denis0123
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do mar 12, 2015 17:38

156 2.5V6 q-system en nu?

ma mar 30, 2015 12:15

Neerslachtig onderwerpregeltje echter:

Wat een heerlijke bak! Waarschijnlijk een "niet zo verstandige" auto om aan te schaffen maar daar schakel ik graag jullie hulp voor in!!

Gekocht voor een symbolisch bedrag met 240k op de teller. Rijdt, schakelt en rammelt hier en daar perfect!

Als eerste: distributieriem, als ik naar een garage ga zal deze zeggen "preventief vervangen!" of is dat (zonder onderhoudshistorie) ook te zien? Het is een smak geld volgens mij......

Verder blijft de temperatuurmeter op t eerste streepje staan, behalve in de stad. Daar loopt ie wel eens even op richting 90. Maar zodra op de snelweg zakt ie weer naar t eerste streepje. Eng?
Daar de toerenteller ook blijft hangen op plm 3200 toeren (terwijl hij heus meer maakt) en diverse dashboardlampjes kaduuk zijn gok ik...... Op wat eigenlijk?

Olieverbruik is na 2000 km nul. Koelwater 1 liter bijgevuld. (Hij blijft na koude start behoorlijk lang condens uit zn uitlaatje pluimen)

Kortom, een hoop vragen. Maar ik heb zin om lang van deze auto te gaan genieten. En stapsgewijs m te vertroetelen.
Waarom? Het geluid, de lederen stoelen, het design......Ik heb eeb alfa virus opgelopen ben ik bang 8)

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: 156 2.5V6 q-system en nu?

ma mar 30, 2015 13:06

Geen rekening of sticker in de motorruimte wanneer de distri is gedaan? Zo niet, inderdaad vervangen, als hij breekt ben je veel verder van huis.

Welkom!
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: 156 2.5V6 q-system en nu?

ma mar 30, 2015 13:48

Lage temperatuur wordt heel waarschijnlijk veroorzaakt door defecte thermostaat, die dingen gaan vaak stuk. Niet eng, maar wel wat aan doen. Waterverlies kan de radiateur zijn, deze hebben ook niet een al te grote levensduur. Kijk alles even na en probeer het dan allemaal tegelijk aan te pakken, hoeft het water er maar 1 keer uit. Ook bij distributie wissel moet het water er af als je de waterpomp ook gelijk doet (aanrader).
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

denis0123
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do mar 12, 2015 17:38

Re: 156 2.5V6 q-system en nu?

ma mar 30, 2015 15:05

Lage temperatuur wordt heel waarschijnlijk veroorzaakt door defecte thermostaat, die dingen gaan vaak stuk. Niet eng, maar wel wat aan doen. Waterverlies kan de radiateur zijn, deze hebben ook niet een al te grote levensduur. Kijk alles even na en probeer het dan allemaal tegelijk aan te pakken, hoeft het water er maar 1 keer uit. Ook bij distributie wissel moet het water er af als je de waterpomp ook gelijk doet (aanrader).
Check! Thermostaat besteld, binnenkort even er in knutselen. Kan ik er wel mee door rijden? Echt nog een noob op v6 vlak :roll:

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1358
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: 156 2.5V6 q-system en nu?

ma mar 30, 2015 16:59

Voordat je een bak geld in deze auto gaat pompen: check even of je geen lekke koppakking hebt. Combinatie lage temperatuur, veel condens uit de uitlaat en flink koelwaterverlies kan daarop duiden. Draai je oliedop eraf en check of er witte smurrie aan de binnenkant zit. Trek ook je oliepijlstok eruit en hou er een aansteker bij. Als het gaat knetteren zit er koelvloeistof bij je olie. Koppakking lek is een dure grap... Dus sluit dat eerst uit.

Als dat allemaal positief uitpakt moet je inderdaad zoals aangegeven zsm je distributie gaan vervangen, aangezien hier geen historie van bekend is. Wanneer deze knapt ben je minimaal 2000 euro verder ivm kromme kleppen etc. Vervang sowieso preventief de waterpomp (vraag om een exemplaar met stalen schoepen!) mee. Laat het doen door iemand met verstand van Alfa V6-blokken, de timing luistert namelijk zeer nauw. Daarom altijd calibers (nokkenasblokkeergereedschap) gebruiken, anders ga je dit merken aan een niet lekker lopend en trekkend blok. Automove in Oldemarkt is een aanrader, inclusief waterpomp kost een distriwissel daar slechts € 800. Bij een dealer ben je zo € 1.200 lichter.

Indien de lage temperatuur niet aan je koppakking te wijten is, is de thermostaat eerste verdachte. Kost maar weinig en vervangen is goed zelf te doen. Je kunt er prima mee doorrrijden nu ie kapot is, alleen komt je motor niet goed op bedrijfstemperatuur en dat zul je merken aan het brandstofverbruik. Verder is het niet optimaal voor je motorblok, maar een week meer of minder maakt niet zoveel uit.

Heb je 'm trouwens wel op de brug gehad voor aanschaf en de bodem + binnenzijde voorste wielkasten goed gecontroleerd? Ze willen namelijk nogal rotten als je pech hebt. Dus eerlijk gezegd moet dat na je koppakking-check het 2e zijn wat je controleert, voor je er geld in gaat pompen. Zou jammer zijn om erachter te komen dat ie kats verrot is, net na een distributiewissel...

Maar laat je niet gek maken, het zijn inderdaad fantastische auto's mits goed onderhouden. Geniet ervan, ik weet uit ervaring hoe leuk het rijden met zo'n apparaat is! :D
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

denis0123
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do mar 12, 2015 17:38

Re: 156 2.5V6 q-system en nu?

ma mar 30, 2015 20:27

Dank GT 75V6!

Net direct even gecheckt: geen rommel oid aan de oliedop. Geen geknetter van de peilstok.
Ik ga, naast t zelf vervangen van t thermostaatje, maar eens bellen morgen. En schrikken van de prijzen voor t vervangen van de distributie etc. ;)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6753
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Hoevelaken
Contacteer: Website

Re: 156 2.5V6 q-system en nu?

di mar 31, 2015 08:19

Mocht Oldemarkt te ver rijden zijn, zijn er nog flink wat andere specialisten die de distributie voor je kunnen vervangen.

De volgorde die GT noemt is echter wel precies de juiste. Voordat je lukraak geld stuk gaat slaan, eerst checken of het de moeite gaat zijn. Budget zal hierin een doorslaggevende factor zijn?

Voor wat betreft het blokkeergereedschap, het gebruik hiervan heeft alleen zin als de timing nu goed is. Bij onbekend verleden zal een specialist dus altijd willen uitklokken om zo zeker te zijn van de juiste timing :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 156 2.5V6 q-system en nu?

di mar 31, 2015 09:42

Koelvloeistof verbruik hoeft niet zo te zijn. Als je het peil bij een v6 24v onderin het vaatje houdt en hij zakt niet verder> niks aan doen.
De expansietankjes zijn nl nogal krap berekend voor de v6. Maw als je m opvult tot t max streepje bij koude motor zal ie bij opwarmen een deel eruit knikkeren via de overdrukdop simpelweg omdat er geen plek voor is.
Na afkoelen is het nivo in t tankje een stuk lager wat LIJKT op verbruik maar dat is het niet. Dus nogmaals als ie in de buurt van de min streep zit bij koude motor en hij blijft op dat nivo gedurende de volgende dagen> goed!

Wil je nog een test doen controleer dan de koelvloeistof met een uitlaatgas snuffelaar.

En eerst ff checken wat GT75v6 allemaal opnoemt!

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

denis0123
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do mar 12, 2015 17:38

Re: 156 2.5V6 q-system en nu?

di mar 31, 2015 15:34

@frankalfa:

Het is zoals jij omschrijft. Bij aanschaf wat t niveau nét onder onderste streepje. Ik heb er een liter bij gevuld en t is nu al dagen (800km verder) hetzelfde niveau. (weer een "angstje" minder)

Genoemd adres voor vervangen distributie is idd érg uit de route. Ik woon in Amsterdam en werk in Rotterdam; in 1 van de steden maar op zoek naar een goed adres. Ik hoor positieve geluiden van grand-prix in Amsterdam zuid-oost.

Dank voor de reacties allen

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 156 2.5V6 q-system en nu?

di mar 31, 2015 21:06

Geen lekke pakking dus! :thumbs: Doe eens een pb naar LENZ hier op t forum vwb je riem. Zit in Voorburg, Alfa man in hart en nieren!

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Algemene Technische vragen”