Ja, maar..... heb hier echt wel genoeg dingen, waar ik zeker niet te snel mee klaar ben, haha.
Deze mag misschien toch iemand anders afmaken, als het niet te makkelijk gaat.
Maar zover zijn we zeker nog niet!
Je kunt ook de voorste motor steun ( op de voorste dwarsbalk onder/tegen de radiator ) los halen, de staart van de bak ook los maken en de hoofd motor steun boven op iets lossen ( niet de bout eruit halen, alleen los maken ) Dan kun je het blok enkele centimeters naar links of rechts krijgen om zo je deksel wel los te krijgen.Inmiddels bijna zover. Alleen wil het kleppendeksel er zo net niet tussenuit. (kan gebeuren, het is krap allemaal, dus ergens zal het wel een keer net te krap zijn) Schuin naar achteren/ onderen gaat ie een heel eind, tot dat ie tegen de aandrijfas komt.
Die ga ik morgen avond maar loshalen; kan de boel tot die tijd lekker uit druppen.
Ik volg het met grote interesse, als ik een zinnige suggestie had, had ik al eerder gereageerd...Dat viel mij ook direct op! Kan het ook niet echt (eigenlijk echt niet) plaatsen. Dat zou af fabriek of ergens in de eerste 5 levensjaren moeten zijn gebeurd.... heel apart 2 verschillende maten en bovendien is C de grootste overmaat, denk ik?
Doet er verder niet echt toe, behalve dan de wetenschap, dat er geen overmaat meer mogelijk is dan..... maar ja, dergelijke operaties, ga ik toch niet (laten) doen. Het moet een beetje overzichtelijk blijven, anders mag ie zo weer weg.
Zuigers slijten niet echt, cilinders en zuigerveren wel. Ondanks dat originele hoonsporen zichtbaar zijn, is vaak de cilinder toch groter geworden. Simpel om te doen is een losse bovenste zuigerveer in de cilinder te steken en de slotspeling te meten met een voelermaat, zou 0.30-0.45 mm moeten zijn maar bij alle door mij gedemonteerde blokken altijd veel groter, rond de 0.70-0.80. Heb eens een nieuwe zuigerveer in een goed uitziende cilinder gezet en dan was de speling ook al te groot. Tezamen met altijd min of meer versleten nokkenassen, minder goede klepzittingen etcetera verlang ik naar een frisse nieuw opgebouwde boxer 8v of 16v, het gevoel dat mijn Sprint ooit gaf met een 1700QV blok uit een toen jonge totall loss 33, die was echt gretig terwijl latere blokken ook 16v op zich wel goed liepen zonder olieverbruik maar het net niet hadden...Interessante info! Zou ook veel beter passen bij de geschiedenis van de auto.
Als ik een juiste micrometer heb, zal ik de zuiger eens opmeten, als ie eruit is!
Weet ik, is niet het eerste blok, wat ik open maak. Is meer om te kijken of dat verhaal omtrent de C klopt. (de over maten staan volgens mij wel in het handboek)Zuigers slijten niet echt, cilinders en zuigerveren wel.