Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr jan 02, 2015 23:54

Ja, maar..... heb hier echt wel genoeg dingen, waar ik zeker niet te snel mee klaar ben, haha.
Deze mag misschien toch iemand anders afmaken, als het niet te makkelijk gaat. ;)

Maar zover zijn we zeker nog niet!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

ma feb 16, 2015 15:09

Afgelopen zaterdag was het dan zover. Olie afgetapt. mooie mix gemaakt van 0,5l ATF op 3l 10W40.
Daarna dik 200km gereden. Halverwege nog ruim een halve liter bij kunnen vullen!! :shock:
Tering, wat een hoog verbruik! (+/- 1 op 200) Dat allemaal zeker via die ene cilinder, die nog steeds niet mee deed/ doet, want hij rookte niet! De oliedruk bleef gewoon goed en geen onheilspellende geluiden.

Helaas heeft het 'spoelen' dus niks geholpen. :cry: (gingen we eigenlijk al vanuit)

Nu moet de zuiger er uit!
Daarvoor zal de linker kop eraf moeten. (en het carter ook uiteraard.)

Ik heb bij een 1.7 8V wel eens een cilinderkop ge(de)monteerd en dat ging prima met het blok en wielophanging op z'n plek. (was ook de linker) Zou dat bij een 16V ook kunnen?
Is er nog verschil in koppakking van 8V en 16V?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

wo feb 18, 2015 11:55

motor moet eruit omdat je tegen de wielkast aanzit met de kop als je hem wilt demonteren...
gewoon alles in 1x eronderuit, dus met compleet wielophanging is het makkelijkst :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

wo feb 18, 2015 17:11

kop kan er zo af zonder motor uit te bouwen,je moet de motorsteun voor in de midden onder de motor de 2 bouten uit draaien die door het subframe gaan,dan kun je de motor iets opschuiven en kun je er makkelijker bij om te demonteren.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

ma feb 23, 2015 23:01

Inmiddels bijna zover. Alleen wil het kleppendeksel er zo net niet tussenuit. (kan gebeuren, het is krap allemaal, dus ergens zal het wel een keer net te krap zijn) Schuin naar achteren/ onderen gaat ie een heel eind, tot dat ie tegen de aandrijfas komt.
Die ga ik morgen avond maar loshalen; kan de boel tot die tijd lekker uit druppen. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 267
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

di feb 24, 2015 12:44

Inmiddels bijna zover. Alleen wil het kleppendeksel er zo net niet tussenuit. (kan gebeuren, het is krap allemaal, dus ergens zal het wel een keer net te krap zijn) Schuin naar achteren/ onderen gaat ie een heel eind, tot dat ie tegen de aandrijfas komt.
Die ga ik morgen avond maar loshalen; kan de boel tot die tijd lekker uit druppen. ;)
Je kunt ook de voorste motor steun ( op de voorste dwarsbalk onder/tegen de radiator ) los halen, de staart van de bak ook los maken en de hoofd motor steun boven op iets lossen ( niet de bout eruit halen, alleen los maken ) Dan kun je het blok enkele centimeters naar links of rechts krijgen om zo je deksel wel los te krijgen.
Kan het me niet helemaal meer herinneren, maar mogelijk moet je het staart stuk van je bak helemaal eraf halen, maar goed dat zijn maar een paar boutjes :lol:

Suc6
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do feb 26, 2015 22:29

Dinsdag avond kwam er wat tussen en gisteren had ik geen zin.... maar vanavond een update!

Om het kleppendeksel er tussenuit te krijgen volstond om de motor iets weg te duwen met een houten balk tussen cilinderkop (lagerkap) en chassisbalk. Wel even de voorste motorsteun losgemaakt!
Echter paste er dan op sommige kopbouten geen wringijzer met T55 dop tussen. Dat had ik al voorzien, vandaar de keuze om niet de aandrijfas, maar de motorsteun(en) los te maken.
Op onderstaande foto zie je links een 3/8"dop, die zou wel passen, maar durfde ik niet zoveel kracht op te zetten. (stuk maken, maak ik zonde van) Rechts zie je de 1/2"dop en het gebrek aan ruimte bij de achterste vier kopbouten!
Afbeelding

Hierna het voorste subframe verwijderd (de 4 lange bouten), zodat dat die, inclusief de voorste draagarmen, naar beneden hangt en nergens meer voor in de weg zit. Als laatste de bovenste motorsteun gelost en de bout er helemaal uit gehaald. Nu de motor op de krik om beurten naar boven, om de bovenste kopbouten te lossen, en naar beneden, om de onderste kopbouten te verwijderen. Zo kan je uiteindelijk 5 kopbouten verwijderen en de laatste komt gewoon met de kop mee eraf. :)

Zie hier het resultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet goed te fotograferen, maar wel te zien, toen ik de krukas had verdraaid, zijn keurige hoonsporen in beide cilinders en beduidend meer olie in de linker! Dat doet mij ernstig denken richting een vaste olieschraapveer en vast geen gebroken veer!
Ik denk persoonlijk niet, dat de olie via de inlaatkleppen in de cilinder komt..... het inlaatkanaal ziet er op het eerste gezicht ook hetzelfde uit, als de anderen.

Binnenkort meer in dit theater. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do feb 26, 2015 23:15

Dat viel mij ook direct op! Kan het ook niet echt (eigenlijk echt niet) plaatsen. Dat zou af fabriek of ergens in de eerste 5 levensjaren moeten zijn gebeurd.... heel apart 2 verschillende maten en bovendien is C de grootste overmaat, denk ik?
Doet er verder niet echt toe, behalve dan de wetenschap, dat er geen overmaat meer mogelijk is dan..... maar ja, dergelijke operaties, ga ik toch niet (laten) doen. Het moet een beetje overzichtelijk blijven, anders mag ie zo weer weg. ;)
Ik volg het met grote interesse, als ik een zinnige suggestie had, had ik al eerder gereageerd...
Maar de verschillende letters op de zuigers is alleen een "klasse" verschil, geen overmaat of zo. Verschil tussen B klasse en C klasse is slechts 1/100 mm, zuigerspeling nieuw (bij de Sud 8v maar zal niet veel verschillen) is iets van 0.03-0.05 mm en af fabriek deden ze de best passende zuigers uitzoeken om productie toleranties te compenseren. Maar ik heb prima lopende -tot ze stuk gingen- boxerblokken gedemonteerd en de zuigerspeling was dan opgelopen tot over 0.10 mm zonder echt olieverbruik en zo.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do feb 26, 2015 23:31

Interessante info! :thumbs: Zou ook veel beter passen bij de geschiedenis van de auto. ;)
Als ik een juiste micrometer heb, zal ik de zuiger eens opmeten, als ie eruit is!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do feb 26, 2015 23:57

Interessante info! :thumbs: Zou ook veel beter passen bij de geschiedenis van de auto. ;)
Als ik een juiste micrometer heb, zal ik de zuiger eens opmeten, als ie eruit is!
Zuigers slijten niet echt, cilinders en zuigerveren wel. Ondanks dat originele hoonsporen zichtbaar zijn, is vaak de cilinder toch groter geworden. Simpel om te doen is een losse bovenste zuigerveer in de cilinder te steken en de slotspeling te meten met een voelermaat, zou 0.30-0.45 mm moeten zijn maar bij alle door mij gedemonteerde blokken altijd veel groter, rond de 0.70-0.80. Heb eens een nieuwe zuigerveer in een goed uitziende cilinder gezet en dan was de speling ook al te groot. Tezamen met altijd min of meer versleten nokkenassen, minder goede klepzittingen etcetera verlang ik naar een frisse nieuw opgebouwde boxer 8v of 16v, het gevoel dat mijn Sprint ooit gaf met een 1700QV blok uit een toen jonge totall loss 33, die was echt gretig terwijl latere blokken ook 16v op zich wel goed liepen zonder olieverbruik maar het net niet hadden...
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr feb 27, 2015 00:18

Zuigers slijten niet echt, cilinders en zuigerveren wel.
Weet ik, is niet het eerste blok, wat ik open maak. ;) Is meer om te kijken of dat verhaal omtrent de C klopt. (de over maten staan volgens mij wel in het handboek)

Zal er ook eens een 8V koppakking bij houden, kan me zo niet voorstellen, wat er anders aan zou moeten zijn.... Dat heb ik op een ander forum gelezen, net als, dat de kopbouten vernieuwd zouden moeten worden. Lijkt mij ook niet, aangezien er gewoon aanhaalmomenten zijn voorgeschreven en geen aanhaalhoeken. Maar goed eerst zien (en/ of verder uitzoeken), dan pas geloven!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr feb 27, 2015 18:50

Zie hier de koppakking van de auto en eentje uit een merkloos 8V setje.... ik zie geen essentiële verschillen!

Afbeelding

Zie hier het maten en spelingen tabelletje, wat het verhaal van Bert onderstreept:

Afbeelding

Hopelijk morgen de zuiger eruit!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 267
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr feb 27, 2015 22:06

Die koppakkingen zijn iedentiek, het hele onderblok is gelijk overigens bij de 8v en 16v 1.7tjes ;-) dat scheelde nl. weer productie kosten.
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr feb 27, 2015 23:04

Dat dacht ik al wel, maar ja, als je op koppakking 16V zoekt, kom je op andere nummers uit, dan voor 8V.
Dat is dan wel weer logisch, als je op koppakking sets uitkomt. Zo ongeveer alle overige pakkingen, keerringen, etc. zijn namelijk wel anders.
Daarnaast heb ik de vraag ook op een ander forum gesteld en daar werd me verteld, dat de koppakking anders zou zijn....
Dan maar zelf vergelijken, voordat ik (onnodig) onderdelen zou gaan bestellen.
Ik meld hier maar gewoon, zodat er misschien iemand in de toekomst wat aan deze info heeft. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

za feb 28, 2015 22:50

Ik werd vandaag wel weer van mijn werk/ hobby gehouden, maar ik wilde het toch weten!
Aldus een goed half uur geleden eindelijk de zuiger eruit. :)
Tot mijn verbazing waren alle zuigerveren gewoon heel gangbaar en ook niks gebroken of zo. Tevens nogmaals naar de cilinderwanden gekeken, nu ook (via de onderzijde) naar de bovenzijde gekeken, maar echt niks onrechtmatigs kunnen ontdekken. :?

Afbeelding

Afbeelding

Het enige, dat mij opvalt, is de vervuiling tussen de olieschraapveer. Zou het dat echt kunnen zijn???
(zou best jammer zijn, want dan heb ik wel het gevoel, dat ik gewoon nog iets langer had kunnen spoelen met beter/ goed resultaat.)

Ik heb nogmaals de kop bekeken, maar ook daar echt geen verschil tussen de inlaat kanalen kunnen zien. Daarnaast lijkt mij 1,5 liter olie verbruik op 220km niet echt reëel via de inlaatkleppen?
Omdat ik (i.v.m. het vele werk) niet op de gok de boel weer in elkaar wil zetten, ga ik misschien toch maar verder naar de klepseals kijken? => Meningen gevraagd!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”