Even een inleiding / vehaal.
Ik heb meerdere sets Dellorto's en daarvoor een aantal revisiesetjes gekocht. Vorige winter heb ik het eerste setje gereviseerd en heb meteen maar een moeilijke set DHLA40E gepakt: heel vies en alles behoorlijk vast (de set was niet versleuteld/beschadigd). De gasklepassen kreeg ik na veel reinigen, olie, reinigen (en dit meerdere malen) niet goed: er bleven zwaar lopende punten in zitten. Dus ook dit maar gedemonteerd (ik vond het toen raar dat de speciale "peen" schroefjes niet in een revisiesetje zitten, maar iedereen raadt het af dit te demonteren en daarom zit het dus ook niet in het setje: los SKF lagertjes gekocht en een voorraadje speciale schroefjes).
Alles ultrasoon gereinigd. Niets gestraald, want daar zie ik het nut niet van in (eerder het nadeel).
Alles netjes inelkaar gezet, extra tijd aan de gaskleppen besteed en een beetje vacuumvet aan de assen. Voordeel van de volledige demontage is dat de assen en de lagers weer mooi afdichten, de SKF lagertjes hebben (nieuwe) rubber seals.
Nu heb ik de set op mijn 2 liter Nord gebouwd (moest er toch mee bezig want de inlaatrubbers waren gescheurd). Dit is een oud blok.
Electrische benzinepomp zat er al onder, ik had een Malpassi filter/drukregelaar gereviseerd en die zit er nu ook op. Druk netjes afgesteld op 0.27 mbar (viton tips vlotternaald). Na de basisinstelling vlotters eentje nog bijgesteld na eerste benzinetoevoer, zodat beide carbs exact hetzelfde niveau hebben.
Bijna direct na starten lopen. Mooi dus, maar bij gaskleppen sluiten slaat hij direct af. Ik krijg ze niet stationair met de sproeierbezetting die standaard bij deze carbs gespect is:
DHLA40E 5240p 5241a
#52 "longnose"
7850.1 idle jet holder
Ik krijg hem wel stationair met de idle jet holder voor de emissie versie Dellorto's (het andere setje DHLA40E dat ik heb zaten deze ook in: toeval?).
Nu kon ik ook mooi synchroniseren (was ik best wel benieuwd naar, want dit is de maatstaf voor de precisie van montage van de gaskleppen). Bij 2 en 3 moest ik de airbleed een heeeel klein beetje open draaien voor een exact gelijk resultaat, goed dus.
Daarna weer wat proberen met de stationair sproeiers. De 7850.1 geprobeerd met meerdere maten sproeiers, geen effect. Ik kwam alleen maar 2 stuks 7850.3 tegen, dus daar kan ik nu niet echt wat mee (wel even op 1 carb getest of deze invloed hadden: niet).
De 7850 zou bij de non-emissie carbs wel de methode zijn om af te stellen. Er zit een gaatje onder de schroefdraad en het verschil tussen de nummers zit hem zo te zien in de binnendiameter. Een plaatje staat hieronder.
Ik heb nu de houder van de emissie versie erin met een .48 sproeier. Na wat snelle afstelling van de stationair schroefjes een test ritje gedaan. Rijden als een tiet, maar wat ploffen bij gas dicht. Bougie iets zwart (rijk). Nu was hij warm en heb ik de stationarschroefjes terug in gedraaid zodat ze nu totaal 3 slagen uit zijn en toen was het tijd om een biertje te drinken en heb ik niet meer getest.
Hier mijn vragen:
Is dit een bekend fenomeen? Zie ik toch iets over het hoofd?
Naar iemand gaan die meerdere 7850 op vooraad heeft? Een rollenbank sessie voor dit oude blok is niet aan de orde, dat komt wel bij het blok dat nog opgebouwd moet worden.
Alvast bedankt,
Michiel