Pagina 1 van 1

Versnellingsbak 146 in 33 ?

Geplaatst: ma nov 23, 2015 22:17
door wingrider
Hallo, heeft iemand ervaring met een 145 of 146 bak of deze past in een 33 ?
Dit omdat het moeilijk is een goede gebruikte bak te vinden waarvan de synchromesh ringen nog netjes zijn.
Voor zover ik weet zijn er geen bedrijven meer te vinden die een 33 versnellingsbak reviseren omdat er geen
synchromesh ringen meer voorhanden zijn.

Jos

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

Geplaatst: wo nov 25, 2015 16:12
door alfaqv75
kan, maar moet je wel ombouwen (146 werkt met kabels dacht ik, 33 met stang)

maar dat verhaal dat je geen synchromesh ringen meer kan kopen lijkt me zeer onwaarschijnlijk
vraag anders eens een echte specialist als A-repair :wink:

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

Geplaatst: wo nov 25, 2015 17:12
door Stefan Elshout
Synchromesh ringen zijn nog gewoon te krijgen hoor, heb er pas nog een stel gekocht.
Alleen als ik het nog een keer zou doen zou ik ze niet meer bestellen, je kan dit 'Porsche style' type synchromesh namelijk gewoon eruit halen en omgekeerd erin terug stoppen, dat ding slijt maar aan 1 kant (de kant waar de schakelmof tegenaan drukt) en de andere kant is gewoon nog nieuw. Daarnaast heb ik de hele boel eens goed geinspecteerd toen het uit elkaar lag en daarbij kwam ik tot de conclusie dat de schakelmoffen (die eigenlijk de synchromeshring vastdrukken tijdens synchronizeren) in veel verdere mate versleten waren dan de ringen zelf.
Heb de binnenkant van de ring ook nagemeten en die waren niks versleten.
M.a.w. voortaan zou ik afhankelijk van de slijtage óf de ringen omdraaien óf de ringen en de schakelmoffen tegelijkertijd vervangen.

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

Geplaatst: wo nov 25, 2015 22:40
door giuliettaevo
Heb nog wel een goedkope 146 boxer bak voor je liggen... :)

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

Geplaatst: do nov 26, 2015 19:30
door bertonejaap
ik heb ook nog wel een goede 33 bak voor je liggen.

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

Geplaatst: ma nov 30, 2015 22:44
door wingrider
ik laat het voorlopig zo. Ik heb onlangs een versnellingsbak ingebouwd van een 1.5IE waar ik zelf in gereden heb tot omstreeks 2006 die heeft er 265000 km op staan. Maar ik rijd toch elk jaar nog 12000 km met de 331.7IE Sportwagon. De bak die er onder uit komt heeft er 411000 km op staan. heel wat meer dus. Wat doe je eigen met zo een versnellingsbak? IK had uitlijngereedschap nodig voor mijn koppeling en iemand adviseerde me om de prise as er maar af te zagen. Daar heb ik toch maar van af gezien, omdat de bak in kwestie nog volledig intact is, buiten die synchromesh dan natuurlijk. Vrouwen willen het liefst opruimen, reviseren op termijn .. ik weet het nog niet.

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

Geplaatst: ma nov 30, 2015 23:43
door Alessandro
IK had uitlijngereedschap nodig voor mijn koppeling en iemand adviseerde me om de prise as er maar af te zagen. Daar heb ik toch maar van af gezien, omdat de bak in kwestie nog volledig intact is, buiten die synchromesh dan natuurlijk.
Zagen is niet nodig, de prise as bestaat uit twee delen! Deze zitten aan elkaar gekoppeld in het deel, waar het differentieel huist.

De bak is altijd prima voor onderdelen als tandwielen, schakelmofvan 5/R en bijv. synchromesh van 4 & 5...... maar werken aan een boxerbak is niet voor iedereen weggelegd. ;)

Re: Versnellingsbak 146 in 33 ?

Geplaatst: di dec 01, 2015 08:57
door alfaqv75
IK had uitlijngereedschap nodig voor mijn koppeling en iemand adviseerde me om de prise as er maar af te zagen.
zagen of niet, het is wel verdomd makkelijk als je een losse prise as hebt liggen om de koppeling te centreren :wink:

maar ik zou niet al het werk van het overbouwen van kabel naar stang systeem willen doen, als je dan nog een gebruikte bak hebt (dan bij voorkeur reviseren)
bedenk me ook dat een 145/146 bak geen staartstuk heeft en de ophangng aan de zijkant heeft zitten, geen idee of dat nog wat uit maakt...

wel beter is het carter van de versnellingsbak van een 145/146 1.7 16V, deze heeft koelribben. Echter bij een CSC spaghetti moet je deze dan wel aanpassen, anders zitten een aantal koelribben in de weg.