Macaco
Full Member
Full Member

Stationair afstelling Dellorto DHLA40E

vr jul 24, 2015 00:16

Hallo carburatuermensen en geïnteresserden in het verhaal,

Even een inleiding / vehaal.
Ik heb meerdere sets Dellorto's en daarvoor een aantal revisiesetjes gekocht. Vorige winter heb ik het eerste setje gereviseerd en heb meteen maar een moeilijke set DHLA40E gepakt: heel vies en alles behoorlijk vast (de set was niet versleuteld/beschadigd). De gasklepassen kreeg ik na veel reinigen, olie, reinigen (en dit meerdere malen) niet goed: er bleven zwaar lopende punten in zitten. Dus ook dit maar gedemonteerd (ik vond het toen raar dat de speciale "peen" schroefjes niet in een revisiesetje zitten, maar iedereen raadt het af dit te demonteren en daarom zit het dus ook niet in het setje: los SKF lagertjes gekocht en een voorraadje speciale schroefjes).

Alles ultrasoon gereinigd. Niets gestraald, want daar zie ik het nut niet van in (eerder het nadeel).

Alles netjes inelkaar gezet, extra tijd aan de gaskleppen besteed en een beetje vacuumvet aan de assen. Voordeel van de volledige demontage is dat de assen en de lagers weer mooi afdichten, de SKF lagertjes hebben (nieuwe) rubber seals.

Nu heb ik de set op mijn 2 liter Nord gebouwd (moest er toch mee bezig want de inlaatrubbers waren gescheurd). Dit is een oud blok.
Electrische benzinepomp zat er al onder, ik had een Malpassi filter/drukregelaar gereviseerd en die zit er nu ook op. Druk netjes afgesteld op 0.27 mbar (viton tips vlotternaald). Na de basisinstelling vlotters eentje nog bijgesteld na eerste benzinetoevoer, zodat beide carbs exact hetzelfde niveau hebben.

Bijna direct na starten lopen. Mooi dus, maar bij gaskleppen sluiten slaat hij direct af. Ik krijg ze niet stationair met de sproeierbezetting die standaard bij deze carbs gespect is:

DHLA40E 5240p 5241a

#52 "longnose"
7850.1 idle jet holder

Ik krijg hem wel stationair met de idle jet holder voor de emissie versie Dellorto's (het andere setje DHLA40E dat ik heb zaten deze ook in: toeval?).
Nu kon ik ook mooi synchroniseren (was ik best wel benieuwd naar, want dit is de maatstaf voor de precisie van montage van de gaskleppen). Bij 2 en 3 moest ik de airbleed een heeeel klein beetje open draaien voor een exact gelijk resultaat, goed dus.

Daarna weer wat proberen met de stationair sproeiers. De 7850.1 geprobeerd met meerdere maten sproeiers, geen effect. Ik kwam alleen maar 2 stuks 7850.3 tegen, dus daar kan ik nu niet echt wat mee (wel even op 1 carb getest of deze invloed hadden: niet).
De 7850 zou bij de non-emissie carbs wel de methode zijn om af te stellen. Er zit een gaatje onder de schroefdraad en het verschil tussen de nummers zit hem zo te zien in de binnendiameter. Een plaatje staat hieronder.

Ik heb nu de houder van de emissie versie erin met een .48 sproeier. Na wat snelle afstelling van de stationair schroefjes een test ritje gedaan. Rijden als een tiet, maar wat ploffen bij gas dicht. Bougie iets zwart (rijk). Nu was hij warm en heb ik de stationarschroefjes terug in gedraaid zodat ze nu totaal 3 slagen uit zijn en toen was het tijd om een biertje te drinken en heb ik niet meer getest.

Hier mijn vragen:
Is dit een bekend fenomeen? Zie ik toch iets over het hoofd?
Naar iemand gaan die meerdere 7850 op vooraad heeft? Een rollenbank sessie voor dit oude blok is niet aan de orde, dat komt wel bij het blok dat nog opgebouwd moet worden.

Alvast bedankt,

Michiel

Afbeelding
GT 1300 Junior '66

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Stationair afstelling Dellorto DHLA40E

vr jul 24, 2015 10:35

Als het een standaard blok is en de carbs horen ook bij een 2 liter ga je met andere sproeierbezettingen geen aangenaam resultaat halen.

Dus: terug naar standaard gaan.

Ze zijn tot op het bot uit elkaar geweest (en dat is inderdaad nooit aan te raden... ze zijn bijna altijd gangbaar te krijgen) en weer geassembleerd.

De grootste kans op de oorzaak van het probleem zit in die assemblage... zitten de gaskleppen absoluut zonder enige marge in het midden van de gasbuizen? Zijn de gasklepassen niet getordeerd? Staan de 2 gasklepassen tov elkaar absoluut gelijk?

Het recept is simpel: Een goede 2 liter Dello (ongeacht welke versie) werkt altijd op een standaard 2 liter Nord. Daar hoef je nooit sproeiers voor te wisselen. Afhankelijk van welke carbs je precies pakt krijg je misschien niet het optimale resultaat en peuter je er misschien niet de laatste PK uit... maar je krijgt ze altijd goed lopend. Met 5240 en5241 moet dat dus altijd lukken, mits ze nog de standaard bezetting hebben.

Zijn alle sproeiers klinisch schoon? Vooral de acceleratiesproeiers? Die zijn rond de 0,4 mm... en da's best heul klein... verstoppen makkelijk... is de rest van de body helemaal "uitgekookt" om alle restanten van decennia opgedroogde benzine te verwijderen? Alle interne kanalen spic & span? Geen afsluitplugjes die verschoven zijn tijdens de revisie en nu gedeeltelijk kanalen blokkeren?

Hoe heb je de opbrengst van de acceleratiepomp afgesteld? Geven ze alle 4 exact de zelfde hoeveelheid?

Heb je ze aan de vacuümmeters gehad? Op welke "niveau" heb je ze gelijk gezet?

Vlotters exact afgesteld? Zowel de twee drijflichamen per vlotter tov elkaar als de hoogte? Op welke hoogte heb je ze afgesteld?

Verder gok ik toch echt op die gaskleppen. Die krijg je er eigenlijk nooit zo netjes in als dat ze dat destijds in de fabriek konden... daar dus eigenlijk altijd laten zitten tenzij echt totaal onvermijdelijk. Bij tegen het licht houden bij gesloten gaskleppen is er absoluut geen licht te zien als je er in kijkt?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Macaco
Full Member
Full Member

vr jul 24, 2015 13:43

Bedankt voor de snelle reactie.

Een paar antwoorden:

Dichtheid van de kleppen:
Als je tegen normaal buitenlicht in kijkt zie je geen spleet. Hou ik ze voor een TL verlichting dan zie ik iets een spleet. Alle 4 vergelijkbaar. Veel geschoven en geprobeerd, het maximale eruit gehaald. Alle kleppen in oorspronkelijke buis.

Ik heb echt echt lang geprobeerd het op te lossen zonder de kleppen te demonteren, maar er bleef een zwaar punt (hobbel van de stand waarin ze jarenlang gelegen hadden) in zitten. Iemand anders, die ook zei dat ze beter kunnen blijven zitten, laten voelen en hij zei ook dat het zo niet kon.
Tussen as en asgat zat ook iets corrosie. In een ultrasoonbad (een Sonorex, dus geen Aldi pruttel) is dit niet te verwijderen.

Met alle 4 air bleeds dicht loopt hij gewoon met de "verkeerde" stationairmengbuis. 2 en 3 moesten maar heel iets open voor de fine tuning.

Dit is na de eerste afstelling:

Afbeelding

Later heb ik hem nog iets preciezer gezet (en 30 cmHg @ 700 rpm).

Of zit ik hier toch te laag? Zo ja, waarom reageert hij dan wel op minime verstelling van de air bleeds?

De standaard voor deze carbs is de 7850.1 met de .52 jet. Die heb ik en daar loopt hij dus niet mee.

Acceleratiepompjes afgeregeld op 6 cc / 20 slagen .40 sproeiers inderdaad. Wel even gezocht naar deze info, daar de Dellorto spec zegt 6 cc / pomp: er zit maar 1 pomp in en dus zou dat 3 cc per sproeier moeten zijn. Maar aangezien de opvangunits 10 cc per sproeier moeten zijn aangenomen dat er 6 cc per sproeier bedoeld wordt.
Trouwens niks gemorst ofzo, heel precies ingesteld door 2 siliconen slangen om de sproeiers te doen en die in maatbekertjes (injectiespuiten) te hangen.

Vlotterniveau:
7298.2 vlotters, 10 gr. Afgesteld op 16.5 mm. Na benzine erop 1 carb iets nagesteld, hoogste niveau aangehouden. Uiteraard niet 1 drijver hoger dan de andere.
Als ik de stat sproeier eruit haal zie ik het benzineniveau ter hoogte van het aanlegvlak van de sproeier (de korte zit er dus met de neus in, het gaatje onder de schroefdraad van de 7850 zit er dik boven).

Verder:
aux vent 7848.2 - choke 32 - main 200 7772.7 135 - idle 7850.1 52 - acc 40 - enr. 7482.1 70
Standaard dus.

Net even weer de bougie bekeken (dus na de testrit van gister): electrode mooi bruin, buitenkant bougie iets zwart. Dit is dus met de idle jet holder voor de emissie versie en .48 sproeier.
En er zit geen hapering of wat dan ook van stationar naar progressie naar hoofd fase op dit moment.
Laatst gewijzigd door Macaco op vr jul 24, 2015 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
GT 1300 Junior '66

Macaco
Full Member
Full Member

vr jul 24, 2015 14:59

Ik zit nog even goed te kijken naar de interne lay-out van de bodies. Het verschil tussen de emissie en non-emissie zit hem wat betreft luchtmenging voor staionair in de locatie waar de lucht erbij komt. De middelste luchtkanaaltjes zitten boven resp. onder. In mijn geval wordt er nu op dit punt geen lucht gemengd, omdat ik de buis zonder het onderste gaatje heb gemonteerd.

Conclusie is dan dat hij met de goede mengbuis niet genoeg benzine krijgt, dus te arm is.

Ik begin toch te twijfelen aan het benzineniveau in de vlotterkamer. Deze vlotters hadden direct na het ophangpunt ook een knik, terwijl ik dat bij andere vlotters of heel weinikg en meestal niet zie. Ik had dit eerst zo gelaten, omdat de set niet versleuteld was en ik er dus vanuit ging dat dit zo hoort. Of misschien is het zo dat dan de 15 mm aangehouden moet worden. In het Des Hammill boek zie je ze ook met een klein knikje. De drijvers zijn hierdoor iets anders gekanteld, waardoor het sluitniveau ook iets anders wordt.
Instructies in het Des Hammill boek kloppen trouwens niet allemaal. Wat betreft de vlotters staat daar dat het typenummer ook gelijk het gewicht inhoudt. Dat is niet zo, ik heb hier nl. 7298.1 en 7298.2, beide 10 gr. Staat erop en ook nog even met een weegschaaltje gechecked.
Zijn de verschillende instellingen nu per typenummer, of per gewicht? Hoort dus het knikje er toch in bij die van mij?

Eigenlijk wou ik het nog mooier doen (en heb het ook al even gedaan als testje): kamer vol laten lopen, deksel wegnemen, losse vlotter van 10 g erin domplelen en dan weten wat het niveau zou moeten zijn vanaf het torentje. 27 mm lees ik op een andere site (maar daar schrijven ze zonder vlotter erin en houden ze dus geen rekening met het gewicht van de vlotter types), hier zit ik nu nog onder.

Leuk, die carburateurs, mooi stukje vernuft.
GT 1300 Junior '66

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

vr jul 24, 2015 20:20

Ik ken deze exacte carburateurs niet, maar wat ik vaak doe bij o.a. webers is het bovenste dekseltje eraf halen waar de emulsiebuizen en air corrector jets onder zitten, deze eruit draaien en gewoon de auto starten. Stationair doen die emulsiebuizen e.d. helemaal niks, dus zou hetzelfde stationair moeten lopen. In dit geval kan je door het gaatje waar normaal je emulsiebuizen zitten precies zien met lopende motor hoe hoog het niveau in je vlotterkamers is, gemiddeld genomen moet het een mm of 3 onder het 'gaatje' naar de secondary venturies te staan.
Exacte waardes, werkwijze en of dit in de eerste plaats opgaat voor de DHLA weet ik dus niet maar het is het proberen waard.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Macaco
Full Member
Full Member

za jul 25, 2015 22:00

Vandaag weer even bezig geweest.

Mijn vermoeden was juist: het lag aan het benzineniveau in de vlotterkamer. Mijn vlotter had toch niet de juist vorm. Ik heb de gehele armpjes eerst rechtgebogen en ben vanaf daar af gaan stellen.

Hier een plaatje van wat ik bedoelde en hoe ze dus waren, ter vergelijking een andere losse ernaast:

Afbeelding

De waarden 14,5 mm, 15 mm, 17 mm afstand drijver tot de pakking slaan eigenlijk nergens op als het om oud spul gaat. Misschien wel als je nog 100% nieuw spul hebt en de drijvertjes ook exact 90 graden aan een recht armpje zitten.
Met de instelling die ik eerst had kwam ik op een benzineniveau van 31 vanaf het torentje, zonder vlotter erin.
Ik heb nu 27 mm aangehouden (4 mm hoger dus!). Dit is wederom een tijdrovend klusje om het precies te doen. Je bent zo een paar uur verder: dekseltjes erop schroeven, pomp aan dekseltjes eraf, meten, ietsje buigen en dat heul vaak.
Uiteindelijke waarde drijver tot pakking weet ik niet meer (iets onder de 14 mm volgens mij), op het laatst kijk je daar niet eens meer naar.

Hier weer even een plaatje van, waarop ook te zien is hoe het armpje hu is:

Afbeelding

Maar nu loopt hij stationair met de juiste idle jet holder en de .52 "long nose". Ik blij dus.

Ik heb nu de stelschroeven wel een eindje eruit gedraaid (zit nu op 5,5 slag uit ongeveer) voor de eerste koude afstelling. Hier en daar lees ik dat dat wel vrij normaal is bij de fijne schroefdraad die de schroefjes hebben. (Des Hammill schrijft echter 3,5 slag, maar het boek vertrouw ik niet meer op de details).

Fijn afstelling en testrijden komt nog. Misschien moet ik toch de .55 jets erin doen bij dit oude blok (en .58 heb ik desnoods ook nog).

Michiel
GT 1300 Junior '66

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

za jul 25, 2015 22:04

Eeeeh... daar heeft iemand enorm lopen hobbybobben....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Macaco
Full Member
Full Member

za jul 25, 2015 22:11

Ow ja, nog even op het bericht van Stefan:

Het niveau zit nu inderdaad een paar mm onder het gaatje van het schuine luchtkanaal. Dat had ik eerst allemaal even uitgemeten voordat ik die 27 mm aan ging houden. Ook weer even de losse drijver erin gedompeld en dan gemeten. Bij lopende motor nog niet, dat zou inderdaad even stationair kunnen met de hoofdmengbuis en sproeier eruit.
Eigenlijk verwacht ik dat dat nu niet meer hoeft :)
GT 1300 Junior '66

Macaco
Full Member
Full Member

za jul 25, 2015 22:15

Eeeeh... daar heeft iemand enorm lopen hobbybobben....
Zeg dat wel :shock:

En de knikjes lagen er zo netjes in dat het net leek alsof het zo hoort.
En als je dan in het boek ook nog plaatjes ziet van drijvers met een knik erin (en weet dat er verschillende typenummers zijn) verwacht je niet dat het helemaal fout was.

Ik heb er ook nog wel een paar met een dubbele knik erin, maar deze was wel het meest extreem.

Voortaan begin ik dus met een volledig rechte voordat ik af ga stellen.
GT 1300 Junior '66

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

zo jul 26, 2015 17:59

Ik dubbelcheck het toch altijd voor de zekerheid.
Ik heb pas bijvoorbeeld enorm lopen kloten nadat ik 3 nieuwe naalden had besteld, achteraf bleken het 2 verschillende merken te zijn (waar je van buiten als je er niet heel specifiek naar keek niks van zag) De ene had een minder sterk veertje achter het kogeltje van de naald zitten waardoor die niet op exact hetzelfde punt afsloot. De ene vlotter maakte dus een langere slag voordat die goed genoeg afsloot wat resulteerde in het hoger vlotterniveau van de ene carburateur tov de andere bij dezelfde afstelling.
Je snapt wel... dagen kloten voor ik erachter was. Spul in de prullenbak gekiepert, originele weber naalden erin en alles was perfect.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Terug naar “Algemene Technische vragen”