Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

za feb 28, 2015 23:30

Zo'n hoog olieverbruik zal toch wel zichtbaar zijn geweest (rook) neem ik aan? Zit er nog verschil in de uitlaatpijpen, die ene veel vettiger? Misschien ook even de bovenste zuigerveer voorzichtig eraf halen, of een andere oude zoeken, en die in de beide cilinders steken en de slotspeling meten, of die veel te groot is of verschil in beide cilinders. En ik heb de ervaring, dat als je de zuiger eruit haalt en de oude, al dan niet nog goede, olieschraapveer ontspant, dat je die dan niet meer netjes terug geduwd krijgt omdat de veer afdrukken heeft gemaakt op de ringen waardoor die niet meer soepel in elkaar schuift.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

zo mar 01, 2015 21:06

Om olielekkage via het inlaat kanaal (door scheur naar oliekanaal of langs een klepsteel) uit te sluiten heb ik het inlaat kanaal gevuld met terpentine en dat bleef gewoon staan!
Uitlaat kanaal heb ik niet geprobeerd, omdat ik van mening ben, dat eventuele olielekkage daarlangs gewoon via de uitlaat zou verdwijnen (wat dan wel het hoge verbruik kan verklaren), maar het zou nooit in de verbrandingsruimte komen en de bougie vet slaan! (onderdruk in inlaatkanaal vs. overdruk in uitlaat kanaal)
Andere zuiger eruit gehaald, maar de zuigerveren zien er niet echt schoner (maar uiteraard ook niet vuiler) uit, dan de andere..... dan maar de zuigerveren eraf halen en de slotspeling in de cilinders meten! (en alles heel goed schoonmaken!)

Geruststellend, dat er geen ernstige slijtage of mankement zichtbaar is, maar uitermate frustrerend, dat ik nog steeds geen duidelijke oorzaak heb kunnen aanwijzen!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

ma mar 16, 2015 22:52

Eindelijk weer een update. :oops:

Tot mijn verbazing kwam de bewuste zuiger (cil. 2) eruit, zonder dat er een of meerdere zuigerveren vast zat(en) of gebroken of wat dan ook! Wel zagen de zuigerveren en groeven er zwaar vervuild uit. (zie foto's)
Ter vergelijk de andere zuiger (cil. 4) er ook uit gehaald. Hier waren de zuigerveren, maar vooral de groeven iets schoner, maar ook niet helemaal zuiver.... maar ja, de motor was/ is natuurlijk op meerdere plaatsen vervuild.... op termijn zouden er best meer cilinders kunnen uitvallen, als de auto niet beter wordt gebruikt, lijkt me....

Enfin: alles goed schoongemaakt.
Slotspelingen opgemeten en die zijn voor alle zuigerveren van beide cilinders zo'n 0,4mm. (moet zijn 0,3-0,5mm, dus dikke prima) Tot zover niet 100% sluitend bewijs, maar nu iig gewoon goed. Dus de zuigers kunnen weer terug.
Helaas bleek bij nadere inspectie iig één drijfstang lager niet okselfris. Ik ga de overige ook maar nakijken!

Na demontage/ voor schoonmaak:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2e compressie/ schraapveer weer schoon:
Afbeelding

3e olieschraapveer voor schoonmaak:
Afbeelding

Weer gemonteerd en gesmeerd:
Afbeelding
Afbeelding

Drijfstang lagerschaal cilinder 4:
Afbeelding
Afbeelding

Keurige cilinderwand:
Afbeelding

Binnenste inlaatklep cilinder 2 (beetje vettig):
Afbeelding
Buitenste inlaatklep cilinder 2 (droog/ schoon):
Afbeelding

Binnenste inlaatklep cilinder 4 (ook beetje vettig):
Afbeelding
Buitenste inlaatklep cilinder 4 (ook droog/ schoon):
Afbeelding
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

di mar 17, 2015 20:42

Zo, daar ben ik idd net op tijd bij. Drie van de vier drijfstanglagers zijn beschadigd!!
Gelukkig is de krukas nog gaaf. Pfieuw, daar ben ik goed weggekomen!
De drijfstang lagerschaal van cilinder 4, welke ik gisteren liet zien, viel nog enigszins mee.... die van cilinder 2 zijn het slechtst! (zie foto hieronder)
Alleen die van cilinder 1 (de voorste dus ;) ) is gaaf en gaat gewoon weer terug. (zie lagerkap op de foto hieronder)

Afbeelding

Maar uiteindelijk vallen alle beschadigingen nog mee, vergeleken met deze twee, afkomstig van een boxer, waarbij met extreem laag oliepeil is gereden. (nog net 1 druppel aan de peilstok.....) Uiteraard en spijtig, was hierbij de krukas zwaar beschadigd en dus het blok klaar voor de sloop!

Afbeelding

Nog even voor de duidelijkheid: bovenstaande finaal uitgelopen lagers komen dus NIET uit dit blok!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do mar 19, 2015 18:01

Bij een 16V blok is er tocht een olie retourleiding die rechtstreeks van de kop naar het carter gaat? Kan het zijn dat die verstopt of geknikt is waardoor er veel te veel olie in de kop blijft staan en het niveau tot boven de uitlaatkleppen komt en de olie zo via de klepsteel de uitlaat ingezogen wordt? Misschien een vreemde hoek om het in te zoeken, maar de zuigers en veren er goed uit zien is dit misschien iets.
Toen je het klepdeksel los maakte, hoeveel olie kwam er toen uit?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do mar 19, 2015 22:00

Bedankt voor de input, interessante theorie. Even verder brainstormen....
Dan zou de olie toch via de uitlaat verdwijnen, er is daar immers geen luchtstroom richting verbrandingskamer, maar juist de andere kant op?
De afvoer is overigens niet verstopt en dat is ook quasi onmogelijk, gezien die inwendig vinger dik is. ;)

Ik was nog een belangrijke foto vergeten te plaatsen, zag ik. => de groeven in de bewuste zuiger waren wel verder vervuild, dan de andere:
Afbeelding

Over uitlaat kleppen gesproken!

Afbeelding
Afbeelding

Beide uitlaatkanalen van de bewuste cilinder zeer vervuild, maar waarom die ene klep er zo extreem anders uitziet????
Verder hebben alle kleppen (inlaat en uitlaat) van beide cilinders vergelijkbare spelingen.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do mar 19, 2015 23:08

Lijkt wel een jts.... :jumping:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do mar 19, 2015 23:24

Ik zou alles eens goed reinigen met zo'n sodablast-machientje.
Zeker de zuigerveergroeven en klepsteelgeleiders. Ook de klepsteelhoedjes vervangen.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do mar 19, 2015 23:38

Dit zijn de uitlaatkleppen hé, die hebben toch geen klepseals?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6842
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr mar 20, 2015 11:27

Ik hoop dat je toch wel alle drijfstanglagers gaat vervangen en niet die ene terug gaat zetten..

Die ene uitlaatklep ziet er wel verdacht uit,daar komt olie op die verbrand zou je zeggen. Al zie ik ook niet echt hoe dat de bougie zou moeten doen vetslaan. :|
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr mar 20, 2015 12:04

Ik hoop dat je toch wel alle drijfstanglagers gaat vervangen en niet die ene terug gaat zetten..
Mwa, ter ere waarvan? Goed is toch goed?
Om misvattingen te voorkomen: van bovenstaande foto's worden dus alle lagerschalen vervangen, behalve die ene gave, waar je maar de halve van ziet. (de andere zit nog in de drijfstang, maar ziet er hetzelfde uit)
Alles wat ook maar een heel klein beetje ter discussie staat, gaat in de oud ijzer bak. ;)

Het is me duidelijk, hoe de olie van de cilinderwanden af geschraapt dient te worden en ik ben er ook zeker van, dat dat nu goed zal gaan! Wat ik echter niet zeker weet, is hoe de olie daar normaal gezien komt en hoeveel dat normaal is => alleen spatsmering van de krukas? Oftewel: is het daarmee opgelost?

Hoewel ik me nog steeds niet voor kan stellen, dat er zoveel olie via de kleppen kan lekken, plus het feit, dat de auto juist rookte bij gasgeven en niet bij afremmen op de motor, ga ik voor de zekerheid toch maar de kop verder uit elkaar halen en klepseals vervangen, denk ik.
Ik wil er gewoon 100% zeker van zijn, dat ook daar geen problemen zijn, voordat ik de boel weer in elkaar schroef.
Liever nu een dag of weekend extra werk, dan straks toch een tegenvaller!
Aan de andere kant zal ik dan nooit weten, wat de oorzaak geweest is, wat wel weer jammer is.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr mar 20, 2015 21:28

heb volgens mij nog wel wat kopjes of evt een motor ergens liggen mocht je wat nodig hebben.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do mar 26, 2015 10:35

Hmm... ik heb de kop verder gedemonteerd en schoongemaakt. Eén klepgeleider van een inlaatklep sprong in negatieve zin er wel erg uit; zoveel speling! Als je de klep erin stak, viel er meteen helemaal door. En toen viel de klepseal er ook nog vanzelf uit!
Tja, zo kan er natuurlijk wél veel olie langs! Kortom, ik denk, dat dit het echte probleem is.
Alles goed bekeken en voor mezelf besloten op safe te gaan, d.w.z. alle 4 de inlaat klepgeleiders laten vervangen en alle 8 de klepseals. Maar toen!!

Nu blijken de klepgeleiders niet meer leverbaar!?!? Help!! Wie heeft er ergens nog een oude voorraad liggen?
Bij deze: dringend min. 2 en liever 4 klepgeleiders voor een boxer 16V gevraagd!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do mar 26, 2015 14:38

Kan je niet andere geleiders laten ruimen, en als dat echt moet ook op maat laten draaien? Lijkt me dat een serieuze revisietent dat toch wel voor elkaar moet krijgen voor niet teveel geld?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do mar 26, 2015 15:21

Dat klopt wel, maar het moet wel een beetje leuk blijven natuurlijk..... ze geven aan, dat er risico's aan zitten en dat het duurder zal worden dan.....

Maar ik heb tussendoor ook nog gezocht en kan ze nu toch bestellen! Niet in NL, maar wel in DLD! Ik heb bevestigd gekregen, dat het op voorraad is en dus daadwerkelijk geleverd wordt binnen 5 werkdagen! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”