Eindelijk weer een update.
Tot mijn verbazing kwam de bewuste zuiger (cil. 2) eruit,
zonder dat er een of meerdere zuigerveren vast zat(en) of gebroken of wat dan ook! Wel zagen de zuigerveren en groeven er zwaar vervuild uit. (zie foto's)
Ter vergelijk de andere zuiger (cil. 4) er ook uit gehaald. Hier waren de zuigerveren, maar vooral de groeven iets schoner, maar ook niet helemaal zuiver.... maar ja, de motor was/ is natuurlijk op meerdere plaatsen vervuild.... op termijn zouden er best meer cilinders kunnen uitvallen, als de auto niet beter wordt gebruikt, lijkt me....
Enfin: alles goed schoongemaakt.
Slotspelingen opgemeten en die zijn voor alle zuigerveren van beide cilinders zo'n 0,4mm. (moet zijn 0,3-0,5mm, dus dikke prima) Tot zover niet 100% sluitend bewijs, maar nu iig gewoon goed. Dus de zuigers kunnen weer terug.
Helaas bleek bij nadere inspectie iig één drijfstang lager niet okselfris. Ik ga de overige ook maar nakijken!
Na demontage/ voor schoonmaak:
2e compressie/ schraapveer weer schoon:
3e olieschraapveer voor schoonmaak:
Weer gemonteerd en gesmeerd:
Drijfstang lagerschaal cilinder 4:
Keurige cilinderwand:
Binnenste inlaatklep cilinder 2 (beetje vettig):
Buitenste inlaatklep cilinder 2 (droog/ schoon):
Binnenste inlaatklep cilinder 4 (ook beetje vettig):
Buitenste inlaatklep cilinder 4 (ook droog/ schoon):