Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

228 of 235mm koppeling V6 push type

vr dec 26, 2014 20:15

Aangezien de Alfa 4C nog wat boven budget ligt ben ik een Lancia 4C aan het bouwen, Lampredi Turbo 16v dwars achterin de Montecarlo. Blok van een Thema laatste versie met standaard al 205 pk en bak van Delta II turbo (maar gelijk aan Thema en diverse Alfa met Busso V6 en ook JTD). Echter vanwege de positie van de motor (moet achter over hellen ipv voor over) heb ik het inwendige van de donor bak overgezet in het Montecarlo huis, hetgeen sneller getypt dan gedaan is. O.a. moet het tandwiel van de achteruit nog uitgedraaid worden wegens een dikkere as en een van de hoofdassen moet ook nog even in de draaibank om een lager iets op te kunnen schuiven maar in de basis past het.
Dan nu de koppeling, MC plaat is 218mm en van het "push" type, druklager moet ingedrukt worden om te ontkoppelen. De Thema bak heeft een "pull" type koppeling van 228mm, de hevel trekt aan het lager om te ontkoppelen. Nu is dit ook wel weer aan te passen maar de assen met de hevels zijn verschillende dikte en dan zou ook een andere positie voor de hulpcilinder gevonden moeten worden. Bovendien is er op het vliegwiel plaats voor een 235mm koppeling zoals gebruikt in o.a. de 164 3.0 V6, Delta Integrale Evo en de illustere Thema 8.32. Die zijn allemaal ook van het "pull" type en vreemd genoeg ook 100 euro duurder van de bekende merken dan de 228mm versie (220 tegenover 120 euro). Ook heb ik diverse 1.9 en 2.4 JTD 235mm koppelingen gevonden maar die lijken niet te passen wegens een geheel ander vliegwiel.
Wie weet er een 235mm koppeling van het push type of anders maar een 228mm versie, dat zal ook wel voldoen. En dan gewoon een standaard koppeling voor een standaard bedrag, geen speciaalbouw. Links op foto Thema koppeling, rechtsboven Beta Montecarlo, te zien zijn de holle en bolle diafragma veren. De steekcirkel van de boutgaten op het vliegwiel is 245mm.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

vr dec 26, 2014 22:09

hoe groter de frictieplaat hoe meer koppel die kan overbrengen. de getrokken drukgroepen zijn in de regel ook sterker
er zijn op internet wel lijstjes te vinden met diverse frictieplaten met een geschikt spline patroon en bijbehorende drukgroep
als je weet welke in aanmerking komt moet je ff kijken op ebay.de
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6837
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

vr dec 26, 2014 22:31

Er zijn heel veel 228 mm koppelingen te vinden van het push type. Heb er hier van bmw liggen maar ook Saab en opel bv.

Je moet in ieder geval een passende plaat hebben voor de priseas en dan een drukgroep die daar weer bij past. Jtd heeft dubbelmassa vliegwiel.

Lancia 20v turbo heeft volgens mij de grootst mogelijke koppeling maar ik weet niet meer of dat push of pull is. Vliegwiel zou moeten passen.

Op mijn jtd ga ik een 2.0 16v benzine vliegwiel gebruiken met een 228mm koppeling. Plaat van een calibra turbo en drukgroep moet ik nog even kijken, waarschijnlijk bmw.mocht dat niet sterk genoeg zijn dan laat ik de drukgroep verzwaren denk ik.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
aralfa
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: wo mei 11, 2005 16:48

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

za dec 27, 2014 09:44

916 Gtv v6 24v phase 1 tot 1998 heeft een 235 pushkoppeling.
155 2.0 16v EVO
Lancia Delta HPE HF toerbo
Fiat Coupe 2.0 16v Turbo Plus

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

za dec 27, 2014 12:31

typisch, mijn 164qv 24v heeft een getrokken drukgroep
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

za dec 27, 2014 15:07

hoe groter de frictieplaat hoe meer koppel die kan overbrengen. de getrokken drukgroepen zijn in de regel ook sterker
er zijn op internet wel lijstjes te vinden met diverse frictieplaten met een geschikt spline patroon en bijbehorende drukgroep
als je weet welke in aanmerking komt moet je ff kijken op ebay.de
Ik had al een hele kerstdag doorgebracht op ebay.de op zoek naar koppelingen tot het duizelde, goede besteding van zo'n anders toch maar verloren dag. Er staan wel overal netjes de diameter en spiebaan vertanding bij maar de foto is altijd een voorbeeld foto dus je kan niet controleren of bijvoorbeeld de boutgaten overeen lijken te komen.
Er zijn heel veel 228 mm koppelingen te vinden van het push type. Heb er hier van bmw liggen maar ook Saab en opel bv.

Je moet in ieder geval een passende plaat hebben voor de priseas en dan een drukgroep die daar weer bij past. Jtd heeft dubbelmassa vliegwiel.

Lancia 20v turbo heeft volgens mij de grootst mogelijke koppeling maar ik weet niet meer of dat push of pull is. Vliegwiel zou moeten passen.

Op mijn jtd ga ik een 2.0 16v benzine vliegwiel gebruiken met een 228mm koppeling. Plaat van een calibra turbo en drukgroep moet ik nog even kijken, waarschijnlijk bmw.mocht dat niet sterk genoeg zijn dan laat ik de drukgroep verzwaren denk ik.
Liefst een matching set van 1 merk voor 1 auto! Ik wil het niet omslachtiger maken dan nodig...
916 Gtv v6 24v phase 1 tot 1998 heeft een 235 pushkoppeling.
Kijk, op zo iets hoopte ik, dat had ik door zelf zoeken niet uitgevonden. Ik zal vanavond eens op zoek gaan naar een set. Evengoed uitkijken dus dat ik de goede vind, bij zo veel verschillende onderdeelnummers per autotype en bouwjaar afhankelijk kun je er niet zo maar vanuit gaan dat de informatie van de verkoper correct is.
Weet iemand wat versie DTV en versie DTS betekend?
Een 228mm koppeling van AP wordt hier http://www.ebay.de/itm/120937734465" onclick="window.open(this.href);return false; aangeboden voor een scherpe prijs van 124 euro maar tot nu toe nog geen 235mm koppeling onder de 220 euro gevonden...
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

za dec 27, 2014 15:12

typisch, mijn 164qv 24v heeft een getrokken drukgroep
Ter aanvulling; 156v6/166v6 ook, althans de 2.5 en 3.0 24vees.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
aralfa
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: wo mei 11, 2005 16:48

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

za dec 27, 2014 22:27

VALEO - Ref: 821248

Zo hem moeten zijn.
155 2.0 16v EVO
Lancia Delta HPE HF toerbo
Fiat Coupe 2.0 16v Turbo Plus

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

za dec 27, 2014 23:00

VALEO - Ref: 821248

Zo hem moeten zijn.
Yep, had ik gevonden (met 10 internet vensters geopend)! Ik werd in verwarring gebracht doordat sommige aanbieders deze ook geschikt achten voor types die toch echt een "getrokken' druklager hebben. Een koppeling met getrokken lager schijnt dan wel minder bedieningskracht nodig te hebben door een grotere hevelwerking.
Maar omwille van de eenvoud ga ik dan toch deze uiteindelijk bestellen, ik wacht nog effe want heb nog van alles nodig.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

vr jan 02, 2015 17:59

Ik kan je sterk aanraden een 'trek kopeling' te gebruiken. Deze werkt veel fijner dan de duw variant! Ik heb mijn alfa V6 omgebouwd van duw naar trek (bewust).
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: 228 of 235mm koppeling V6 push type

vr jan 02, 2015 20:44

Ik kan je sterk aanraden een 'trek kopeling' te gebruiken. Deze werkt veel fijner dan de duw variant! Ik heb mijn alfa V6 omgebouwd van duw naar trek (bewust).
Ok, bedankt voor de tip. Er lijkt ook meer keuze in "trek" koppelingen, dan maar de bediening ombouwen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Algemene Technische vragen”