Pagina 1 van 1

Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: di feb 16, 2016 12:01
door Dottore Bonaccione
Goedemorgen!

Mijn Bertone (GT junior 1300 uit '75) heeft een ruitenwisserschakeling die compleet doet waar hij zelf zin in heeft.

1. Schakelaar omhoog: er gebeurt niets
2. Schakelaar middenstand: er gebeurt niets
3. Schakelaar omlaag: Ruitenwisser begint met ontzettend veel tegenzin te bewegen. Als de ruit ook maar iets droog is, gaat hij zelfs niet eens door.

Maar dan duw je op de voetpomp, en begint de ruitenwisser te gaan alsof hij net een adrenaline infuus gekregen heeft. Ik kan me voorstellen dat dit de snelste stand zou moeten zijn, die je ook moet kunnen genereren net de normale ruitenwisserschakelaar.

Wat ik tot nu toe onderzocht heb:
- Voetpomp doorgemeten. Er zit een doorlus op de pomp en een schakeling die reageert op het moment dat de pomp ingedrukt wordt. Deze heb ik doorgemeten en werkt. Doorlus heeft geen weerstand, schakeklaar\


- schakelaar doorgemeten. Ik heb met de weerstand op verschillende contacten gemeten bij verschillende standen.

Mijn vermoeden: De ruitenwissermoter verwerkt de commando's niet juist. Maar voordat ik dat ding eruit ga halen (wat zo te zien echt een behoorlijke klus is) ben ik benieuwd of jullie andere scenario's kunnen bedenken die dit wispelturige gedrag kan verklaren)

Heeft er iemand een elektrisch schema van deze auto? Het is het type met de dubbele koplampen en van binnen het 2000GTV interieur.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groeten,

Koen

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: di feb 16, 2016 14:39
door Gordon

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: di feb 16, 2016 15:45
door Frits
Ik zie nergens de ruitensproeier in dit schema.....of is dit "waterpompen" met de voet?

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: di feb 16, 2016 16:32
door Gordon
Nummertje 43 in het schema :wink:

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: di feb 16, 2016 17:24
door Frits
Nummertje 43 in het schema :wink:
Dat is de voet-schakelaar... waar zit het pompje?

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: di feb 16, 2016 17:28
door Stef33
Inderdaad: "waterpompen" met de voet!
Niet zo'n nieuwerwets elektrisch pompje (alhoewel ik dat er zelf wel bij gebeund heb, want de balg van de voetpomp was vergaan).

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: wo feb 17, 2016 11:21
door Dottore Bonaccione
Thnx!

Ff printen en kleuren maar!

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: do feb 18, 2016 11:27
door Frits
Inderdaad: "waterpompen" met de voet!
Niet zo'n nieuwerwets elektrisch pompje (alhoewel ik dat er zelf wel bij gebeund heb, want de balg van de voetpomp was vergaan).
Beetje off-topic
Zit er dan in de voetpomp nog een schakeling die de ruitenwissers bediend? Een voetbediende pomp heeft namelijk geen stroom nodig...

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: do feb 18, 2016 12:01
door Stef33
Beetje off-topic Zit er dan in de voetpomp nog een schakeling die de ruitenwissers bediend? Een voetbediende pomp heeft namelijk geen stroom nodig...
Ja, er zitten contacten aan die er voor zorgen dat de ruitenwissers aan gaan als je het voetpompje bedient (wis-was, heel modern). zie voor details de al gegeven schema's.

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: do feb 18, 2016 13:54
door De Block
Betere scemas

http://docdro.id/HoqX7MQ" onclick="window.open(this.href);return false;

http://docdro.id/VR2Oi0P" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: do feb 18, 2016 14:07
door Dottore Bonaccione
Die tweede serie van de schema's is echt vele male duidelijker. Hartelijk dank!

Wat ik bijzonder vind in de schakeling voor de ruitenwisser, is dat ik nergens zie waar dit circuit zijn massa vandaan haalt.

Het lijkt erop dat alle draden op de pomp, schakelaar en motor geen aparte massa draad hebben. Haalt de motor de massa van de carrosserie?

Zoals ik hem nu lees:

- Blauw-zwart zorgt voor constante spanning
- Grijze draad is signaal voor 0 stand
- blauw is voor langzame stand
- blauw-wit is voor snelle stand

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: do feb 18, 2016 18:10
door leuv
Alle MIN gaat via de carrosserie .
Als die het doorlaat (niet verroest)

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: vr feb 19, 2016 15:09
door MiaGiulia
Mogelijk even extra massa kabeltje aanleggen.
Ander het mechanisme eens nalopen smeren. Anders heb ik hier nog wel een compleet ruitmechanisme met motor voor je liggen. :wink:

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: ma feb 29, 2016 23:32
door De Block
Hoewel ik hier wat verkeerd of niet aangesloten draden vermoed, leiden normaal gesproken alle wegen bij een 105 naar Massa... Of eigenlijk meer het tekort er aan.

Re: Ruitenwisser schakeling, uuuh what the..?

Geplaatst: di mar 15, 2016 09:42
door Dottore Bonaccione
Yeah!

Opgelost!

Ik heb de voetpomp doorgelust en zelf een elektrisch pompje aan het circuit toegevoegd.

De schakelaar zat verkeerd aangesloten, met behulp van jullie elektrische schema's en een multimeter heb ik het kunnen managen.

Hij heeft nu twee standen (waarvan de eerste nog steeds erg laf draait,zeker met een droge ruit vindt hij dat niet leuk) Stand 2 doet in ieder geval de truc, dus daar kom ik de zomer zeker mee door.

Ik vermoed dat de laffe stand 1 voortkomt uit het mechaniek, maar als hij eind dit jaar deels gestript wordt neem ik dit meteen mee.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Groeten,

Koen