Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Bokkig rijden 33 met koude motor

di nov 08, 2005 22:38

Ciao,

mijn 33 1.7 IE jettronic rijdt op koude motor sinds een tijdje behoorlijk bokkig. Dit uit zich in:
- het duidelijk trillen van het blok
- soms toch wl een plofje uit de uitlaat
- het stotteren tussen de 1700-2200 toeren, en er dan als een speer vandoor gaan
- het onzuiniger rijden dan eerst (+/- 390 km/tank)

Nu heb alle eerdere topics gelezen (en dat zijn er een hoop, misschien iets voor de klusdag Rees Cees :roll: ). En het kan liggen aan de ontsteking of lucht/brandstof toevoer. Ik wil beginnen met de ontsteking. Omdat de motor beter loopt als deze warm is vraag ik me af wat er aan de ontsteking anders is als de motor nog niet warm is? Beinvloedt de koelwatersensor de ontsteking bijvoorbeeld? Verder vraag ik me af hoe ik de functie van de bobine en de verdeler kan testen?Bougies zijn 1000km gelden vervangen door de juiste NGK versie, dus lijken me in orde. Is er een standaard volgorde van nagaan van de ontsteking? Bobine->verdeler->bougie? hoe test ik de onderdelen?

Graag concreet advies, Ciao

Gerrets
Guru
Guru

RE: Bokkig rijden 33 met koude motor

di nov 08, 2005 22:46

dit heeft idd bijna elke alfa, je bedoeld dat je het gas niet vol in kan trappen en dat ie dan inhoudt? vaak wanneer de motor koud is kun je niet ineens wegrijden je moet dan even wachten als het goed is is het dan weg. Wat ik doe is even twee keer het gaspedaal indrukken (lichtjes) en dan is het voorbij. maar zet ik em meteen in de versnelling en probeer ik weg te rijden met redelijk gas dan ploft ie bij mij ook uit de uitlaat en klap ik zowat met m'n bek op het stuur door het bokken. maar doe je het rustifg en je wacht even dan heb je nergens last van.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di nov 08, 2005 23:06

he tom,

nou zo erg is het ook weer niet, maar het vooruit schieten bij dezelfde gaspedaaltand vind ik ook best onveilig. En probeer maar eens terug te schakelen met tussengas, dan krijg je waar voor je geld!

Het duurt toch een minuut of 6 voordat het weg is.

Toch advies gevraagd hoe ik de bobine en verdeler kan testen.

RG

di nov 08, 2005 23:10

Ik verdenk je ontsteking in dit geval helemaal niet. Ontsteking geeft vooral problemen bij vocht of hitte.

Ik denk eerder dat je een te arm mengsel hebt.

HF

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 08, 2005 23:19

lijkt beetje op 3 pootjes lopen bij lage toeren ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gerrets
Guru
Guru

wo nov 09, 2005 00:05

Ik weet het overdrijf graag :lol: alleen met terugschakelen lost ie het bij mij ook nog wel eens op.maar is het bij jou niet zo dat wanneer je dan rustig rijdt zonder extra gas te geven dat je hem inneens vooruit voellt gaan. als dat zo is moet je je nergens druk om maken dit is normaal

waarom weet ik ook niet maar ik hoor het van meerdere vrienden. soort beveiliging kun je hem koud nooit doordrappen.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 09, 2005 11:27

@HF: Ik weet ook niet precies wat het is, anders had ik het niet hier gevraagd. Ik wil pratische adviezen over hoe ik kan verifieren of de bobine en de verdeler het wel goed doen. Ik vermoed ook dat het ergens anders ligt, maar wil dit wel 'even checken'. verder alles wel met de 'sei' ?

@Michel: Ja, daar lijkt het inderdaad op.

Ik vermoed dat er twee mankementen een rol spelen
1) het op minder dan 4 pitten lopen als de motor koud is --> ontstekingsprobleem lijkt me?
2) het vooruitschieten na de 2200 toeren --> mengeselprobleem lijkt me?

Dus, hoe test ik 1) en hoe test ik 2)??

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 09, 2005 11:33

Ontsteking is niet temperatuursafhankelijk. .
ik zit eerder te denken aan koudstartverrijking die niet behoorlijk werkt.
dat op 3 poten lopen of niet kan je al testen dmv kabeltje-trek, natuurlijk.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 09, 2005 11:56

@michel:
kabeltje trek; kabels bij de verdeler eraf trekken toch, en niet bij de bougie!

Maar stel dat er dan een kabel niet goed functioneert, dan kan het altijd nog de verdeler zijn.

Hoe test ik de verdeler?

De koudstartverrijking wordt toch oa. geregeld door je lamda-sonde en de koelwatertemperatuursensor (4x-woordwaarde).

Hoe meet ik of de lamda-sonde de goede spannig doorgeeft? Ik heb in eerdere topics waarden tussen de 0-330mV en 1,5-4,5 Volt gelezen, wat is correct?

Kan ik de kwtsensor gewoon in een bakje mte water leggen en dan bij de opgegeven temperaturen uit de baak doormeten?

RG

wo nov 09, 2005 12:10

@ Michel: onsteking kan wel degelijk temperatuurafhankelijk zijn want bobine's willen wel eens kuren vertonen als ze heet worden. Maar dat is hier niet het geval.

@Steven: Ik zou zelf de kabels van de injectoren trekken, bougiekabels trekken kan een schokkende ervaring zijn... 8)
Bobine kan je doormeten, moet je even de primaire en secundaire weerstanden opzoeken en meten maar. Verdeler en verdelerkap kan je visueel beoordelen, het kan waarschijnlijk geen kwaad ze te vervangen want het zijn slijtageonderdelen en je weet vast niet hoe oud ze zijn. Bovendien kost het niet duur, piektechnisch.

Je probleem zal echter volgens mij toch echt veroorzaakt worden door een te arm mengsel. kwtsensor zou ik doormeten terwijl deze nog op de auto zit, is wel zo makkelijk. Gewoon koud en warm doormeten.
Je kan ook de auto starten en de kwtsensor vervolgens lostrekken. Je moet dan merken dat ie anders gaat lopen, een stukkie rijker. Als je vervolgens een potmetertje aansluit kan je het mengsel met de hand regelen en kijken of je hem goed lopend krijgt.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 09, 2005 14:46

Na een kleine inspectie:

Ik heb de stekker van kw-sensor losgetrokken en waarempel: het bokken is weg, ik zal nog eens moeten kijken of dit het idd is, de dame reed wel eens vaker zonder kuren....

stekkertje trekken bevestigde wat ik al langer vermoedde: de bougie rechtsvoor ontsteekt slecht tot niet. Het motorgedrag veranderde weinig tot niets bij het lostrekken van die kabel. (ik begrijp wat je bedoelde HF, ik ben weer wakker :shock: )

Tevens is die cylinder daar wel helemaal vies, kan dat met slechte ontsteking te maken hebben?

Hoe weet ik nu dat het niet de verdeler is maar bijvoorbeeld de bougiekabel?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Bokkig rijden 33 met koude motor

wo nov 09, 2005 14:48

Hoe weet ik nu dat het niet de verdeler is maar bijvoorbeeld de bougiekabel?
kabel van plaats wisselen en kijken of het probleem zich mee verplaatst ?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 09, 2005 14:51

Michel :thumbs: (had ik ook zelf kunnen bedenken :oops: )

Heb trouwens al naar tuynder gebeld voor een nieuwe bobine: E223,- (Gelukkig is die het niet!)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 09, 2005 14:59

:lol: overkomt iedereen hoor !
wat bedoel je exact met "helemaal vies" ? waar dan ?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 09, 2005 17:45

Er zit allemaal zwarte aanslag. Ik denk niet dat het een lekke koppakking is, met zoveel zwarte meuk had ik dat wel gemerkt aan de trekkracht.

Ik heb zojuist de verdeler en de rotor vervangen. Hij loopt wel iets mooier maar ik ben bang dat ikmorgen nog een bougiakabelte bij de firma tuynder mag halen.

Die aanslag zou natuurlijk ook van de injector kunnen komen? Hoe ik die testen/ controleren

Terug naar “Algemene Technische vragen”