog.
De thermostaat is 1,5 jaar oud. De switch in de radiateur is 2 maanden oud ong.
Nu snap ik niet zo goed wat er gebeurt. Thermostaat hoort namelijk open te gaan bij 85 graden, en deed dat ook precies op de meter voorheen. Nu dus pas bij 90.
Ventilator slaat veels te laat aan en gaat te vroeg weer uit. Ondanks nieuwe switch. Zou rond 90 aan moeten slaan en pas bij 80 weer uit
1: de meter klopt van geen kant, hij geeft gewoon te veel aan.
2: de temperatuursensor die stuurt naar de meter is niet meer goed, geeft foutieve waardes door
3: thermostaat niet goed, gaat te laat open.
4: radiateur koelt niet voldoende, met als gevolg dat de temperatuur oploopt.
5: fan switch is toch foutief.
6: combinatie van hierboven.
Eigenlijk de enige mogelijkheid die in mijn ogen alles verklaart is of slechte meter of slechte sensor voor de meter. Want het verloop gaat wel zoals het zou moeten maar dan steevast te warm.
Toch deed de auto eerst wel precies wat ie zou moeten doen.
Graag had ik jullie input over wat er aan de hand zou kunnen zijn, of als ik iets over het hoofd zie.