Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

wo dec 31, 2014 17:59

Het volgende probleem dient zich voor: een 33 1.7 16V die op 3/ 3,5 cilinders loopt.
Door een voor een bougiekabels los te trekken, had ik snel gevonden welke cilinder niet lekker meedeed. (degene het meest links voor. (bestuurderskant dus)

Ik heb de hele onderhoudsgeschiedenis van de auto vanaf 1998 op cd, dus ben eens gaan zoeken, wanneer de bougies zouden zijn vervangen..... Enkel een keertje 1 bougie vervangen, omdat ie toen (jaren geleden) ook eens op 3 cilinders liep.

En een kleine 2 jaar geleden is de rechter cilinderkop vervangen i.v.m. gesprongen distributieriem. Dat verklaart de verschillende bougies per kant. Links NGK's, rechts de Golden Lodge.
Afbeelding

Lang verhaal kort: ik kocht gewoon 4 nieuwe bougies, dat kon wel na al die tijd!
Voor de zekerheid nog compressie gemeten en die was goed, nagenoeg gelijk aan de andere kant: ruim 11 bar.
Voor de leuk ook nog even met een endoscoop in beide voorste cilinders gekeken. LV ziet er wat vetter uit, maar verder niks naars gezien.....
Afbeelding

Na montage van de nieuwe bougies liep ie meteen goed op 4 cilinders, echter van korte duur. Na een km of 5 was het weer raak. Terug naar huis gereden en voila, zie hier het verschil tussen de bougie RV en LV. Dezelfde dus weer helemaal vet van de olie.
Afbeelding

Wat is een logische oorzaak? Klepseal(s) stuk? Of kan er ergens een scheurtje in de kop zitten?
Nogmaals: compressie is goed, dus geen zuigerveer probleem, lijkt me.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

wo dec 31, 2014 19:06

Geen vettige olie walm dan? Want als ie op een paar km zo vet slaat moet je dat toch ook zien achter de auto lijkt me?

Indien niet lijkt me een slechte vonk nog wel een idee? Niet genoeg power af en toe om het mengsel te laten ontsteken dus. Aarding via schroefdraad niet voldoende (draad vettig oid?)
Kabel verrot, rotor/verdeelkap nog fris?

Weet nog van jaren terug dat de 33 16v van een maatje enorm gevoelig was op zn bougies bij koudstart. T apparaat een keer of 3 koud starten om m stationair pruttelend buiten te kunnen hobbelen en ze waren om zeep. Liep ie nog op 1 poot. Verse candela erin en hupla. :thumbs:

Grtz,fRank
ps scheurtje in de kop kun je mi ook uitsluiten als de compressie ok is.
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

wo dec 31, 2014 19:29

Rotor en verdelerkap oké. Had ik hier nog niet geschreven, maar heb ik natuurlijk wel even bekeken. ;)

Kabel ziet er nog fris uit bij de aansluitingen en is nog lekker soepel. Ik zou nog eens een andere kunnen proberen.
Ik hoor de vonk wel overspringen (knetteren) als ik de kabel bij de bougie lostrek. (dus lijkt mij de kabel idd oké)

Aarding probleem kan ik me onmogelijk voorstellen eigenlijk. Ik draai ze altijd goed aan en dan zou ie over geen enkele winding, noch over de sluitring aarde maken?.....

Zou het nog kunnen, dat ie gewoon weer vet geslagen is, door de vettigheid die nog in de cilinder aanwezig was?

Op de terugweg heeft de auto niet gerook! Op de heenweg nog wel (en veel!), maar dat kwam, doordat ik de schroefdraad van alle bougies had geolied. (immers de dag ervoor rookte ie ook niet)

Kortom dan zou het kunnen komen door een gescheurde klepseal of door alle vuiligheid, die er nog was? Ik neig naar het eerste..... :(

Misschien eens wat remmenreiniger gebruiken, bougie schoonmaken en nog wat langer rijden met meer toeren, dat het dan zichzelf oplost?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

wo dec 31, 2014 19:42

Mogelijk een versleten olieschraapveer?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

wo dec 31, 2014 20:21

Dat klinkt mij dan wel weer realistisch. (helaas ;) )
Zou ie dan moeten roken met gas geven, ja toch?
En als ie zou roken met afremmen op de motor, zou het klepseal(s) kunnen zijn.....
Binnenkort maar weer eens een proefritje (laten) maken.
Dan ga ik er wel achter rijden om te zien of ie nu wel of niet rookt en zo ja, wanneer dan wel.....
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

wo dec 31, 2014 21:22

Heb t wel gehad met de 90 1.8 (uiteraard de avond voor vertrek naar SSAR :x ) dat ie op 3 poten liep. De enkele weken daarvoor nw. gemonteerde bougies had ik een friemeltje copaslip gegeven op de draad zodat ze er over 250 lichtjaar weer uit zouden kunnen zonder gekloot.
Bougies bij wijze van noodsprong dan maar gewisseld voor de oude die ik nog had liggen (t was kwart voor 12 savonds en ik wilde naar mn nest omdat we de ander ochtend op tijd zouden afreizen naar Z'voort) en hupla pruttelen op alle potten.

Ik wil niet beweren dat het puur aan de copaslip heeft gelegen dat er 1tje niet meer mee doet maar de afgekloven exemplaren die ik in een hoek had geslingerd zitten er sindsdien nog gewoon in, ohne problemen... :idea:

Keertje schoonmaken en eens lekker vlammen met t hok?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

wo dec 31, 2014 21:39

Keertje schoonmaken en eens lekker vlammen met t hok?
Dat lijkt me sowieso het proberen waard! (zal wel volgend jaar worden, denk ik ;) )

Bij nieuwe bougies kan er ook best een keer een slechte tussen zitten. Maar in dit geval was de oude bougie LV de spelbreker en nu de nieuwe ook. Dat lijkt me een te groot toeval. Zal dan toch niet de oorzaak zijn, lijkt me. Eerder een gevolg ergens van.
Nu nog zien uit te vinden waarvan. Ik hou jullie op de hoogte!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

wo dec 31, 2014 22:55

Nog even wat foto's van de endoscoop.

Bewuste bougiegat (lijkt mij prima te aarden):
Afbeelding

Verder door het bougiegat zien we een vettige zuiger.
In de rechter bovenhoek op de foto lijk zelfs een heel klein plasje te liggen. (dat zal dus wel de onderkant zijn ;) ):
Afbeelding

Ter vergelijk een andere zuiger, die is dus gewoon droog:
Afbeelding
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do jan 01, 2015 01:48

Bougiekabels hebben ook niet het eeuwige leven en worden nooit vervangen.. Ooit een keer een 75ts gekocht welke na nieuwe bougiekabels, rotor en verdeelkapjes gevoelsmatig 30pk meer had...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do jan 01, 2015 13:20

ik roep zo even voor de vuist weg. Krassen of beschadiging van de cilinderwand? Vastzittende olieschraapveer?
Ben bang dat aan die kant de kop eraf moet om er achter te komen van de oorzaak. Ja en om de olieschraapveer te checken moet de zuiger eruit, dus carterpannetje ook los.

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do jan 01, 2015 21:27

probeer eerst met nieuwe rotor, verdelerkap en bougiekabels.
ik heb de beste ervaring met Champion.

en vooral; synchroniseer de gaskleppen ook eens. niet alleen juist synchroniseren, maar ook allen op de juiste waarde zetten.

loopt ze dan nog niet goed, zal het kopje er toch af moeten.

p.s. : ook op reactie 33-forum gereageerd.

Kurt
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

do jan 01, 2015 21:34

Wat ik al zei: bougie kabeltje wil ik zeker nog wel proberen, maar verwacht ik eerlijk gezegd niet veel van, gezien ik de vonk wel over hoor springen bij lostrekken met lopende motor.....

Ben bang, dat Richard wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Je zult begrijpen, dat ik toch echt ga proberen de motor schoon te branden ('autobahnblazen'); demonteren van de kop en zuiger kan altijd nog, maar is niet echt weinig werk, zeker bij een 16V.....

Mijn idee is nu om eerst het teveel aan olie in de cilinder weg te krijgen met remmenreiniger en vervolgens wat kruipolie erin spuiten. Dat een paar keer herhalen wellicht. Dan schone bougie erin en eens flink en stevig rijden. Goed idee?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr jan 02, 2015 11:59

valt wel 1 ding op:
bij de schone zuiger staat een B, bij de vette zuiger lijkt het een C te zijn....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr jan 02, 2015 22:20

Dat viel mij ook direct op! Kan het ook niet echt (eigenlijk echt niet) plaatsen. Dat zou af fabriek of ergens in de eerste 5 levensjaren moeten zijn gebeurd.... heel apart 2 verschillende maten en bovendien is C de grootste overmaat, denk ik?
Doet er verder niet echt toe, behalve dan de wetenschap, dat er geen overmaat meer mogelijk is dan..... maar ja, dergelijke operaties, ga ik toch niet (laten) doen. Het moet een beetje overzichtelijk blijven, anders mag ie zo weer weg. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: 33 1.7 16V: één vette bougie, compressie oké

vr jan 02, 2015 23:48

Het moet een beetje overzichtelijk blijven, anders mag ie zo weer weg. ;)
Jamaar, jamaar....
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!
:wink:
It's not easy, being green (kermit)

Terug naar “Algemene Technische vragen”