Pagina 1 van 3
					
				Fusee vraagje
				Geplaatst: vr jan 09, 2015 23:09
				door Zaagauto
				OK, ben een totale onderstel nitwit... dus wie speelt het klaar om in Jip&Janneke taal me uit te leggen wat er aan de "hogere" (of "langere" zo u wilt) fusees van de 75 Evo ten grondslag ligt?
Het grotere wiellager snap ik... de verstelbare de-Dion zelfs ook nog... maar wat brengt die hogere fusee? Ik zie er verder geen verstelmogelijkheden aan dus het is puur de hoogte die anders is.
Wie oh wie?
			 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: vr jan 09, 2015 23:36
				door giuliettaevo
				Dan staat de onderste draagarm horizontaler waardoor het rollcentre een stuk omhoog komt..en dat is nu net een groot manco bij deze auto's. SZ/RZ hebben langere fusees,dat een 75 evt deze ook zou hebben wist ik niet.
Het is overigens het onderste deel dat langer moet zijn. 
 
 
Als je op alfabb op spindle zoekt kom je vast wel wat info tegen van Richard Jemison.die maakt ze zelf ook. 

 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: vr jan 09, 2015 23:45
				door Jacco.vd.Zaag
				http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-ro ... -75-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier vast een afbeelding  
 
Plus:

 
			 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: vr jan 09, 2015 23:49
				door Zaagauto
				Probeer een mental image te vormen nu... dus bij de standaard fusees staat de buitenkant van de onderste draagarm te ver omhoog?
Of juist omlaag?
Dit is de Evo:

 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: za jan 10, 2015 00:46
				door giuliettaevo
				Als de auto op zijn wielen staat en vooral als hij verlaagd is staan de uiteinden van de draagarmen omhoog ten opzichte van de bevestiging aan de koets.  
 
Doordat de fuseekogel lager zit bij de evo staat de draagarm iets lager op dat punt en dus horizontaler.
 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: za jan 10, 2015 15:49
				door Zaagauto
				Helder! Dank.
			 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: za jan 10, 2015 16:05
				door frankalfa
				Is het grote (binnenste) voorwiellager ook afwijkend qua maatvoering tov de standaard 75's toevallig? 
Is bij de sz ook zo, wellicht zijn de evo en sz fusees eender?
Omdat dit lager groter is uitgevoerd is ook de de naaf op die plek groter van diameter en derhalve ook die 'stofkeerringsbeschermring' die op de spatplaat achter de remschijf gepuntlast zit...
Grtz,fRank
			 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: za jan 10, 2015 16:08
				door Zaagauto
				Het Evo lager is inderdaad groter dan de standaard 75 maar hoe het zich verhoudt tov de SZ????
			 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: za jan 10, 2015 16:55
				door frankalfa
				Het Evo lager is inderdaad groter dan de standaard 75 maar hoe het zich verhoudt tov de SZ????
Zal van de week eens meten, meen dat ik dat oude lager nog heb liggen.(heb er toen een gewisseld vandaar dat ik weet dat niet standaard 75 v6 is  

 ) U hoort.
Grtz,fRank
 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: za jan 10, 2015 17:46
				door yuri 75 V6
				Waaromn zijn de Jemison-fusees in zijn totaliteit eigenlijk ook 'hoger'? Daar kan ik zo snel geen toegevoegde waard aan ontdekken (behalve dan misschien dat het makkelijker te fabriceren is op basis van een standaard fusee).
			 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: za jan 10, 2015 18:24
				door AlfaTony
				Dit is de Evo:

En remt voor geen meter zeker 

 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: za jan 10, 2015 18:34
				door giuliettaevo
				Waaromn zijn de Jemison-fusees in zijn totaliteit eigenlijk ook 'hoger'? Daar kan ik zo snel geen toegevoegde waard aan ontdekken (behalve dan misschien dat het makkelijker te fabriceren is op basis van een standaard fusee).
Makkelijker te maken idd.hij past wel stuurarmen aan voor ackerman.
 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: za jan 10, 2015 19:11
				door AlfettaOwner
				Heeft dat niet iets met maken met de denkbeeldige visuele hoekverdraaing van de "plek onderste draagarmkogel" tov het montagepunt chassis en de krachten die daarbij horen.
			 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: za jan 10, 2015 21:39
				door yuri 75 V6
				Waaromn zijn de Jemison-fusees in zijn totaliteit eigenlijk ook 'hoger'? Daar kan ik zo snel geen toegevoegde waard aan ontdekken (behalve dan misschien dat het makkelijker te fabriceren is op basis van een standaard fusee).
Makkelijker te maken idd.hij past wel stuurarmen aan voor ackerman.
Het zal ook wel wat bump steer schelen  

 
			
					
				Re: Fusee vraagje
				Geplaatst: zo jan 11, 2015 00:02
				door Zaagauto
				Dit is de Evo:

En remt voor geen meter zeker 

Nieuwe schijf gestoken... Hielp niks...  
