Ik zou erg benieuwd zijn naar de uitkomst van een "geblinddoekt proeven" van een tien-, twintigtal "gemiddelde 105-serie straatrijders", ze laten rijden met Koni's resp. de Bilstein, met nog wat ander minder bekend spul, en dan de figuurlijke stickertjes "goed" , "minder", of "..." erop laten plakken. En dan kijken op welk demperke ze geplakt zijn...
Ik heb inmiddels nogal een soort van best wel een beetje straat- en circuitervaring, ik heb op de huidige SI racert (Giulia Super) ook al best zitten vogelen met non-exotisch (& dus nog een soort van betaalbaar) spul van Koni & Bilstein, en het effect/verschil is werkelijk verrot klein, trust me. Ik heb het idee dat van deze twee merken de Bilstein nét wat "alerter" is met de rebound: fractioneel betere tractie/exit en een iets later/milder inkomende sper ("getest" met een oververmoeide sper, met een goede/verse zul je dit verschil niet eens merken, helemáál niet op straat !!). In mijn Squadra Bianca tijd ook met aanmerkelijk duurder spul gefröbeld, en ik ging het hardst op die good-old gele Bilstein. Go figure.. En dan heb ik het over hardcore full race gebruik !!
Ik denk/vermoed/durf te zeggen dat de meerderheid de verschillen tussen de beide genoemde merken (wel van gelijke "kleur") onder "normaal straatgebruik" niet eens merkt. En dat een "betere" rijder stukken harder bochtjes hoekt met de "mindere" demper. En de "minder ervaren rijder" met de "betere" demper geen streep harder gaat, en ook nauwelijks tot niks meer kans heeft een plotseling érg wulps uitslaande derriëre weer in het goede spoor te dwingen..
My 2 cents ?? Zorg dat je (straat) autootje okee is (rubbers/draagarmen etc. ), lekker uitgelijnd is, pas de veertjes een beetje aan aan datgene waar je de auto het meest voor gebruikt (stoer-laag, met lekker zachte veertjes voor tractie én de hele family mee, met alle koffers die erbij horen is geen gelukkige combi, om eens wat te noemen..) en, niet geheel onbelangrijk, goed rubber (de banden, in dit geval). (Heerlijk, al die open deuren intrappen..) Bilstein of Koni ? Lekker belangrijk..