Pagina 1 van 2

Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: di mar 17, 2015 23:25
door Zaagauto
Kwam laatst ergens een pdf document tegen met in zelfs voor mij begrijpelijke taal (en illustraties) over het afstellen van de achterremmen op de 75 (en alle andere transaxles).... Kan het echter nergens meer vinden... Iemand enig idee?

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: di mar 17, 2015 23:28
door Performa
Ik weet niet welke pdf je bedoelt buiten de workshop manual maar dit is vast verstaanbaar genoeg.
http://www.international-auto.com/afla- ... milano.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 08:24
door Zaagauto
Is inderdaad niet het bestandje dat ik gevonden had (dat was in het Nederlands) maar begrijpelijk genoeg... zelfs voor mij... :mrgreen: Dank!

Enige wat me opvalt dat hier gesproken wordt over 0,1 mm en in het pdf noemde men 0,4 mm. Nu geloof ik niet dat dat heel erg veel zal uitmaken zo lang het maar op alle 4 de blokken gelijk is maar wat is nou de "waarheid"?

En maakt de volgorde waarin je de blokken stelt nog iets uit?

Verbergt de handrem nog trucs? (kom zelden onder een transaxle dus heb geen idee (nog) hoe het allemaal zit).

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 09:50
door yuri 75 V6
Het maakt wel degelijk uit voor je pedaalgevoel wat in een 75 toch al vrijwel nooit overhoudt. Zelf stel ik de speling zonder de voelermaatjes: net zo lang in heel kleine stapjes terugstellen totdat de schijf nét vrijloopt tussen de blokken. My 2 cents.

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 10:12
door Zaagauto
Klinkt niet als rocket science...

Nog speciale volgorde? Of is het werkelijk zo simpel als het lijkt?

Nog tips aangaande de handrem?

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 10:22
door yuri 75 V6
Het is in theorie zo simpel als het lijkt :mrgreen: maar het kan allemaal bijzonder kudt zijn soms. Let op dat één van de binnenste 7mm stelschroeven links draad heeft; dat merk je op zich gauw genoeg natuurlijk, maar toch. Zorg dat je een dunne 17mm ringsleutel hebt voor de borgmoer van de buitenste stelschroeven. Tip voor de handrem: IMAL, IMAL en nog eens IMAL.

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 10:47
door Zaagauto
IMAL misschien ook een goed idee? :mrgreen:

Ik heb dit nu liggen, nieuwe pennen zijn ook nog onderweg... dus hopelijk komt het allemaal goed...

Afbeelding

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 10:55
door yuri 75 V6
U speelt vals: die klauwen zitten geheid niet vastgerot. NOS op de kop getikt of laten reviseren?

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 11:22
door Maurizio
Ik gebruik ook Yuri's methode,
Span de blokken totdat ik de schijf begint te remmen, een toefje losser stellen en that's it. Hoe minder vrije slag heo harder het pedaal. En natuurlijk voor elke cilinder achter deze procedure volgen.

Over enkele honderden km nog een keer na-stellen als remmen en schijven op elkaar zijn ingesleten.
Ps ik stel ze eigenlijk ieder half jaar of zo even na.

Voor al de stelschroef/lock-moer combi onder de kunststof bescherm kap wil graag vast gaan zitten. Nu meteen verzuipen in kopervet om ellende in de toekomst te vermijden.

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 11:28
door Zaagauto
U speelt vals: die klauwen zitten geheid niet vastgerot. NOS op de kop getikt of laten reviseren?
Ruilset... maar eerleickhijtd gebiedt mij te bekennen dat ik nog geen enkel idee hoe de huidige klauwen er aan toe zijn... maar er moeten voor de APK nieuwe schijven op... dus als de boel dan toch los ligt en er is twijfel over de staat van de huidige klauwen... dan maar beter meteen in staat zijn subiet de boel te wisselen...

En beter mee verlegen dan om verlegen...

Zijn ze niet nodig? Dan is er nog Toerrrbo... of Evo... of... etc.
Ik gebruik ook Yuri's methode,
Span de blokken totdat ik de schijf begint te remmen, een toefje losser stellen en that's it. Hoe minder vrije slag heo harder het pedaal. En natuurlijk voor elke cilinder achter deze procedure volgen.

Over enkele honderden km nog een keer na-stellen als remmen en schijven op elkaar zijn ingesleten.
Ps ik stel ze eigenlijk ieder half jaar of zo even na.

Voor al de stelschroef/lock-moer combi onder de kunststof bescherm kap wil graag vast gaan zitten. Nu meteen verzuipen in kopervet om ellende in de toekomst te vermijden.
Moet allemaal te doen zijn lijkt me...

Toch maar eens zelf een brug aanschaffen want liggend op de grond zie ik me dit nog niet doen...

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 11:40
door Maurizio
Moet allemaal te doen zijn lijkt me...

Toch maar eens zelf een brug aanschaffen want liggend op de grond zie ik me dit nog niet doen...
:jumping: anders jaren gedaan op de grond... is best lekker cozy, achterste pot verwijderen en zeeen van ruimte.
begint de leeftijd op te spelen?

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 11:43
door Zaagauto
Begint??? Begint ????

Tssssss..... al jaaaaaaaaaaaaaren! :mrgreen:

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 11:44
door Zaagauto
Handrem is gewoon de kabel inhaken? Of vergt dat ook nog stellerij?

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 12:35
door Matteomeubel
Handrem is gewoon de kabel inhaken? Of vergt dat ook nog stellerij?
Dat vergt stellerij. Voor zover Robert mij het aan mijn verstand kon peuteren....ben ik alleen weer vergeten hoe het exact zat.
En ja, ik ben er twee keer mee door de APK gekomen en toch zat het niet goed bleek later.

Re: Pdf achterremmen stellen 75

Geplaatst: wo mar 18, 2015 14:57
door frankalfa
Handremkabel heeft een draadstuk op t eind om de hevels op te spannen.
Persoonlijk probeer ik m net voldoende handremkracht te geven (waar is de tijd dat de apk keurder een rondje door de polder deed met je transaxle en de remmerij vervolgens okee goed vond ipv die hoerige remmenbanken van tegenwoordig :evil: ) met nog zoveel mogelijk beweging in de kabel (ook om vastzitten door te weinig gebruik te voorkomen)

Blokken inderdaad zo dicht mogelijk tegen de schijf zonder echt te slepen, maar ook weer niet te dicht (warmte ontwikkeling)

Grtz,fRank