Pagina 1 van 1

Rammelen Transaxle

Geplaatst: ma mei 25, 2015 12:29
door Matteomeubel
Vorige week zijn bij de Duyf enkele ingrepen aan de aandrijving gepleegd.

te weten:
-Drukgroep incl lager en koppeling,
-3 synchromesh ringen
-Voorste bakrubbers.
-Triangelrubber
-achterste haryschijf

Het schakelen gaat nog wat stroef, dat zal de nieuwigheid wel zijn, maar er doet zich een nieuw fenomeen voor.

Bij koude start en dus lage toeren, rammelt/rinkelt er wat onderin aan/in koppelingshuis zijde. Bij indrukken van het koppelingspedaal is het geluid weg, bij opkomen van de koppeling in z'n vrij is het geluid er weer.
Ik verdacht eerst de uitlaat tegen de koets, zo'n soort geluid is het, maar dit bleek niet het geval. Ook zit er verder nix los zo op het eerste gevoel/zicht en lijkt het geluid toch uit het voorste deel van de transaxle te komen.
Bij warme motor is bij 900 toeren het geluid weg, maar als ik bij plotseling gas los het toerental even naar de 4-500 breng, rammelt het weer tot de carbs het toerental op 900 terug gooien.

Nou heb ik enkele uren de oude technische vragen zitten te bestuderen, maar ik lees geen eenduidigheid. Variƫrend van 'Ach, dat hoort erbij' tot 'lager zus en zo kapot'.

Wie bied?

Re: Rammelen Transaxle

Geplaatst: ma mei 25, 2015 15:02
door alfadragon
Hitteschild boven de uitlaat.

Re: Rammelen Transaxle

Geplaatst: ma mei 25, 2015 17:28
door Matteomeubel
Hitteschild boven de uitlaat.
Dat zit meer aan de voorzijde. Komt echt uit het binnenste zo lijkt het.

Lijkt erg hier op al is dit een 6 cilinder met dubbele plaat.

Re: Rammelen Transaxle

Geplaatst: ma mei 25, 2015 17:41
door Rob75
Ondanks dat het nieuw is. klinkt het wel erg als druklager.
Zeker bij koude motor (of erg laag toerental van 500) is dit hoorbaar. Zelfs als ze nieuw zijn kan dat. Is net zo iets als het piepen bij het indrukken van de koppeling. Dat kan ook met een geheel nieuwe koppeling gebeuren.
Is niet erg, wel "irritant" ofwel karakter.
Als de motor warm is en deze na gasgeven terugzakt naar 400-500 toeren en dan weer terugkomt op 900, heb ik wel het vermoeden dat het mengsel wat rijk is.

Groet,
Rob

Re: Rammelen Transaxle

Geplaatst: ma mei 25, 2015 19:03
door Performa
rammelen transaxle bij traag stationair is normaal eventueel stationair toerental wat verhogen
https://drive.google.com/file/d/0B9Fa8_ ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
https://drive.google.com/file/d/0B9Fa8_ ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Rammelen Transaxle

Geplaatst: ma mei 25, 2015 20:09
door Matteomeubel
Ondanks dat het nieuw is. klinkt het wel erg als druklager.
Zeker bij koude motor (of erg laag toerental van 500) is dit hoorbaar. Zelfs als ze nieuw zijn kan dat. Is net zo iets als het piepen bij het indrukken van de koppeling. Dat kan ook met een geheel nieuwe koppeling gebeuren.
Is niet erg, wel "irritant" ofwel karakter.
Als de motor warm is en deze na gasgeven terugzakt naar 400-500 toeren en dan weer terugkomt op 900, heb ik wel het vermoeden dat het mengsel wat rijk is.

Groet,
Rob
Mmm. Beetje van de zware druk in de fonetische drup dus...

Dat van dat rijk staan kan idd wel. Tijdens het rustig cruisen rond de 100 lispelt/knispert/knettert er iets heel zachtjes in de uitlaat zo lijkt het.

@Performa, Interessant lijstje!