Het volgende probleem dient zich voor: een 33 1.7 16V die op 3/ 3,5 cilinders loopt.
Door een voor een bougiekabels los te trekken, had ik snel gevonden welke cilinder niet lekker meedeed. (degene het meest links voor. (bestuurderskant dus)
Ik heb de hele onderhoudsgeschiedenis van de auto vanaf 1998 op cd, dus ben eens gaan zoeken, wanneer de bougies zouden zijn vervangen..... Enkel een keertje 1 bougie vervangen, omdat ie toen (jaren geleden) ook eens op 3 cilinders liep.
En een kleine 2 jaar geleden is de rechter cilinderkop vervangen i.v.m. gesprongen distributieriem. Dat verklaart de verschillende bougies per kant. Links NGK's, rechts de Golden Lodge.
Lang verhaal kort: ik kocht gewoon 4 nieuwe bougies, dat kon wel na al die tijd!
Voor de zekerheid nog compressie gemeten en die was goed, nagenoeg gelijk aan de andere kant: ruim 11 bar.
Voor de leuk ook nog even met een endoscoop in beide voorste cilinders gekeken. LV ziet er wat vetter uit, maar verder niks naars gezien.....
Na montage van de nieuwe bougies liep ie meteen goed op 4 cilinders, echter van korte duur. Na een km of 5 was het weer raak. Terug naar huis gereden en voila, zie hier het verschil tussen de bougie RV en LV. Dezelfde dus weer helemaal vet van de olie.
Wat is een logische oorzaak? Klepseal(s) stuk? Of kan er ergens een scheurtje in de kop zitten?
Nogmaals: compressie is goed, dus geen zuigerveer probleem, lijkt me.